Luokanopettajaksi opiskelevien kokemukset valmiuksistaan kodin ja koulun väliseen yhteistyöhön
Tämän tutkimuksen tavoitteena oli, selvittää millaiset valmiudet luokanopettajaopiskelijat
ovat saaneet kodin ja koulun välisen yhteistyön toteutukseen opinnoistaan. Erityisesti nä-
kökulmana oli haastavien yhteistyötilanteiden kohtaaminen suhteessa vanhempiin ja millaiset
valmiudet sekä tunnekokemukset opiskelijoilla oli siihen liittyen. Lisäksi opiskelijat
saivat tuoda esiin toiveitaan ja ideoitaan opintojen kehittämiseksi kodin ja koulun välisen
yhteistyön käsittelyssä.
Tutkimukseen osallistui 37 Jyväskylän yliopistossa luokanopettajaksi opiskelevaa,
jotka suorittivat syksyllä 2012 viimeistä, neljättä päättöharjoitteluaan. Osallistujien ikä
vaihteli 20 ja 25 vuoden välillä ja osallistujista miehiä oli 10 %. Työkokemusta vastaajilla
oli tyypillisesti vain muutamista sijaisuuksista. Aineiston keruun menetelmänä oli opiskelijoiden
päättöharjoittelunsa aikana kirjoittama esseemuotoinen lyhyt kirjoitelma, jota viritti
haastavaa yhteistyötilannetta kuvaava orientoiva teksti. Tutkimus toteutettiin käyttäen laadullista
tutkimusotetta, jossa pääasiallisena analyysimenetelmänä oli teoriaohjaava sisällönanalyysi.
Luokanopettajaopiskelijoista 14 kokivat saaneensa valmiuksia toteuttaa kodin ja
koulun välistä yhteistyötä valmistuttuaan. Loput vastaajista olisivat tarvinneet enemmän
valmiuksia opintojensa aikana yhteistyön toteuttamista varten. Vastaajaa 10 tunsi selviävänsä
haastavien perheiden kanssa tehtävästä yhteistyöstä, sen sijaan 27 vastaajan mielestä
opinnoissa haastavaa yhteistyötä olisi pitänyt käsillä laajemmin. Opettajaopiskelijat
luottivat valmistuttuaan saavansa tukea kollegoiltaan haastavan kodin ja koulun välisen
yhteistyön toteutuksessa, koska opinnot eivät olleet tarjonneet kaikkea sitä tukea, mitä olisivat
tarvinneet. Luokanopettajaopiskelijat ehdottivat opintojen kehittämiseksi autenttisten
tilanteiden läpikäyntiä sekä pienryhmäopetusta haastavista yhteistyötilanteista selviämiseksi.
Lisäksi toivottiin yhteistyön ja sen haasteiden tarkastelua yhdessä kokeneiden opettajien,
rehtoreiden ja vanhempien kanssa niin harjoittelujen aikana kuin muissa pääaineopinnoissa.
Tutkimukseni tulokset osoittivat kodin ja koulun välisen yhteistyön käsittelemisen tärkeyden
opintojen aikana. Saamieni tutkimustulosten myötä on huomattavissa valmistuvilla
luokanopettajilla puutteita pystyvyydessä ja valmiuksissa yhteistyöhön vanhempien kanssa.
Tulokset tuovat esiin pääaineopintojen kehittämisen tarpeen, jotta opiskelijoilla olisi valmistumisen
jälkeen mahdollisimman hyvät lähtökohdat toteuttaa kodin ja koulun välistä
yhteistyötä.
...


Keywords
Metadata
Show full item recordCollections
- Pro gradu -tutkielmat [24534]
Related items
Showing items with similar title or keywords.
-
Lähtökohdat liikuntaa opettavaksi luokanopettajaksi : nuoruuden kasvuympäristöt ja opettajankoulutus opettajuuden kehitystekijöinä
Penttinen, Seppo (Jyväskylän yliopisto, 2003) -
Okei, mä pystyn tähän : luokanopettajaksi opiskelevien kokemuksia opettajaksi kasvamisesta
Kantonen, Kati (2020)Tämän tutkimuksen tehtävänä oli kuvata kuinka luokanopettajaksi opiskelevat ovat kasvaneet opettajiksi Jyväskylän yliopiston ilmiölähtöisen luokanopettajakoulutuksen aikana. Tutkimuksessani tavoite oli luoda kuvaus siitä, ... -
Opettajan asiantuntijuus inkluusiossa : luokanopettajien kokemuksia erityisestä tuesta yleisopetuksen luokassa
Kuitunen, Iris (2022)Pro gradu-tutkimuksen tarkoituksena oli tutkia luokanopettajien kokemuksia inkluusiosta ja tarkastella asiantuntijuuden vaikutusta kokemuksiin. Tutkimuksen kohteena olivat aloittavat luokanopettajat, joilla oli alle kaksi ... -
Luokanopettajaksi opiskelevien näkemyksiä tulevaisuuden koulusta ja omasta roolistaan koulun muutoksen tekijänä
Herranen, Iina (2015)Viime aikoina — etenkin nyt opetussuunnitelmauudistuksen kynnyksellä — tulevaisuuden koulusta ja koulun muutoksesta keskustellaan paljon. Kuitenkaan koulu ei ole vielä kyennyt muuttumaan tai uudistumaan. Tässä pro gradu ... -
From individuality towards co-operative culture : New direction for professional development in Finnish teacher education
Rautiainen, Matti; Kostiainen, Emma (Beltz Juventa, 2021)