dc.contributor.advisor | Moate, Josephine | |
dc.contributor.author | Orava, Saania | |
dc.contributor.author | Rantanen, Aliisa | |
dc.date.accessioned | 2024-06-12T04:54:40Z | |
dc.date.available | 2024-06-12T04:54:40Z | |
dc.date.issued | 2024 | |
dc.identifier.uri | https://jyx.jyu.fi/handle/123456789/95758 | |
dc.description.abstract | The aim of the qualitative research was to study pupils' demonstration of learning in primary education from the perspectives of teachers as well as pupils. This was done in the context of bilingual education and focused on using more than one language. In addition, the goal was to analyse the tasks given to pupils to demonstrate learning. This case study was conducted in two CLIL classrooms. Two CLIL teachers and seventeen pupils participated in the study. Interviews were collected from the teachers and pupil work including tasks were collected from the pupils as data. The pupil tasks were analysed through a theory-driven approach while the interviews were analysed using data-driven methods. Three main themes were found through thematic analysis done to the data: Bilingual Education, Demonstration of Learning and Diversity of Pupils.
The study revealed that teachers encouraged flexible language use in bilingual education. As previous studies suggest, CLIL is a content-driven method, and this study presents that tasks given to pupils were assessed primarily through content rather than language. It was found that the teachers valued providing opportunities for pupils to express their learning and that the teachers viewed the national guidelines of bilingual education as rather insufficient. This study showed that older pupils were given more challenging tasks and more options on how to demonstrate their learning. However, in CLIL the tasks presented to pupils were of a wide range of difficulty. This research aims to provide meaningful insight into pupil demonstration of learning and support the development of CLIL implementation to serve a variety of pupils. | en |
dc.description.abstract | Tämän laadullisen tutkimuksen tarkoituksena oli tutkia oppilaiden osaamisen näyttämistä useammalla kuin yhdellä kielellä alakoulussa. Aihetta lähestyttiin sekä oppilaan että opettajan näkökulmasta. Lisäksi tarkoituksena oli analysoida oppilailla annettuja tehtäviä. Tutkimus toteutettiin kahdessa CLIL-luokassa ja siihen osallistui kaksi CLIL-luokanopettajaa sekä seitsemäntoista oppilasta. Tutkimuksen aineisto kerättiin haastattelemalla luokanopettajia ja keräämällä valokuvia oppilaiden koulutöistä. Haastatteluaineisto analysoitiin temaattisen analyysimenetelmän avulla ja valokuvat koulutöistä analysoitiin teorialähtöisesti. Aineisto pohjalta nousi esiin kolme teemaa: kaksikielinen opetus, oppilaiden osaamisen näyttäminen ja oppilaiden monimuotoisuus.
Tutkimus osoitti, että opettajat kannustavat joustavaan eri kielten käyttöön, jotta oppilaat pystyvät osoittamaan osaamisensa mahdollisimman hyvin. Lisäksi tutkimuksessa nousi esiin, että oppilaille annetut tehtävät arvioitiin sisältöä painottaen ja kieltä ei arvioitu muilla kuin kielten tunneilla. Tämä tukee aiempia tutkimuksia CLIL:stä. Tutkimuksen mukaan opettajat pyrkivät luomaan oppilaille mahdollisuuksia näyttää osaamisensa luokkahuonekielestä riippumatta. Opettajat kokivat, että opetussuunnitelman antamat suuntaviivat eivät käytännössä tue tarpeeksi kaksikielisen opetuksen toteutumista kouluissa. Lisäksi tutkimus osoitti, että vaikka oppilaille annettiin monia eritasoisia tehtäviä osaamisen näyttämistä varten, vanhemmilla oppilailla oli haastavampia tehtäviä sekä enemmän valinnanvaraa tehtävien suorittamistavoissa. Tämän tutkimuksen tarkoituksena on tuottaa tietoa oppilaiden osaamisen näyttämisestä kaksikielisessä kontekstissa. | fi |
dc.format.extent | 80 | |
dc.language.iso | eng | |
dc.rights | In Copyright | |
dc.subject.other | assessment | |
dc.subject.other | bilingual education | |
dc.subject.other | content and language integrated learning | |
dc.subject.other | demonstration of learning | |
dc.title | "Metsässä Dirty Full of Käpy" : Demonstration of Learning in Bilingual Education | |
dc.identifier.urn | URN:NBN:fi:jyu-202406124525 | |
dc.type.ontasot | Master’s thesis | en |
dc.type.ontasot | Pro gradu -tutkielma | fi |
dc.contributor.tiedekunta | Faculty of Education and Psychology | en |
dc.contributor.tiedekunta | Kasvatustieteiden ja psykologian tiedekunta | fi |
dc.contributor.laitos | Department of Teacher Education | en |
dc.contributor.laitos | Opettajankoulutuslaitos | fi |
dc.contributor.yliopisto | University of Jyväskylä | en |
dc.contributor.yliopisto | Jyväskylän yliopisto | fi |
dc.contributor.oppiaine | Teacher Education | en |
dc.contributor.oppiaine | Luokanopettajakoulutus | fi |
dc.rights.accesslevel | openAccess | |
dc.contributor.oppiainekoodi | 103 | |
dc.subject.yso | kaksikielisyys | |
dc.subject.yso | vieraskielinen opetus | |
dc.subject.yso | englannin kieli | |
dc.subject.yso | opettajat | |
dc.subject.yso | oppilaat | |
dc.subject.yso | oppiminen | |
dc.subject.yso | kieli ja kielet | |
dc.subject.yso | opetus | |
dc.subject.yso | monikielisyys | |
dc.subject.yso | opetusmenetelmät | |
dc.subject.yso | bilingualism | |
dc.subject.yso | content and language integrated learning | |
dc.subject.yso | English language | |
dc.subject.yso | teachers | |
dc.subject.yso | school children | |
dc.subject.yso | learning | |
dc.subject.yso | languages | |
dc.subject.yso | teaching and instruction | |
dc.subject.yso | multilingualism | |
dc.subject.yso | educational methods | |
dc.rights.url | https://rightsstatements.org/page/InC/1.0/ | |