Opiskelijana korona-ajan etätoteutuksessa aikuiskouluttajan pedagogisissa opinnoissa didaktisen kolmion näkökulmasta
Tämän aikuiskasvatustieteen pro gradu -tutkielman tarkoituksena oli tutkia aikuiskouluttajan pedagogisten opintojen (APO) korona-ajan etätoteutusta didaktinen kolmio viitekehyksenä. Tutkimuksessa käytin laajennettua didaktista kolmiota, joka koostuu opiskelijasta, opettajasta, pedagogisesta suhteesta, sisällöstä sekä didaktisesta suhteesta. Tutkimuksen aineisto on kerätty vuonna 2021 touko-kesäkuussa etäyhteydellä Zoom-verkkokokouspalvelun kautta fokusryhmähaastatteluin. Haastatteluihin osallistui kahdeksan aikuiskouluttajan pedagogisten opintojen opiskelijoista muodostunutta oppimisryhmää. Analysoin näistä neljä teoriaohjaavalla sisällönanalyysillä. Tutkimustulokset osoittavat, että APOjen didaktinen kolmio koostuu kuudesta pääluokasta. Erityisesti korostuu opiskelijoiden rooli etätoteutuksessa.
Opiskelijat toimivat opinnoissa kaksoisroolissa niin opiskelijoina kuin opettajina. Opiskelijoiden erilaiset elämäntilanteet painottavat vertaisoppimisen merkitystä. Opettajien roolit luennoitsijoina ja ohjaajina ovat yhteneväiset APOjen toimintaperiaatteiden ja aikaisempien korona-ajasta tehtyjen tutkimusten kanssa. Mentori tuki oppimisen reflektointia vuorovaikutuksessa. Sisällöllisesti opiskelijat toivat esille pohdintaa teoriasta ja kattavasta opetussisällöstä. Didaktisessa suhteessa painottui opiskelijoiden motivaatio ja opettajan tietoisuus opiskelijoiden sisältöosaamisesta. Tutkimuksen edetessä täydentäväksi pääluokaksi tuli
opetustapa, jossa korostui etätoteutuksen toimivuus, mutta koronan tuomat
haasteet.
...
Asiasanat
Metadata
Näytä kaikki kuvailutiedotKokoelmat
- Pro gradu -tutkielmat [29739]
Lisenssi
Samankaltainen aineisto
Näytetään aineistoja, joilla on samankaltainen nimeke tai asiasanat.
-
Merkitykselliset oppimiskokemukset ja tunteet aikuiskouluttajan pedagogisissa opinnoissa
Halme, Paula (2018)Tutkimuksen tarkoitus oli ymmärtää paremmin aikuiskouluttajan pedagogisissa opinnoissa (APO) koettuja merkittäviä oppimiskokemuksia ja sitä, millaisia tunteita näihin kokemuksiin liittyy. APO-koulutus koostuu lähi- ja ... -
Korona opettajan osaamisen haastajana
Warinowski, Anu; Metsäpelto, Riitta-Leena; Heikkilä, Mirva; Mikkilä-Erdmann, Mirjamaija (Suomen kasvatuksen ja koulutuksen historian seura, 2021)Tarkastelemme suomalaisen opettajan osaamista suhteessa korona-ajan tuomiin uusiin opettajuuden haasteisiin. Opettajan työ on monipuolista osaamista edellyttävää asiantuntijatyötä. Opettajan keskeinen osaaminen on koottu ... -
Luokanopettajaksi sekä erityisopettajaksi opiskelevien pystyvyysuskomukset luokanhallinnan näkökulmasta
Rautanen, Eerika (2024)Tämän tutkimuksen tavoitteena oli kartoittaa luokanopettajaopiskelijoiden sekä erityisopettajaopiskelijoiden luokanhallintaan liittyviä pystyvyysuskomuksia. Tämän lisäksi haluttiin tarkastella, onko näiden ryhmien välisissä ... -
”Tää koko APO on ollu kyl särö” : opiskelijoiden kokemuksia Covid-19-pandemian aikana toteutuneesta aikuiskouluttajan pedagogisten opintojen etätoteutuksesta
Lilli, Sonja; Meronen, Niina (2024)Tässä pro gradu -tutkielmassa on tarkasteltu opiskelijoiden kokemuksia Jyväskylän yliopiston aikuiskouluttajan pedagogisten opintojen etätoteutuksesta Covid-19-pandemiaa hillitsevien toimenpiteiden aikana v. 2020–2021. ... -
“Sitting at the Stern and Holding the Rudder” : Teachers’ Reflections on Action in Higher Education Based on Student Agency Analytics
Heilala, Ville; Jääskelä, Päivikki; Saarela, Mirka; Kuula, Anna-Stina; Eskola, Anne; Kärkkäinen, Tommi (Palgrave Macmillan, 2022)Digital technologies in teaching and learning in higher education have the potential to enhance student agency. Student agency is an essential resource to nurture, especially at times when students face challenges emerging ...
Ellei toisin mainittu, julkisesti saatavilla olevia JYX-metatietoja (poislukien tiivistelmät) saa vapaasti uudelleenkäyttää CC0-lisenssillä.