Die Brüder Grimm und ihre Märchen : ein handlungsorientiertes Materialpaket für den finnischen DaF-Unterricht auf B2-Niveau
Authors
Date
2021Copyright
This publication is copyrighted. You may download, display and print it for Your own personal use. Commercial use is prohibited.
Grimmin veljesten sadut ovat maailmanlaajuisesti tunnettuja ja tärkeä osa saksalaista kulttuuria. Tämä kandidaatintutkielma on toiminnallinen materiaalipaketti saksan kielen opetukseen B2-kielenä yläkoulussa. Materiaalipaketti koostuu tehtävistä, joissa opitaan leikkien ja pelien kautta tuntemaan Grimmin veljesten neljä tunnettua satua Tuhkimo, Hannu ja Kerttu, Punahilkka sekä Lumikki. Kyseiset sadut ovat monille oppilaille jo ennestään tuttuja ja siksi ne toimivat erinomaisena pohjana vieraan kielen ja kulttuurin opetuksessa.
Tutkielman teoriaosuudessa käsitellään saksan kielen opetusta Suomessa, opetussuunnitelman asetuksia sekä toiminnallisen oppimisen käsitettä. Teoriaosa tarkastelee myös satujen merkitystä kulttuurissa ja opetusmateriaalina. Lisäksi tehdään katsaus Grimmin veljesten elämään sekä tiivistelmät valittujen satujen sisällöstä. Analyysiosuus esittelee tehtävien sisällön, kohderyhmän sekä taitotavoitteet.
Metadata
Show full item recordCollections
- Kandidaatintutkielmat [4794]
Related items
Showing items with similar title or keywords.
-
Handlungsorientierte Grammatik : Ein Materialpaket zur Wortstellung für den finnischen DAF-Unterricht auf B1-Sprachniveau
Lehti, Senni (2023)Toiminnallisuus on tällä hetkellä pedagogiikassa pinnalla oleva käsite. Tässä kandidaatintutkielmassa kehitellään lukio-opetukseen soveltuva saksan kielen opetusmateriaalipaketti, joka yhdistää kieliopin kertauksen ja ... -
Musik im Fremdsprachenunterricht : ein Unterrichtspaket für den finnischen DaF-Unterricht in der gymnasialen Oberstufe
Hintsala, Jenna (2019)Tässä kandidaatintutkielmassa luodaan lukio-opetukseen soveltuva saksan kielen ja kulttuurin opetusmateriaalipaketti, joka perustuu saksankielisen musiikin kuuntelemiselle ja sen lyriikoiden analysoimiselle ja niistä ... -
Sprachlernspiele im DaF-Unterricht : Einblick in die Spielpraxis des finnischen und ungarischen Deutsch-als-Fremdsprache-Unterrichts in der gymnasialen Oberstufe sowie in die subjektiven Theorien der Lehrenden über den Einsatz von Sprachlernspielen
Mátyás, Emese (University of Jyväskylä, 2009)The goal of this study is to analyze and compare aspects of language learning games in the context of Finnish and Hungarian high-school teaching of German as a foreign language (GFL). First, the practices of using games ... -
Handlungsorientiertes Lernen im finnischen DaF-Unterricht : Sprachlernspiele in den Lehrbüchern Los geht’s! und Licht an!
Laitila, Reetta (2020)Toiminnallinen oppiminen on osa uutta peruskoulun opetussuunnitelmaa (POPS 2014). Oppimispelit ovat osa toiminnallista oppimista. Oppikirjojen uudistuttua, oppikirjojen tehtävistä löytyy paljon oppimispelejä. Työssäni ... -
Digitale Lernspiele im finnischen DaF-Unterricht : Stellenwert der Bingel-Spielwelt aus der Sicht des Schülers
Järvinen, Eveliina (2020)Digitalisaation myötä digitaalisia oppimispelejä on kehitetty niin koulussa kuin vapaa-ajallakin tapahtuvan oppimisen tueksi. Tämän kandidaatintutkielman tarkoituksena on selvittää, miten alakoulun saksan kielen oppijat ...