Kirjoittamisen opetus yläkoulussa ja lukiossa : tapaustutkimus kirjoittamisen opettamisesta opetusharjoittelukoulussa lukuvuonna 2017-2018
Viime aikoina on keskusteltu paljon nuorten heikentyneestä luku- ja kirjoitustaidosta, jotka ennakoivat myöhempää
menestystä opinnoissa ja työelämässä. Kirjoittamisen opetus koulussa on siis tärkeää nuorten tulevaisuuden
kannalta. Tämän tutkimuksen tarkoituksena on selvittää, miten kirjoittamista opetetaan opetusharjoittelukoulun
äidinkielen ja kirjallisuuden tunneilla ja miten se noudattaa valtakunnallisen opetussuunnitelman linjauksia.
Tutkielma alkaa kirjoittamisen opettamisen teorioiden tarkastelulla. Sen jälkeen kerron kirjoittamisen opetuksen
lähtökohdista tiivistäen esimerkiksi tärkeimpiä asioita opetussuunnitelmasta ja kirjoittamisesta koulussa.
Tämän jälkeen esittelen, mistä tutkielman aineisto koostuu. Keräsin tutkimusaineiston havainnoimalla opetusta
sekä tutkimalla tuntisuunnitelmia opetusharjoittelukoulussa sekä yläkoulun että lukion puolella. Tässä tutkielmassa
peilaan havaintojani opetussuunnitelmaan.
Tämän tutkimuksen opetusharjoittelijoiden opetuksessa kirjoittamisen opetus toteutui siten, kun
opetussuunnitelmassa on linjattu. Etenkin laaja tekstikäsitys toteutuu opetusharjoittelukoulussa hyvin. Perinteisten
tekstien lisäksi tarkastellaan ja tuotetaan hyvin monimuotoisia tekstejä. Usein oppilas saa itse valita sen, missä
muodossa tekstinsä tuottaa. Myös viestintäympäristöjä käytetään monipuolisesti.
Opetussuunnitelmaan on kirjattu myös vaiheittain kirjoittaminen, jota ei käytetty opetuksessa kovin paljon. Myös
opiskelu- ja työelämässä tarvittavia tekstitaitoja voitaisiin harjoitella mielestäni koulussa enemmänkin.
...
Asiasanat
Metadata
Näytä kaikki kuvailutiedotKokoelmat
- Pro gradu -tutkielmat [29747]
Lisenssi
Samankaltainen aineisto
Näytetään aineistoja, joilla on samankaltainen nimeke tai asiasanat.
-
Tekstitaidot reaaliaineissa : opettajien käsityksiä reaaliaineiden opetuksen tekstikäytänteistä, oppilaiden tekstitaidoista ja tekstitaitojen opettamisesta
Kulmala, Maria (2013)Tutkimuksen tavoitteena on selvittää yläkoulun reaaliaineiden opetuksen tekstikäytänteitä ja opettajien käsityksiä tekstitaitojen opettamisesta ja oppilaiden tekstitaidoista. Tutkimuksen teoreettisen viitekehyksen muodostaa ... -
Historian opettajien käsityksiä tiedonalan tekstitaitojen opettamisesta lukiossa
Sulkunen, Sari; Luukka, Minna-Riitta; Paldanius, Hilkka; Saario, Johanna (Suomen kasvatuksen ja koulutuksen historian seura, 2022)Tutkimuksessa tarkastelemme lukion historianopettajien käsityksiä tiedonalansa tekstitaidoista aineistopohjaisen esseen kirjoittamisen opettamisen ja arvioinnin yhteydessä. Lukiossa jokaisen opettajan tulee opettaa oman ... -
Expanding the conceptualisation of writing : a paradigm shift in teaching written communication at a Finnish university
Jokinen, Elina; Kuitunen, Heidi; Torvelainen, Päivi (University of Jyväskylä, 2024)This article focuses on the changes in the teaching of written communication in Finnish at the Centre for Multilingual Academic Communication at the University of Jyväskylä between 2010 and 2020. In 2013 to 2014, the team ... -
Liikunnan yhteisopetus yläkoulussa - oppilaan toive vai kauhistus : tapaustutkimus yhden yhteisopetukseen siirtyneen luokan oppilaiden kokemuksista
Lassila, Satu-Marja (2017)TIIVISTELMÄ Lassila, S. 2017. Liikunnan yhteisopetus yläkoulussa – oppilaan toive vai kauhistus? Tapaustutkimus yhden yhteisopetukseen siirtyneen luokan oppilaiden kokemuksista. Liikuntatieteellinen tiedekunta. Jyväskylän ... -
Paperi ilman sanoja : mistä apu kirjoittamisen esteisiin?
Kukkonen, Merja (2022)Kaikille kirjoittajille tulee päiviä, jolloin tekstiä ei synny. Mitä silloin pitäisi tehdä? Tutkimukseni tavoitteena on selvittää mitkä tekijät aiheuttavat kirjoittamisen esteitä ja minkälaisia työkaluja kirjoituslukon ...
Ellei toisin mainittu, julkisesti saatavilla olevia JYX-metatietoja (poislukien tiivistelmät) saa vapaasti uudelleenkäyttää CC0-lisenssillä.