Kirjoittamisen opetus yläkoulussa ja lukiossa : tapaustutkimus kirjoittamisen opettamisesta opetusharjoittelukoulussa lukuvuonna 2017-2018
Authors
Date
2018Copyright
This publication is copyrighted. You may download, display and print it for Your own personal use. Commercial use is prohibited.
Viime aikoina on keskusteltu paljon nuorten heikentyneestä luku- ja kirjoitustaidosta, jotka ennakoivat myöhempää
menestystä opinnoissa ja työelämässä. Kirjoittamisen opetus koulussa on siis tärkeää nuorten tulevaisuuden
kannalta. Tämän tutkimuksen tarkoituksena on selvittää, miten kirjoittamista opetetaan opetusharjoittelukoulun
äidinkielen ja kirjallisuuden tunneilla ja miten se noudattaa valtakunnallisen opetussuunnitelman linjauksia.
Tutkielma alkaa kirjoittamisen opettamisen teorioiden tarkastelulla. Sen jälkeen kerron kirjoittamisen opetuksen
lähtökohdista tiivistäen esimerkiksi tärkeimpiä asioita opetussuunnitelmasta ja kirjoittamisesta koulussa.
Tämän jälkeen esittelen, mistä tutkielman aineisto koostuu. Keräsin tutkimusaineiston havainnoimalla opetusta
sekä tutkimalla tuntisuunnitelmia opetusharjoittelukoulussa sekä yläkoulun että lukion puolella. Tässä tutkielmassa
peilaan havaintojani opetussuunnitelmaan.
Tämän tutkimuksen opetusharjoittelijoiden opetuksessa kirjoittamisen opetus toteutui siten, kun
opetussuunnitelmassa on linjattu. Etenkin laaja tekstikäsitys toteutuu opetusharjoittelukoulussa hyvin. Perinteisten
tekstien lisäksi tarkastellaan ja tuotetaan hyvin monimuotoisia tekstejä. Usein oppilas saa itse valita sen, missä
muodossa tekstinsä tuottaa. Myös viestintäympäristöjä käytetään monipuolisesti.
Opetussuunnitelmaan on kirjattu myös vaiheittain kirjoittaminen, jota ei käytetty opetuksessa kovin paljon. Myös
opiskelu- ja työelämässä tarvittavia tekstitaitoja voitaisiin harjoitella mielestäni koulussa enemmänkin.
...


Keywords
Metadata
Show full item recordCollections
- Pro gradu -tutkielmat [27669]
Related items
Showing items with similar title or keywords.
-
Tekstitaidot reaaliaineissa : opettajien käsityksiä reaaliaineiden opetuksen tekstikäytänteistä, oppilaiden tekstitaidoista ja tekstitaitojen opettamisesta
Kulmala, Maria (2013)Tutkimuksen tavoitteena on selvittää yläkoulun reaaliaineiden opetuksen tekstikäytänteitä ja opettajien käsityksiä tekstitaitojen opettamisesta ja oppilaiden tekstitaidoista. Tutkimuksen teoreettisen viitekehyksen muodostaa ... -
Historian opettajien käsityksiä tiedonalan tekstitaitojen opettamisesta lukiossa
Sulkunen, Sari; Luukka, Minna-Riitta; Paldanius, Hilkka; Saario, Johanna (Suomen kasvatuksen ja koulutuksen historian seura, 2022)Tutkimuksessa tarkastelemme lukion historianopettajien käsityksiä tiedonalansa tekstitaidoista aineistopohjaisen esseen kirjoittamisen opettamisen ja arvioinnin yhteydessä. Lukiossa jokaisen opettajan tulee opettaa oman ... -
Liikunnan yhteisopetus yläkoulussa - oppilaan toive vai kauhistus : tapaustutkimus yhden yhteisopetukseen siirtyneen luokan oppilaiden kokemuksista
Lassila, Satu-Marja (2017)TIIVISTELMÄ Lassila, S. 2017. Liikunnan yhteisopetus yläkoulussa – oppilaan toive vai kauhistus? Tapaustutkimus yhden yhteisopetukseen siirtyneen luokan oppilaiden kokemuksista. Liikuntatieteellinen tiedekunta. Jyväskylän ... -
Maailma muuttuu - mitä tekee koulu? : äidinkielen ja vieraiden kielten tekstikäytänteet koulussa ja vapaa-ajalla
Luukka, Minna-Riitta; Pöyhönen, Sari; Huhta, Ari; Taalas, Peppi; Tarnanen, Mirja; Keränen, Anna (Jyväskylän yliopisto, soveltavan kielentutkimuksen keskus, 2008) -
Paperi ilman sanoja : mistä apu kirjoittamisen esteisiin?
Kukkonen, Merja (2022)Kaikille kirjoittajille tulee päiviä, jolloin tekstiä ei synny. Mitä silloin pitäisi tehdä? Tutkimukseni tavoitteena on selvittää mitkä tekijät aiheuttavat kirjoittamisen esteitä ja minkälaisia työkaluja kirjoituslukon ...