dc.contributor.advisor | Dlaske, Kati | |
dc.contributor.author | Niskanen, Meri | |
dc.date.accessioned | 2024-06-26T10:51:00Z | |
dc.date.available | 2024-06-26T10:51:00Z | |
dc.date.issued | 2024 | |
dc.identifier.uri | https://jyx.jyu.fi/handle/123456789/96171 | |
dc.description.abstract | Saksa on plurisentrinen kieli eli sillä on useampi standardisoitu kielivariantti. Tätä ilmiötä esiintyy myös muissa kielissä, kuten englannissa, espanjassa, ranskassa ja kiinassa. Tutkimusten mukaan saksan kielen oppimateriaaleissa saksan kielen variantteja käsitellään pintapuolisesti ja stereotypioita vahvistavasta turistinäkökulmasta. Plurisentrisyyden ilmiön ymmärtäminen ja saksan eri kielivariantteihin tutustuminen ovat tärkeässä osassa saksan kielitaidon monipuolista kehittymistä. Tämä maisterintutkielma sisältää edellä mainittuja teemoja käsittelevän projektiluontoisen materiaalipaketin, joka on suunniteltu saksan opetukseen B2-kielenä yläkoulussa. Tämä Saksan, Sveitsin ja Itävallan kielivariantteja sekä plurisentrisyyttä käsittelevä materiaalipaketti pyrkii tuomaan stereotypioita näkyväksi ja kannustamaan oppilaita kohtaamaan ne kriittisesti. Projektiluontoinen oppiminen haastaa perinteisiä oppilaan ja opettajan rooleja, sillä siinä keskiössä ovat oppilaan autonomia ja oppilaan oman tutkimisen ja oivalluksen kautta tapahtuva oppiminen. Opettajan rooli oppimisen ohjaajana ja oppilaan itsenäisen työn mahdollistajana on kuitenkin hyvin tärkeä.
Tutkielman teoriaosuus käsittelee plurisentrisyyttä, saksan kielen opetusta sekä projektiluontoista oppimista. Teoriaosuudessa esitellään myös Saksan, Sveitsin ja Itävallan kielivarianttien erityispiirteet ja kielivarianttien suhde identiteettiin. Tämän lisäksi tarkastellaan myös opetussuunnitelmaa sekä plurisentrisyyden nykyistä tilannetta saksan kielen opetuksessa. Teoriaosuudessa tutustutaan myös oppilaan autonomiaan ja opettajan rooliin projektiluonteisessa oppimisessa. Teoriaosuuden jälkeen esitellään materiaalipaketille asetetut tavoitteet sekä sen kohderyhmä. Sitten esitellään opettajan materiaalit ja ohjeet sekä itse materiaalipaketin tehtävien sisältö. Loppupäätelmissä pohditaan maisteritutkielmaa projektina, oman opettajuuden kehittymistä sekä mahdollisia kehitysideoita. | fi |
dc.format.extent | 68 | |
dc.language.iso | de | |
dc.rights | In Copyright | en |
dc.subject.other | plurisentrisyys | |
dc.subject.other | saksan kielivariantit | |
dc.subject.other | projektiluonteisuus | |
dc.title | Vielfalt der Varietäten : Projektbasiertes Materialpaket für DaF-Unterricht in Finnland auf Niveau B2 | |
dc.type | master thesis | |
dc.identifier.urn | URN:NBN:fi:jyu-202406265015 | |
dc.type.ontasot | Master’s thesis | en |
dc.type.ontasot | Pro gradu -tutkielma | fi |
dc.contributor.tiedekunta | Humanistis-yhteiskuntatieteellinen tiedekunta | fi |
dc.contributor.tiedekunta | Faculty of Humanities and Social Sciences | en |
dc.contributor.laitos | Kieli- ja viestintätieteiden laitos | fi |
dc.contributor.laitos | Department of Language and Communication Studies | en |
dc.contributor.yliopisto | Jyväskylän yliopisto | fi |
dc.contributor.yliopisto | University of Jyväskylä | en |
dc.contributor.oppiaine | Saksan kieli ja kulttuuri | fi |
dc.contributor.oppiaine | German Language and Culture | en |
dc.type.coar | http://purl.org/coar/resource_type/c_bdcc | |
dc.type.publication | masterThesis | |
dc.contributor.oppiainekoodi | 308 | |
dc.subject.yso | saksan kieli | |
dc.subject.yso | stereotypiat | |
dc.subject.yso | kieltenopetus | |
dc.rights.url | https://rightsstatements.org/page/InC/1.0/ | |