"Metsässä Dirty Full of Käpy" : Demonstration of Learning in Bilingual Education
Date
2024The aim of the qualitative research was to study pupils' demonstration of learning in primary education from the perspectives of teachers as well as pupils. This was done in the context of bilingual education and focused on using more than one language. In addition, the goal was to analyse the tasks given to pupils to demonstrate learning. This case study was conducted in two CLIL classrooms. Two CLIL teachers and seventeen pupils participated in the study. Interviews were collected from the teachers and pupil work including tasks were collected from the pupils as data. The pupil tasks were analysed through a theory-driven approach while the interviews were analysed using data-driven methods. Three main themes were found through thematic analysis done to the data: Bilingual Education, Demonstration of Learning and Diversity of Pupils.
The study revealed that teachers encouraged flexible language use in bilingual education. As previous studies suggest, CLIL is a content-driven method, and this study presents that tasks given to pupils were assessed primarily through content rather than language. It was found that the teachers valued providing opportunities for pupils to express their learning and that the teachers viewed the national guidelines of bilingual education as rather insufficient. This study showed that older pupils were given more challenging tasks and more options on how to demonstrate their learning. However, in CLIL the tasks presented to pupils were of a wide range of difficulty. This research aims to provide meaningful insight into pupil demonstration of learning and support the development of CLIL implementation to serve a variety of pupils.
...
Tämän laadullisen tutkimuksen tarkoituksena oli tutkia oppilaiden osaamisen näyttämistä useammalla kuin yhdellä kielellä alakoulussa. Aihetta lähestyttiin sekä oppilaan että opettajan näkökulmasta. Lisäksi tarkoituksena oli analysoida oppilailla annettuja tehtäviä. Tutkimus toteutettiin kahdessa CLIL-luokassa ja siihen osallistui kaksi CLIL-luokanopettajaa sekä seitsemäntoista oppilasta. Tutkimuksen aineisto kerättiin haastattelemalla luokanopettajia ja keräämällä valokuvia oppilaiden koulutöistä. Haastatteluaineisto analysoitiin temaattisen analyysimenetelmän avulla ja valokuvat koulutöistä analysoitiin teorialähtöisesti. Aineisto pohjalta nousi esiin kolme teemaa: kaksikielinen opetus, oppilaiden osaamisen näyttäminen ja oppilaiden monimuotoisuus.
Tutkimus osoitti, että opettajat kannustavat joustavaan eri kielten käyttöön, jotta oppilaat pystyvät osoittamaan osaamisensa mahdollisimman hyvin. Lisäksi tutkimuksessa nousi esiin, että oppilaille annetut tehtävät arvioitiin sisältöä painottaen ja kieltä ei arvioitu muilla kuin kielten tunneilla. Tämä tukee aiempia tutkimuksia CLIL:stä. Tutkimuksen mukaan opettajat pyrkivät luomaan oppilaille mahdollisuuksia näyttää osaamisensa luokkahuonekielestä riippumatta. Opettajat kokivat, että opetussuunnitelman antamat suuntaviivat eivät käytännössä tue tarpeeksi kaksikielisen opetuksen toteutumista kouluissa. Lisäksi tutkimus osoitti, että vaikka oppilaille annettiin monia eritasoisia tehtäviä osaamisen näyttämistä varten, vanhemmilla oppilailla oli haastavampia tehtäviä sekä enemmän valinnanvaraa tehtävien suorittamistavoissa. Tämän tutkimuksen tarkoituksena on tuottaa tietoa oppilaiden osaamisen näyttämisestä kaksikielisessä kontekstissa.
...
Keywords
assessment bilingual education content and language integrated learning demonstration of learning kaksikielisyys vieraskielinen opetus englannin kieli opettajat oppilaat oppiminen kieli ja kielet opetus monikielisyys opetusmenetelmät bilingualism English language teachers school children learning languages teaching and instruction multilingualism educational methods
Metadata
Show full item recordCollections
- Pro gradu -tutkielmat [29556]
License
Related items
Showing items with similar title or keywords.
-
Teachers' views on multilingualism : how does the presence of multiple languages in primary school English classrooms appear and to what effect? : "Mä olen suomenkielinen ... olen kaikki kieleni ihan opetellut."
Putz, Juho (2016)Monikielisyys ja sen mukanaan tuomat haasteet ja mahdollisuudet ovat suomalaisissa kouluissa jatkuvasti ja yhä vahvemmin läsnä. Tämän tutkimuksen tarkoituksena on selvittää, miten monikielisyys näkyy osana englannin kielen ... -
"Tottakai mää tiiän mikä se on englanniks ku se on melkeen sama ruotsiks!" : bilingual and multilingual children learning English : children's views
Vesamäki, Heli (2015)Kaksi- ja monikielisyyttä on tutkittu paljon esimerkiksi lasten kielen kehityksen ja kognitiivisen kehityksen näkökulmasta. Lasten käsityksiä omasta kaksikielisyydestään tai sen vaikutuksista ei ole juurikaan tehty ... -
Teachers' beliefs about learning and language as reflected in their views of teaching materials for Content and Language Integrated Learning (CLIL)
Bovellan, Eveliina (University of Jyväskylä, 2014) -
Teacher perceptions of integrating EFL into primary-level Multidisciplinary Learning Modules
Christou, Andria (2020)Suomalaisen koulureformin myötä vuoden 2014 perusopetuksen opetussuunnitelma (POPS 2014) esitteli monialaiset oppimiskokonaisuudet (MOK), jotka määritettiin osaksi jokaisen peruskoulun jokavuotista opetusta. Monialaisten ... -
Subject teachers and classroom teachers' conceptions of early English teaching in Finland
Salo, Emmi (2022)Kielitaidon merkitys on kasvanut huomattavasti, mikä on korostanut kielenopetuksen tarvetta. Tämä näkyy myös perusopetuksen opetussuunnitelman muutoksessa (2019), jonka myötä ensimmäisen vieraan kielen (A1) opetus alkaa ...