Vielfalt der Varietäten : Projektbasiertes Materialpaket für DaF-Unterricht in Finnland auf Niveau B2
Saksa on plurisentrinen kieli eli sillä on useampi standardisoitu kielivariantti. Tätä ilmiötä esiintyy myös muissa kielissä, kuten englannissa, espanjassa, ranskassa ja kiinassa. Tutkimusten mukaan saksan kielen oppimateriaaleissa saksan kielen variantteja käsitellään pintapuolisesti ja stereotypioita vahvistavasta turistinäkökulmasta. Plurisentrisyyden ilmiön ymmärtäminen ja saksan eri kielivariantteihin tutustuminen ovat tärkeässä osassa saksan kielitaidon monipuolista kehittymistä. Tämä maisterintutkielma sisältää edellä mainittuja teemoja käsittelevän projektiluontoisen materiaalipaketin, joka on suunniteltu saksan opetukseen B2-kielenä yläkoulussa. Tämä Saksan, Sveitsin ja Itävallan kielivariantteja sekä plurisentrisyyttä käsittelevä materiaalipaketti pyrkii tuomaan stereotypioita näkyväksi ja kannustamaan oppilaita kohtaamaan ne kriittisesti. Projektiluontoinen oppiminen haastaa perinteisiä oppilaan ja opettajan rooleja, sillä siinä keskiössä ovat oppilaan autonomia ja oppilaan oman tutkimisen ja oivalluksen kautta tapahtuva oppiminen. Opettajan rooli oppimisen ohjaajana ja oppilaan itsenäisen työn mahdollistajana on kuitenkin hyvin tärkeä.
Tutkielman teoriaosuus käsittelee plurisentrisyyttä, saksan kielen opetusta sekä projektiluontoista oppimista. Teoriaosuudessa esitellään myös Saksan, Sveitsin ja Itävallan kielivarianttien erityispiirteet ja kielivarianttien suhde identiteettiin. Tämän lisäksi tarkastellaan myös opetussuunnitelmaa sekä plurisentrisyyden nykyistä tilannetta saksan kielen opetuksessa. Teoriaosuudessa tutustutaan myös oppilaan autonomiaan ja opettajan rooliin projektiluonteisessa oppimisessa. Teoriaosuuden jälkeen esitellään materiaalipaketille asetetut tavoitteet sekä sen kohderyhmä. Sitten esitellään opettajan materiaalit ja ohjeet sekä itse materiaalipaketin tehtävien sisältö. Loppupäätelmissä pohditaan maisteritutkielmaa projektina, oman opettajuuden kehittymistä sekä mahdollisia kehitysideoita.
...
Keywords
Metadata
Show full item recordCollections
- Pro gradu -tutkielmat [29740]
License
Related items
Showing items with similar title or keywords.
-
Die Brüder Grimm und ihre Märchen : ein handlungsorientiertes Materialpaket für den finnischen DaF-Unterricht auf B2-Niveau
Niskanen, Meri (2021)Grimmin veljesten sadut ovat maailmanlaajuisesti tunnettuja ja tärkeä osa saksalaista kulttuuria. Tämä kandidaatintutkielma on toiminnallinen materiaalipaketti saksan kielen opetukseen B2-kielenä yläkoulussa. Materiaalipaketti ... -
Handlungsorientiertes Deutsch : Ein Lehrerhandbuch mit den handlungsorientierten Methoden für den DaF-Unterricht in den Klassen 8.-9. auf Niveau B2
Laitila, Reetta (2023)Tässä maisterintutkielmassa painottuvat toiminnallinen oppiminen, yhteistoiminnallisuus ja toimijuus. Toiminnallinen oppiminen on yhä keskeisempi ilmiö opetuksessa. Toiminnallinen oppiminen voidaan määritellä monin eri ... -
Handlungsorientierte Grammatik : Ein Materialpaket zur Wortstellung für den finnischen DAF-Unterricht auf B1-Sprachniveau
Lehti, Senni (2023)Toiminnallisuus on tällä hetkellä pedagogiikassa pinnalla oleva käsite. Tässä kandidaatintutkielmassa kehitellään lukio-opetukseen soveltuva saksan kielen opetusmateriaalipaketti, joka yhdistää kieliopin kertauksen ja ... -
Musik im Fremdsprachenunterricht : ein Unterrichtspaket für den finnischen DaF-Unterricht in der gymnasialen Oberstufe
Hintsala, Jenna (2019)Tässä kandidaatintutkielmassa luodaan lukio-opetukseen soveltuva saksan kielen ja kulttuurin opetusmateriaalipaketti, joka perustuu saksankielisen musiikin kuuntelemiselle ja sen lyriikoiden analysoimiselle ja niistä ... -
Lernen ohne Lehrbuch im DaF-Unterricht : Initiierung eines Pilotprojekts in zwei mittelfinnischen Grundschulen
Bärlund, Pia (German as a Foreign Language, 2012)Das Lernen des Deutschen in der Schule hat nicht nur in ganz Finnland, sondern auch in der Stadt Jyväskylä drastisch abgenommen. Um dieser Tendenz entgegenzuwirken, wurde Anfang 2010 in Jyväskylä ein nationales ...