Teachers' views on multilingualism : how does the presence of multiple languages in primary school English classrooms appear and to what effect? : "Mä olen suomenkielinen ... olen kaikki kieleni ihan opetellut."
Authors
Date
2016Access restrictions
This material has a restricted access due to copyright reasons. It can be read at the workstation at Jyväskylä University Library reserved for the use of archival materials: https://kirjasto.jyu.fi/en/workspaces/facilities.
Monikielisyys ja sen mukanaan tuomat haasteet ja mahdollisuudet ovat suomalaisissa kouluissa jatkuvasti ja yhä vahvemmin läsnä. Tämän tutkimuksen tarkoituksena on selvittää, miten monikielisyys näkyy osana englannin kielen opetusta. Päätavoitteena on tutkia monikielisyyttä alakouluissa työskentelevien englanninopettajien näkökulmasta, eli sitä, miten opettajat kokevat monikielisyyden ja kuinka he hyödyntävät sitä opetuksessaan. Tämä tutkimus on kvalitatiivinen.
Tutkimuksen aineisto on kerätty haastattelemalla kuutta alakoulun englanninopettajaa. Teemahaastattelut on analysoitu sisällönanalyysin keinoin. Haastatteluissa esiintyvien teemojen perusteella analyysi on jaettu neljään lukuun. Näissä luvuissa selvitetään vastauksia tutkimuskysymyksiin, eli esimerkiksi siihen, mikä on opettajien käsitys monikielisyydestä ja heidän suhtautumisensa monikielisiin oppilaisiin sekä miten monikielisyys näkyy oppimateriaaleissa, opetussuunnitelmissa ja opettajakoulutuksien sisällöissä.
Tutkimuksessa selvisi, että opettajat kokevat ja määrittelevät monikielisyyden hyvin eri tavoin. Näin ollen myös se, miten monikielisyys näkyy heidän opetuksessaan, vaihtelee. Yhteistä kuitenkin on, että monikielisyys nähdään positiivisena ja huomiota vaativana asiana, mutta tämä ei vielä täysin siirry todellisuuteen, osaksi opetusta ja koulutyötä. Monikulttuuristuvassa koulumaailmassa (oppilaiden) monikielisyys tulee ottaa entistä vahvemmin huomioon. Tätä painottavat myös uudet opetussuunnitelmat. Monikielisyyttä on tehty näissä näkyvämmäksi, joten myös kieltenopetuksessa sillä on keskeinen rooli.
...


Alternative title
How does the presence of multiple languages in primary school English classrooms appear and to what effect?Keywords
Metadata
Show full item recordCollections
- Pro gradu -tutkielmat [25544]
Related items
Showing items with similar title or keywords.
-
"Tottakai mää tiiän mikä se on englanniks ku se on melkeen sama ruotsiks!" : bilingual and multilingual children learning English : children's views
Vesamäki, Heli (2015)Kaksi- ja monikielisyyttä on tutkittu paljon esimerkiksi lasten kielen kehityksen ja kognitiivisen kehityksen näkökulmasta. Lasten käsityksiä omasta kaksikielisyydestään tai sen vaikutuksista ei ole juurikaan tehty ... -
English pronunciation teaching in Finland
Tergujeff, Elina (University of Jyväskylä, 2013) -
Subject teachers and classroom teachers' conceptions of early English teaching in Finland
Salo, Emmi (2022)Kielitaidon merkitys on kasvanut huomattavasti, mikä on korostanut kielenopetuksen tarvetta. Tämä näkyy myös perusopetuksen opetussuunnitelman muutoksessa (2019), jonka myötä ensimmäisen vieraan kielen (A1) opetus alkaa ... -
School and choice: An ethnography of a primary school with bilingual classes
Rajander, Silja (2010)Based on a one-year ethnographic study of a primary school in Finland with specialised classes in Finnish and English (referred to as bilingual classes by research participants), this research traces how nationed, ethnicised, ... -
Bilingual people's attitudes towards learning English in Finland
Borel, Anna (2023)Yhä monikulttuurisemmassa maailmassamme jopa 66% prosenttia lapsista kasvatetaan kaksikielisissä perheissä. Kaksikielisyys on rikkaus, joka vaikuttaa muun muassa yksilön kognitiivisiin toimintoihin – kuten oppimiseen – ...