Show simple item record

dc.contributor.advisorAarto-Pesonen, Leena
dc.contributor.authorRautanen, Eerika
dc.date.accessioned2024-06-14T11:12:31Z
dc.date.available2024-06-14T11:12:31Z
dc.date.issued2024
dc.identifier.urihttps://jyx.jyu.fi/handle/123456789/95893
dc.description.abstractTämän tutkimuksen tavoitteena oli kartoittaa luokanopettajaopiskelijoiden sekä erityisopettajaopiskelijoiden luokanhallintaan liittyviä pystyvyysuskomuksia. Tämän lisäksi haluttiin tarkastella, onko näiden ryhmien välisissä pystyvyysuskomuksissa tilastollisesti merkitseviä eroja. Tutkimuksen tarkoituksena oli syventää ymmärrystä opettajaksi opiskelevien pystyvyysuskomuksista sekä pohtia nykyisen opettajankoulutuksen riittävyyttä. Kyseessä on määrällinen poikittaistutkimus. Aineisto kerättiin Jyväskylän yliopiston maisterivaiheen luokanopettajaopiskelijoilta sekä erityisopettajaopiskelijoilta (N=93) keväällä 2024. Mittarina käytettiin Teachers’ Sense Of Efficacy Scale (TSES) -mittaria, jota on käytetty paljon opiskelijoiden pystyvyysuskomuksia tarkastelevissa tutkimuksissa. Aineisto analysoitiin kuvailevien tunnuslukujen sekä Kruskall-Wallisin testin avulla. Tutkimuksen tulokset osoittivat, että molemmat opiskelijaryhmät uskoivat omiin kykyihinsä vähintään jonkin verran ja enintään paljon. Ryhmien välillä ei ollut tilastollisesti merkitseviä eroja pystyvyysuskomuksissa. Tulokset olivat yllättävät, sillä aiemman tutkimustiedon mukaan valmistuvat opettajat kokevat, etteivät he omaa riittävän hyviä valmiuksia luokanhallintaan ja etenkin käyttäytymisen tukemiseen (Freeman ym., 2014; Närhi ym., 2022; O’Neill & Stephenson, 2014).fi
dc.format.extent42
dc.language.isofin
dc.rightsIn Copyright
dc.subject.otheropettajan pystyvyysuskomukset
dc.subject.otherluokanhallinta
dc.subject.otherluokanopettajaopiskelija
dc.subject.othererityisopettajaopiskelija
dc.titleLuokanopettajaksi sekä erityisopettajaksi opiskelevien pystyvyysuskomukset luokanhallinnan näkökulmasta
dc.typemaster thesis
dc.identifier.urnURN:NBN:fi:jyu-202406144659
dc.type.ontasotMaster’s thesisen
dc.type.ontasotPro gradu -tutkielmafi
dc.contributor.tiedekuntaFaculty of Education and Psychologyen
dc.contributor.tiedekuntaKasvatustieteiden ja psykologian tiedekuntafi
dc.contributor.laitosDepartment of Teacher Educationen
dc.contributor.laitosOpettajankoulutuslaitosfi
dc.contributor.yliopistoUniversity of Jyväskyläen
dc.contributor.yliopistoJyväskylän yliopistofi
dc.contributor.oppiaineTeacher Educationen
dc.contributor.oppiaineLuokanopettajakoulutusfi
dc.type.coarhttp://purl.org/coar/resource_type/c_bdcc
dc.rights.accesslevelopenAccess
dc.type.publicationmasterThesis
dc.contributor.oppiainekoodi103
dc.subject.ysominäpystyvyys
dc.subject.ysoopettajankoulutus
dc.subject.ysoopiskelijat
dc.subject.ysoopettajat
dc.subject.ysoopettajuus
dc.subject.ysoopetus
dc.subject.ysoluokkatyöskentely
dc.rights.urlhttps://rightsstatements.org/page/InC/1.0/


Files in this item

Thumbnail

This item appears in the following Collection(s)

Show simple item record

In Copyright
Except where otherwise noted, this item's license is described as In Copyright