University of Jyväskylä | JYX Digital Repository

  • English  | Give feedback |
    • suomi
    • English
 
  • Login
JavaScript is disabled for your browser. Some features of this site may not work without it.
View Item 
  • JYX
  • Opinnäytteet
  • Pro gradu -tutkielmat
  • View Item
JYX > Opinnäytteet > Pro gradu -tutkielmat > View Item

Okei, mä pystyn tähän : luokanopettajaksi opiskelevien kokemuksia opettajaksi kasvamisesta

Thumbnail
View/Open
1.0Mb

Downloads:  
Show download detailsHide download details  
Authors
Kantonen, Kati
Date
2020
Discipline
LuokanopettajakoulutusTeacher Education
Copyright
This publication is copyrighted. You may download, display and print it for Your own personal use. Commercial use is prohibited.

 
Tämän tutkimuksen tehtävänä oli kuvata kuinka luokanopettajaksi opiskelevat ovat kasvaneet opettajiksi Jyväskylän yliopiston ilmiölähtöisen luokanopettajakoulutuksen aikana. Tutkimuksessani tavoite oli luoda kuvaus siitä, kuinka luokanopettajaopiskelijoiden opettajuus kehittyi ensimmäisestä opintovuodesta viimeiseen sekä millaiset kokemukset heidän koulutuksestaan olivat heille merkityksellisiä. Tavoite oli kuvailla Jyväskylän yliopiston ilmiölähtöisessä luokanopettajakoulutuksessa vuosina 2015-2020 opiskelleiden, tutkimukseen osallistuneiden opiskelijoiden kokemuksia tältä ajanjaksolta. Tutkimus toteutettiin narratiivisin menetelmin. Tutkimuksessa tarkasteltiin opiskelijoiden kokemuksia ja kehitystä kuuden luokanopettajaksi opiskelevan kertomuksen kautta. Näin tutkimuksessa saatiin syväluotaava ja yksityiskohtainen kuva opiskelijoiden kokemuksista ja ajatuksista. Tutkimuksen tulokset osoittivat, kuinka viiden vuoden aikana opinnot tarjosivat kokemuksia laidasta laitaan. Osa kokemuksista sai opiskelijat pohtimaan omaa ammatin valintaa, kun taas osa kokemuksista rohkaisi, kannusti ja motivoi opiskelijoita. Ilmiölähtöinen opettajankoulutus ohjasi opiskelijoita tarkastelemaan kriittisesti ja jopa kyseenalaistamaan oppimiaan asioita koko koulutuksen ajan. Opiskelijoiden opettajuuden kehittymiselle tärkeää oli omien reflektiotaitojen kehittyminen koulutuksen aikana. Tämä tutkimus lisäsi tietoa opiskelijoiden kokemuksista opettajaksi kasvamisesta, opettajuuden kehittymisestä sekä ilmiölähtöisestä opettajankoulutuksesta Jyväskylän yliopistossa. ...
Keywords
ilmiölähtöisyys Jyväskylän yliopisto opettajankoulutus opiskelijat opettajuus ammatti-identiteetti narratiivisuus kokemukset
URI

http://urn.fi/URN:NBN:fi:jyu-202012096999

Metadata
Show full item record
Collections
  • Pro gradu -tutkielmat [23362]

Related items

Showing items with similar title or keywords.

  • Toimintatutkimus, tarinat ja opettajaksi tulemisen taito : narratiivisen identiteettityön kehittäminen opettajankoulutuksessa toimintatutkimuksen avulla 

    Heikkinen, Hannu L. T. (Jyväskylän yliopisto, 2001)
  • Millaisilla eväillä opettajaksi? : opettajaopiskelijan tarina opettajaksi kasvamisesta 

    Kovanen, Ari (2013)
    Tässä tutkimuksessa olen tutkinut opettajuuteni kehittymistä Jyväskylän yliopistossa vuosien 2008–2012 aikana. Olen pyrkinyt löytämään vastauksia seuraaviin kysymyksiin: miten opettajuuteni on kehittynyt, millaisia ...
  • Miksi opettajaksi? : muodollisesti epäpätevien opettajien kokemuksia ja näkemyksiä omasta opettajuudestaan sekä tietojensa ja taitojensa riittävyydestä 

    Tani, Katri (2011)
  • Opettajaidentiteetin rakentuminen opettajakoulutuksen pääsykoekirjoitelmissa 

    Sinkkonen, Jenni (2018)
    Tutkielmassa on pyritty tarkastelemaan, miten luokanopettajakoulutukseen pyrkivät aikuisopiskelijat määrittävät itsensä opettajina ennen koulutusta ja miten opettajuus näyttäytyy opiskelijoille. Tutkimusaineistona on ollut ...
  • Musiikinopettajan ammatti-identiteetin kehittyminen Jyväskylän yliopistossa musiikkikasvatuksen koulutusohjelmassa 

    Räsänen, Outi; Vänni, Sini (2005)
  • Browse materials
  • Browse materials
  • Articles
  • Conferences and seminars
  • Electronic books
  • Historical maps
  • Journals
  • Tunes and musical notes
  • Photographs
  • Presentations and posters
  • Publication series
  • Research reports
  • Research data
  • Study materials
  • Theses

Browse

All of JYXCollection listBy Issue DateAuthorsSubjectsPublished inDepartmentDiscipline

My Account

Login

Statistics

View Usage Statistics
  • How to publish in JYX?
  • Self-archiving
  • Publish Your Thesis Online
  • Publishing Your Dissertation
  • Publication services

Open Science at the JYU
 
Data Protection Description

Accessibility Statement

Unless otherwise specified, publicly available JYX metadata (excluding abstracts) may be freely reused under the CC0 waiver.
Open Science Centre