Die Brüder Grimm und ihre Märchen : ein handlungsorientiertes Materialpaket für den finnischen DaF-Unterricht auf B2-Niveau
Tekijät
Päivämäärä
2021Tekijänoikeudet
Julkaisu on tekijänoikeussäännösten alainen. Teosta voi lukea ja tulostaa henkilökohtaista käyttöä varten. Käyttö kaupallisiin tarkoituksiin on kielletty.
Grimmin veljesten sadut ovat maailmanlaajuisesti tunnettuja ja tärkeä osa saksalaista kulttuuria. Tämä kandidaatintutkielma on toiminnallinen materiaalipaketti saksan kielen opetukseen B2-kielenä yläkoulussa. Materiaalipaketti koostuu tehtävistä, joissa opitaan leikkien ja pelien kautta tuntemaan Grimmin veljesten neljä tunnettua satua Tuhkimo, Hannu ja Kerttu, Punahilkka sekä Lumikki. Kyseiset sadut ovat monille oppilaille jo ennestään tuttuja ja siksi ne toimivat erinomaisena pohjana vieraan kielen ja kulttuurin opetuksessa.
Tutkielman teoriaosuudessa käsitellään saksan kielen opetusta Suomessa, opetussuunnitelman asetuksia sekä toiminnallisen oppimisen käsitettä. Teoriaosa tarkastelee myös satujen merkitystä kulttuurissa ja opetusmateriaalina. Lisäksi tehdään katsaus Grimmin veljesten elämään sekä tiivistelmät valittujen satujen sisällöstä. Analyysiosuus esittelee tehtävien sisällön, kohderyhmän sekä taitotavoitteet.
Metadata
Näytä kaikki kuvailutiedotKokoelmat
- Kandidaatintutkielmat [5329]
Samankaltainen aineisto
Näytetään aineistoja, joilla on samankaltainen nimeke tai asiasanat.
-
Handlungsorientierte Grammatik : Ein Materialpaket zur Wortstellung für den finnischen DAF-Unterricht auf B1-Sprachniveau
Lehti, Senni (2023)Toiminnallisuus on tällä hetkellä pedagogiikassa pinnalla oleva käsite. Tässä kandidaatintutkielmassa kehitellään lukio-opetukseen soveltuva saksan kielen opetusmateriaalipaketti, joka yhdistää kieliopin kertauksen ja ... -
Handlungsorientiertes Deutsch : Ein Lehrerhandbuch mit den handlungsorientierten Methoden für den DaF-Unterricht in den Klassen 8.-9. auf Niveau B2
Laitila, Reetta (2023)Tässä maisterintutkielmassa painottuvat toiminnallinen oppiminen, yhteistoiminnallisuus ja toimijuus. Toiminnallinen oppiminen on yhä keskeisempi ilmiö opetuksessa. Toiminnallinen oppiminen voidaan määritellä monin eri ... -
Vielfalt der Varietäten : Projektbasiertes Materialpaket für DaF-Unterricht in Finnland auf Niveau B2
Niskanen, Meri (2024)Saksa on plurisentrinen kieli eli sillä on useampi standardisoitu kielivariantti. Tätä ilmiötä esiintyy myös muissa kielissä, kuten englannissa, espanjassa, ranskassa ja kiinassa. Tutkimusten mukaan saksan kielen ... -
Deutsch lernen mit Escape-Room-Spiel : ein handlungsorientiertes Materialpaket für den A2-Deutschunterricht in der finnischen Gesamtschule
Lehmusvirta, Anna-Maria (2024)Toiminnalliset opetusmenetelmät ovat viime vuosina olleet puheenaiheena pedagogisella kentällä niin Suomessa kuin ulkomaillakin. Toiminnallisuudessa keskeistä on oppijan aktiivinen rooli ja oppilasta motivoivat työskentelymuodot. ... -
Handlungsorientiertes Lernen im finnischen DaF-Unterricht : Sprachlernspiele in den Lehrbüchern Los geht’s! und Licht an!
Laitila, Reetta (2020)Toiminnallinen oppiminen on osa uutta peruskoulun opetussuunnitelmaa (POPS 2014). Oppimispelit ovat osa toiminnallista oppimista. Oppikirjojen uudistuttua, oppikirjojen tehtävistä löytyy paljon oppimispelejä. Työssäni ...
Ellei toisin mainittu, julkisesti saatavilla olevia JYX-metatietoja (poislukien tiivistelmät) saa vapaasti uudelleenkäyttää CC0-lisenssillä.