University of Jyväskylä | JYX Digital Repository

  • English  | Give feedback |
    • suomi
    • English
 
  • Login
JavaScript is disabled for your browser. Some features of this site may not work without it.
View Item 
  • JYX
  • Opinnäytteet
  • Pro gradu -tutkielmat
  • View Item
JYX > Opinnäytteet > Pro gradu -tutkielmat > View Item

Teachers' views on multilingualism : how does the presence of multiple languages in primary school English classrooms appear and to what effect? : "Mä olen suomenkielinen ... olen kaikki kieleni ihan opetellut."

Icon
1.1Mb

Authors
Putz, Juho
Date
2016
Discipline
Englannin kieliEnglish
Access restrictions
This material has a restricted access due to copyright reasons. It can be read at the workstation at Jyväskylä University Library reserved for the use of archival materials: https://kirjasto.jyu.fi/en/workspaces/facilities.
You can request a copy of this thesis here

 
Monikielisyys ja sen mukanaan tuomat haasteet ja mahdollisuudet ovat suomalaisissa kouluissa jatkuvasti ja yhä vahvemmin läsnä. Tämän tutkimuksen tarkoituksena on selvittää, miten monikielisyys näkyy osana englannin kielen opetusta. Päätavoitteena on tutkia monikielisyyttä alakouluissa työskentelevien englanninopettajien näkökulmasta, eli sitä, miten opettajat kokevat monikielisyyden ja kuinka he hyödyntävät sitä opetuksessaan. Tämä tutkimus on kvalitatiivinen. Tutkimuksen aineisto on kerätty haastattelemalla kuutta alakoulun englanninopettajaa. Teemahaastattelut on analysoitu sisällönanalyysin keinoin. Haastatteluissa esiintyvien teemojen perusteella analyysi on jaettu neljään lukuun. Näissä luvuissa selvitetään vastauksia tutkimuskysymyksiin, eli esimerkiksi siihen, mikä on opettajien käsitys monikielisyydestä ja heidän suhtautumisensa monikielisiin oppilaisiin sekä miten monikielisyys näkyy oppimateriaaleissa, opetussuunnitelmissa ja opettajakoulutuksien sisällöissä. Tutkimuksessa selvisi, että opettajat kokevat ja määrittelevät monikielisyyden hyvin eri tavoin. Näin ollen myös se, miten monikielisyys näkyy heidän opetuksessaan, vaihtelee. Yhteistä kuitenkin on, että monikielisyys nähdään positiivisena ja huomiota vaativana asiana, mutta tämä ei vielä täysin siirry todellisuuteen, osaksi opetusta ja koulutyötä. Monikulttuuristuvassa koulumaailmassa (oppilaiden) monikielisyys tulee ottaa entistä vahvemmin huomioon. Tätä painottavat myös uudet opetussuunnitelmat. Monikielisyyttä on tehty näissä näkyvämmäksi, joten myös kieltenopetuksessa sillä on keskeinen rooli. ...
Alternative title
How does the presence of multiple languages in primary school English classrooms appear and to what effect?
Keywords
multilingualism bilingualism language learning EFL teaching teacher training interview interaction analysis basic education primary school Haastattelututkimus opettajat monikielisyys kaksikielisyys englannin kieli opetus kielen oppiminen alakoulu
URI

http://urn.fi/URN:NBN:fi:jyu-201605172599

Metadata
Show full item record
Collections
  • Pro gradu -tutkielmat [23352]

Related items

Showing items with similar title or keywords.

  • "Tottakai mää tiiän mikä se on englanniks ku se on melkeen sama ruotsiks!" : bilingual and multilingual children learning English : children's views 

    Vesamäki, Heli (2015)
    Kaksi- ja monikielisyyttä on tutkittu paljon esimerkiksi lasten kielen kehityksen ja kognitiivisen kehityksen näkökulmasta. Lasten käsityksiä omasta kaksikielisyydestään tai sen vaikutuksista ei ole juurikaan tehty ...
  • English pronunciation teaching in Finland 

    Tergujeff, Elina (University of Jyväskylä, 2013)
  • Teachers negotiating multilingualism in the EFL classroom 

    Pitkänen-Huhta, Anne; Mäntylä, Katja (De Gruyter, 2021)
    Tässä artikkelissa tutkimme suomalaisten englanninopettajien käsityksiä maahanmuuttajaoppilaista, joilla on monikielinen tausta, vieraan kielen luokkahuoneessa. Aiemmat tutkimukset monikielisistä oppijoista ovat keskittyneet ...
  • Tasks that suit the learning of L2 English vocabulary in the Finnish middle school : teachers' and students' perspectives 

    Keski-Kastari, Marianne (2013)
    Tiivistelmä – Abstract Tutkielman tarkoituksena oli selvittää yläkoulun oppilaiden ja opettajien mielipiteitä sanaston oppimiseen suunnatuista tehtävistä; millaiset tehtävät heidän mielestään sopivat sanaston oppimiseen ...
  • Teacher authority in the classroom : views of Finnish basic school English teachers and classroom teachers 

    Räsänen, Janne (2021)
    Tutkimuksessa selvitettiin suomalaisten peruskoulun opettajien suhtautumista opettajan auktoriteettiin, sekä siihen vaikuttaviin tekijöihin. Opettajan auktoriteetin on perinteisesti nähty tarkoittavan opettajan valtaa ...
  • Browse materials
  • Browse materials
  • Articles
  • Conferences and seminars
  • Electronic books
  • Historical maps
  • Journals
  • Tunes and musical notes
  • Photographs
  • Presentations and posters
  • Publication series
  • Research reports
  • Research data
  • Study materials
  • Theses

Browse

All of JYXCollection listBy Issue DateAuthorsSubjectsPublished inDepartmentDiscipline

My Account

Login

Statistics

View Usage Statistics
  • How to publish in JYX?
  • Self-archiving
  • Publish Your Thesis Online
  • Publishing Your Dissertation
  • Publication services

Open Science at the JYU
 
Data Protection Description

Accessibility Statement

Unless otherwise specified, publicly available JYX metadata (excluding abstracts) may be freely reused under the CC0 waiver.
Open Science Centre