Show simple item record

dc.contributor.advisorHahn, Judit
dc.contributor.authorNaskali, Milja
dc.date.accessioned2024-06-24T07:33:03Z
dc.date.available2024-06-24T07:33:03Z
dc.date.issued2024
dc.identifier.urihttps://jyx.jyu.fi/handle/123456789/96107
dc.description.abstractHuumori on hyvin arkipäiväinen osa elämäämme, ja viime vuosikymmenten saatossa siitä on tullut yhä tavallisempi ilmiö myös luokkahuoneissa. Tutkimustulokset huumorin vaikutuksista tässä kontekstissa ovat kuitenkin olleet ristiriitaisia, ja on todettu, että huumori voi sekä hyödyttää että haitata oppimista monella tavalla. Huumori on hyvin monimuotoinen ilmiö ja sitä voi käyttää moniin eri tarkoituksiin. Näin ollen herääkin kysymys siitä, minkälainen huumori olisi todennäköisimmin hyödyllistä oppimiselle ja miten opettajat voisivat käyttää tätä työkalua ryhmänsä oppimisen tukemiseen mahdollisimman tehokkaasti. Tämä tutkimus tarkastelee aihetta Suomessa toimivien englanninopettajien näkökulmasta ja vastaa kahteen tutkimuskysymykseen siihen liittyen. Ensinnäkin tutkimus näyttää, minkälaista huumoria suomalaiset englanninopettajat opetuksessaan käyttävät ja miten he perustelevat tätä. Toiseksi se kokoaa ja tutkii heidän näkemyksiään siitä, minkälainen huumori on kaikista hyödyllisintä kielenoppimista ajatellen. Pääasiallisena tiedonkeruumenetelmänä tutkimuksessa käytettiin kyselylomaketta, joka tavoitti yhteensä 59 opettajaa. Lisäksi kaksi näistä opettajista osallistui puolistrukturoituihin yksilöhaastatteluihin, joilla täydennettiin kyselylomakkeella kerättyä aineistoa. Pääasiallisena analysointimenetelmänä tutkimuksessa käytettiin laadullista sisällönanalyysia. Tutkimustulokset viittaavat siihen, että huumoria käytetään suomalaisessa kielenopetuksessa melko runsaasti ja hyvin monipuolisesti. Kyselyn perusteella viisi suosituinta tapaa sisällyttää huumoria opetukseen ovat spontaanit humoristiset kommentit, oudot tai hassut esimerkkilauseet, sanaleikki, pelit ja meemit. Tutkimukseen osallistuneet opettajat perustelevat huumorin käyttöä etenkin sen positiivisilla vaikutuksilla luokan ilmapiiriin, opettajan ammatissa jaksamisella, oppijoiden kiinnostuksen ja motivaation lisäämisellä, muistamisen tehostamisella sekä paremman yhteyden luomisella oppijoihin. Oppimisen kannalta hyödylliseen huumoriin liittyen opettajat korostavat erityisesti sitä, että huumori ei saa loukata ketään tai jättää ulkopuolelle, ja että sen tulisi liittyä olennaisiin aiheisiin ja oppisisältöihin. Lisäksi moni mainitsee, että kielellinen huumori (esimerkiksi sanaleikit, meemit ja hassut esimerkkilauseet) kiinnittää huomiota kieleen, mikä tekee siitä tehokasta, ja usein juuri oppilailta itseltään lähtevä huumori auttaa heitä muistamaan asioita. Opettajat tuntuvat myös olevan tietoisia huumorin mahdollisista haittavaikutuksista luokkahuonekontekstissa. Huumori voi esimerkiksi loukata, edistää kiusaamista tai vaikeuttaa ryhmänhallintaa. Saadut tulokset tukevat ja täydentävät aiempaa tutkimusta. Kaikkiaan tutkimus antaa yksityiskohtaista ja käytännönläheistä tietoa aiheesta ja auttaa näin sekä nykyisiä että tulevia kieltenopettajia käyttämään huumoria kielenoppimisen tehostamiseksi.fi
dc.format.extent63
dc.language.isoen
dc.rightsIn Copyrighten
dc.titleLearning while laughing or learning by laughing? : Finnish EFL teachers’ conceptions of efficient use of humour in the language classroom
dc.typemaster thesis
dc.identifier.urnURN:NBN:fi:jyu-202406244954
dc.type.ontasotMaster’s thesisen
dc.type.ontasotPro gradu -tutkielmafi
dc.contributor.tiedekuntaHumanistis-yhteiskuntatieteellinen tiedekuntafi
dc.contributor.tiedekuntaFaculty of Humanities and Social Sciencesen
dc.contributor.laitosKieli- ja viestintätieteiden laitosfi
dc.contributor.laitosDepartment of Language and Communication Studiesen
dc.contributor.yliopistoJyväskylän yliopistofi
dc.contributor.yliopistoUniversity of Jyväskyläen
dc.contributor.oppiaineEnglannin kielifi
dc.contributor.oppiaineEnglishen
dc.type.coarhttp://purl.org/coar/resource_type/c_bdcc
dc.type.publicationmasterThesis
dc.contributor.oppiainekoodi301
dc.subject.ysoopettajat
dc.subject.ysokieltenopetus
dc.subject.ysoenglannin kieli
dc.subject.ysohuumori
dc.subject.ysoopettajat
dc.subject.ysokielen oppiminen
dc.subject.ysoopetus
dc.subject.ysokieli ja kielet
dc.subject.ysooppiminen
dc.subject.ysokielen omaksuminen
dc.subject.ysokieltenopettajat
dc.subject.ysoopetustilanne
dc.subject.ysoteachers
dc.subject.ysolanguage teaching
dc.subject.ysoEnglish language
dc.subject.ysohumour
dc.subject.ysoteachers
dc.subject.ysolanguage learning
dc.subject.ysoteaching and instruction
dc.subject.ysolanguages
dc.subject.ysolearning
dc.subject.ysolanguage acquisition
dc.subject.ysolanguage teachers
dc.subject.ysoteaching situation
dc.rights.urlhttps://rightsstatements.org/page/InC/1.0/


Files in this item

Thumbnail

This item appears in the following Collection(s)

Show simple item record

In Copyright
Except where otherwise noted, this item's license is described as In Copyright