Näytä suppeat kuvailutiedot

dc.contributor.advisorDlaske, Kati
dc.contributor.authorNiskanen, Meri
dc.date.accessioned2024-06-26T10:51:00Z
dc.date.available2024-06-26T10:51:00Z
dc.date.issued2024
dc.identifier.urihttps://jyx.jyu.fi/handle/123456789/96171
dc.description.abstractSaksa on plurisentrinen kieli eli sillä on useampi standardisoitu kielivariantti. Tätä ilmiötä esiintyy myös muissa kielissä, kuten englannissa, espanjassa, ranskassa ja kiinassa. Tutkimusten mukaan saksan kielen oppimateriaaleissa saksan kielen variantteja käsitellään pintapuolisesti ja stereotypioita vahvistavasta turistinäkökulmasta. Plurisentrisyyden ilmiön ymmärtäminen ja saksan eri kielivariantteihin tutustuminen ovat tärkeässä osassa saksan kielitaidon monipuolista kehittymistä. Tämä maisterintutkielma sisältää edellä mainittuja teemoja käsittelevän projektiluontoisen materiaalipaketin, joka on suunniteltu saksan opetukseen B2-kielenä yläkoulussa. Tämä Saksan, Sveitsin ja Itävallan kielivariantteja sekä plurisentrisyyttä käsittelevä materiaalipaketti pyrkii tuomaan stereotypioita näkyväksi ja kannustamaan oppilaita kohtaamaan ne kriittisesti. Projektiluontoinen oppiminen haastaa perinteisiä oppilaan ja opettajan rooleja, sillä siinä keskiössä ovat oppilaan autonomia ja oppilaan oman tutkimisen ja oivalluksen kautta tapahtuva oppiminen. Opettajan rooli oppimisen ohjaajana ja oppilaan itsenäisen työn mahdollistajana on kuitenkin hyvin tärkeä. Tutkielman teoriaosuus käsittelee plurisentrisyyttä, saksan kielen opetusta sekä projektiluontoista oppimista. Teoriaosuudessa esitellään myös Saksan, Sveitsin ja Itävallan kielivarianttien erityispiirteet ja kielivarianttien suhde identiteettiin. Tämän lisäksi tarkastellaan myös opetussuunnitelmaa sekä plurisentrisyyden nykyistä tilannetta saksan kielen opetuksessa. Teoriaosuudessa tutustutaan myös oppilaan autonomiaan ja opettajan rooliin projektiluonteisessa oppimisessa. Teoriaosuuden jälkeen esitellään materiaalipaketille asetetut tavoitteet sekä sen kohderyhmä. Sitten esitellään opettajan materiaalit ja ohjeet sekä itse materiaalipaketin tehtävien sisältö. Loppupäätelmissä pohditaan maisteritutkielmaa projektina, oman opettajuuden kehittymistä sekä mahdollisia kehitysideoita.fi
dc.format.extent68
dc.language.isode
dc.rightsIn Copyrighten
dc.subject.otherplurisentrisyys
dc.subject.othersaksan kielivariantit
dc.subject.otherprojektiluonteisuus
dc.titleVielfalt der Varietäten : Projektbasiertes Materialpaket für DaF-Unterricht in Finnland auf Niveau B2
dc.typemaster thesis
dc.identifier.urnURN:NBN:fi:jyu-202406265015
dc.type.ontasotMaster’s thesisen
dc.type.ontasotPro gradu -tutkielmafi
dc.contributor.tiedekuntaHumanistis-yhteiskuntatieteellinen tiedekuntafi
dc.contributor.tiedekuntaFaculty of Humanities and Social Sciencesen
dc.contributor.laitosKieli- ja viestintätieteiden laitosfi
dc.contributor.laitosDepartment of Language and Communication Studiesen
dc.contributor.yliopistoJyväskylän yliopistofi
dc.contributor.yliopistoUniversity of Jyväskyläen
dc.contributor.oppiaineSaksan kieli ja kulttuurifi
dc.contributor.oppiaineGerman Language and Cultureen
dc.type.coarhttp://purl.org/coar/resource_type/c_bdcc
dc.type.publicationmasterThesis
dc.contributor.oppiainekoodi308
dc.subject.ysosaksan kieli
dc.subject.ysostereotypiat
dc.subject.ysokieltenopetus
dc.rights.urlhttps://rightsstatements.org/page/InC/1.0/


Aineistoon kuuluvat tiedostot

Thumbnail

Aineisto kuuluu seuraaviin kokoelmiin

Näytä suppeat kuvailutiedot

In Copyright
Ellei muuten mainita, aineiston lisenssi on In Copyright