Luokanopettajaksi sekä erityisopettajaksi opiskelevien pystyvyysuskomukset luokanhallinnan näkökulmasta
Tämän tutkimuksen tavoitteena oli kartoittaa luokanopettajaopiskelijoiden sekä erityisopettajaopiskelijoiden luokanhallintaan liittyviä pystyvyysuskomuksia. Tämän lisäksi haluttiin tarkastella, onko näiden ryhmien välisissä pystyvyysuskomuksissa tilastollisesti merkitseviä eroja. Tutkimuksen tarkoituksena oli syventää ymmärrystä opettajaksi opiskelevien pystyvyysuskomuksista sekä pohtia nykyisen opettajankoulutuksen riittävyyttä.
Kyseessä on määrällinen poikittaistutkimus. Aineisto kerättiin Jyväskylän yliopiston maisterivaiheen luokanopettajaopiskelijoilta sekä erityisopettajaopiskelijoilta (N=93) keväällä 2024. Mittarina käytettiin Teachers’ Sense Of Efficacy Scale (TSES) -mittaria, jota on käytetty paljon opiskelijoiden pystyvyysuskomuksia tarkastelevissa tutkimuksissa. Aineisto analysoitiin kuvailevien tunnuslukujen sekä Kruskall-Wallisin testin avulla.
Tutkimuksen tulokset osoittivat, että molemmat opiskelijaryhmät uskoivat omiin kykyihinsä vähintään jonkin verran ja enintään paljon. Ryhmien välillä ei ollut tilastollisesti merkitseviä eroja pystyvyysuskomuksissa. Tulokset olivat yllättävät, sillä aiemman tutkimustiedon mukaan valmistuvat opettajat kokevat, etteivät he omaa riittävän hyviä valmiuksia luokanhallintaan ja etenkin käyttäytymisen tukemiseen (Freeman ym., 2014; Närhi ym., 2022; O’Neill & Stephenson, 2014).
...
Asiasanat
Metadata
Näytä kaikki kuvailutiedotKokoelmat
- Pro gradu -tutkielmat [28774]
Lisenssi
Samankaltainen aineisto
Näytetään aineistoja, joilla on samankaltainen nimeke tai asiasanat.
-
Luokanopettajaksi opiskelevien kokemukset valmiuksistaan kodin ja koulun väliseen yhteistyöhön
Pekkanen, Liisa (2015)Tämän tutkimuksen tavoitteena oli, selvittää millaiset valmiudet luokanopettajaopiskelijat ovat saaneet kodin ja koulun välisen yhteistyön toteutukseen opinnoistaan. Erityisesti nä- kökulmana oli haastavien yhteistyötilanteiden ... -
Opiskelijavalintojen yhteys itsearvioituun osaamiseen varhaiskasvatuksen opettajaksi, luokanopettajaksi ja erityisopettajaksi opiskelevilla
Virtanen, Päivi; Metsäpelto, Riitta-Leena; Lappalainen, Kristiina; Laine, Anu (Koulutuksen tutkimuslaitos, 2022)Tässä artikkelissa tarkastelemme ensimmäisen vuoden opettajaopiskelijoiden osaamisalueita eli akateemista minäpystyvyyttä, moninaisuuden hyväksymiseen liittyvää osaamista ja tunne- ja syväprosessointitaitoja sekä edellä ... -
Lähtökohdat liikuntaa opettavaksi luokanopettajaksi : nuoruuden kasvuympäristöt ja opettajankoulutus opettajuuden kehitystekijöinä
Penttinen, Seppo (Jyväskylän yliopisto, 2003) -
Okei, mä pystyn tähän : luokanopettajaksi opiskelevien kokemuksia opettajaksi kasvamisesta
Kantonen, Kati (2020)Tämän tutkimuksen tehtävänä oli kuvata kuinka luokanopettajaksi opiskelevat ovat kasvaneet opettajiksi Jyväskylän yliopiston ilmiölähtöisen luokanopettajakoulutuksen aikana. Tutkimuksessani tavoite oli luoda kuvaus siitä, ... -
Työrauha kaikille -intervention yhteys opettajan luokanhallinnan minäpystyvyyteen sekä opettajan kokemaan luokan työrauhaan
Nukari, Heini (2019)Tutkimuksen tarkoituksena oli tarkastella Työrauha kaikille –intervention yhteyttä opettajan luokanhallinnan minäpystyvyyteen sekä opettajan kokemaan luokan työrauhaan. Tavoitteena oli myös selvittää, oliko opettajan ...
Ellei toisin mainittu, julkisesti saatavilla olevia JYX-metatietoja (poislukien tiivistelmät) saa vapaasti uudelleenkäyttää CC0-lisenssillä.