Näytä suppeat kuvailutiedot

dc.contributor.advisorMoate, Josephine
dc.contributor.authorOrava, Saania
dc.contributor.authorRantanen, Aliisa
dc.date.accessioned2024-06-12T04:54:40Z
dc.date.available2024-06-12T04:54:40Z
dc.date.issued2024
dc.identifier.urihttps://jyx.jyu.fi/handle/123456789/95758
dc.description.abstractThe aim of the qualitative research was to study pupils' demonstration of learning in primary education from the perspectives of teachers as well as pupils. This was done in the context of bilingual education and focused on using more than one language. In addition, the goal was to analyse the tasks given to pupils to demonstrate learning. This case study was conducted in two CLIL classrooms. Two CLIL teachers and seventeen pupils participated in the study. Interviews were collected from the teachers and pupil work including tasks were collected from the pupils as data. The pupil tasks were analysed through a theory-driven approach while the interviews were analysed using data-driven methods. Three main themes were found through thematic analysis done to the data: Bilingual Education, Demonstration of Learning and Diversity of Pupils. The study revealed that teachers encouraged flexible language use in bilingual education. As previous studies suggest, CLIL is a content-driven method, and this study presents that tasks given to pupils were assessed primarily through content rather than language. It was found that the teachers valued providing opportunities for pupils to express their learning and that the teachers viewed the national guidelines of bilingual education as rather insufficient. This study showed that older pupils were given more challenging tasks and more options on how to demonstrate their learning. However, in CLIL the tasks presented to pupils were of a wide range of difficulty. This research aims to provide meaningful insight into pupil demonstration of learning and support the development of CLIL implementation to serve a variety of pupils.en
dc.description.abstractTämän laadullisen tutkimuksen tarkoituksena oli tutkia oppilaiden osaamisen näyttämistä useammalla kuin yhdellä kielellä alakoulussa. Aihetta lähestyttiin sekä oppilaan että opettajan näkökulmasta. Lisäksi tarkoituksena oli analysoida oppilailla annettuja tehtäviä. Tutkimus toteutettiin kahdessa CLIL-luokassa ja siihen osallistui kaksi CLIL-luokanopettajaa sekä seitsemäntoista oppilasta. Tutkimuksen aineisto kerättiin haastattelemalla luokanopettajia ja keräämällä valokuvia oppilaiden koulutöistä. Haastatteluaineisto analysoitiin temaattisen analyysimenetelmän avulla ja valokuvat koulutöistä analysoitiin teorialähtöisesti. Aineisto pohjalta nousi esiin kolme teemaa: kaksikielinen opetus, oppilaiden osaamisen näyttäminen ja oppilaiden monimuotoisuus. Tutkimus osoitti, että opettajat kannustavat joustavaan eri kielten käyttöön, jotta oppilaat pystyvät osoittamaan osaamisensa mahdollisimman hyvin. Lisäksi tutkimuksessa nousi esiin, että oppilaille annetut tehtävät arvioitiin sisältöä painottaen ja kieltä ei arvioitu muilla kuin kielten tunneilla. Tämä tukee aiempia tutkimuksia CLIL:stä. Tutkimuksen mukaan opettajat pyrkivät luomaan oppilaille mahdollisuuksia näyttää osaamisensa luokkahuonekielestä riippumatta. Opettajat kokivat, että opetussuunnitelman antamat suuntaviivat eivät käytännössä tue tarpeeksi kaksikielisen opetuksen toteutumista kouluissa. Lisäksi tutkimus osoitti, että vaikka oppilaille annettiin monia eritasoisia tehtäviä osaamisen näyttämistä varten, vanhemmilla oppilailla oli haastavampia tehtäviä sekä enemmän valinnanvaraa tehtävien suorittamistavoissa. Tämän tutkimuksen tarkoituksena on tuottaa tietoa oppilaiden osaamisen näyttämisestä kaksikielisessä kontekstissa.fi
dc.format.extent80
dc.language.isoeng
dc.rightsIn Copyright
dc.subject.otherassessment
dc.subject.otherbilingual education
dc.subject.othercontent and language integrated learning
dc.subject.otherdemonstration of learning
dc.title"Metsässä Dirty Full of Käpy" : Demonstration of Learning in Bilingual Education
dc.identifier.urnURN:NBN:fi:jyu-202406124525
dc.type.ontasotMaster’s thesisen
dc.type.ontasotPro gradu -tutkielmafi
dc.contributor.tiedekuntaFaculty of Education and Psychologyen
dc.contributor.tiedekuntaKasvatustieteiden ja psykologian tiedekuntafi
dc.contributor.laitosDepartment of Teacher Educationen
dc.contributor.laitosOpettajankoulutuslaitosfi
dc.contributor.yliopistoUniversity of Jyväskyläen
dc.contributor.yliopistoJyväskylän yliopistofi
dc.contributor.oppiaineTeacher Educationen
dc.contributor.oppiaineLuokanopettajakoulutusfi
dc.rights.accesslevelopenAccess
dc.contributor.oppiainekoodi103
dc.subject.ysokaksikielisyys
dc.subject.ysovieraskielinen opetus
dc.subject.ysoenglannin kieli
dc.subject.ysoopettajat
dc.subject.ysooppilaat
dc.subject.ysooppiminen
dc.subject.ysokieli ja kielet
dc.subject.ysoopetus
dc.subject.ysomonikielisyys
dc.subject.ysoopetusmenetelmät
dc.subject.ysobilingualism
dc.subject.ysocontent and language integrated learning
dc.subject.ysoEnglish language
dc.subject.ysoteachers
dc.subject.ysoschool children
dc.subject.ysolearning
dc.subject.ysolanguages
dc.subject.ysoteaching and instruction
dc.subject.ysomultilingualism
dc.subject.ysoeducational methods
dc.rights.urlhttps://rightsstatements.org/page/InC/1.0/


Aineistoon kuuluvat tiedostot

Thumbnail

Aineisto kuuluu seuraaviin kokoelmiin

Näytä suppeat kuvailutiedot

In Copyright
Ellei muuten mainita, aineiston lisenssi on In Copyright