Näytä suppeat kuvailutiedot

dc.contributor.advisorLiinamaa, Tarja
dc.contributor.authorParkkola, Markus
dc.date.accessioned2024-06-07T07:24:42Z
dc.date.available2024-06-07T07:24:42Z
dc.date.issued2024
dc.identifier.urihttps://jyx.jyu.fi/handle/123456789/95635
dc.description.abstractViime vuosina Suomen yhteiskunnan sekä koululaitoksen kehityssuunta on herättänyt paljon keskustelua. Huolta ovat aiheuttaneet esimerkiksi alueellinen ja koulutuksellinen segregoituminen, laskeneet oppimistulokset sekä lasten-, nuorten- ja opettajien hyvinvointi. Tässä tutkimuksessa selvitettiin vaativan erityisen tuen erityisopettajien ja erityisluokanopettajien (N=5) kokemuksia työssään toimivista opetusmetodeista ja tunnistettiin niiden taustalta toimintaa ohjaavia oppimiskäsityksiä. Tutkimusaineisto kerättiin puolistrukturoiduilla haastatteluilla ja aineiston analyysi toteutettiin temaattisen analyysin keinoin. Tuloksissa korostui neljä opetusmetodia: perinteinen-, monikanavainen-, merkityksellistävä- ja yksilöllisyyden huomioiva opetus. Perinteisessä opetuksessa opetusta lähestyttiin opettajalähtöisesti oppikirjojen pohjalta, kun taas monikanavaisessa opetuksessa tieto pyrittiin esittämään monessa eri muodossa. Merkityksellistävässä opetuksessa haettiin merkityksellisyyden kokemuksia liittämällä tieto esimerkiksi oppilaiden omaan kokemusmaailmaan. Yksilöllisyyden huomioivassa opetuksessa otettiin vuorostaan huomioon myös koulun ulkopuolinen maailma ja oppilaiden yksilölliset piirteet. Opetusmetodien taustalta oli tunnistettavissa neljä oppimiskäsitystä: behaviorismi, kognitivismi, konstruktivismi sekä kriittinen pedagogiikka. Opetusmetodit ja oppimiskäsitykset eivät olleet toisiaan poissulkevia kokonaisuuksia. Opetus näyttäytyikin moniulotteisena kokonaisuutena, jonka eri osa-alueilla toimivat erilaiset opetusmetodit ja oppimiskäsitykset.fi
dc.format.extent54
dc.language.isofin
dc.rightsIn Copyright
dc.subject.otheroppimismetodi
dc.titleErityisopettajien ja erityisluokanopettajien opetusmetodit ja oppimiskäsitykset vaativan erityisen tuen opetuksessa
dc.identifier.urnURN:NBN:fi:jyu-202406074397
dc.type.ontasotMaster’s thesisen
dc.type.ontasotPro gradu -tutkielmafi
dc.contributor.tiedekuntaFaculty of Education and Psychologyen
dc.contributor.tiedekuntaKasvatustieteiden ja psykologian tiedekuntafi
dc.contributor.laitosDepartment of Educationen
dc.contributor.laitosKasvatustieteiden laitosfi
dc.contributor.yliopistoUniversity of Jyväskyläen
dc.contributor.yliopistoJyväskylän yliopistofi
dc.contributor.oppiaineEducationen
dc.contributor.oppiaineKasvatustiedefi
dc.rights.accesslevelopenAccess
dc.contributor.oppiainekoodi102
dc.subject.ysooppimiskäsitykset
dc.subject.ysoopetus
dc.subject.ysoerityisopetus
dc.subject.ysoerityisopettajat
dc.subject.ysooppiminen
dc.subject.ysooppilaat
dc.subject.ysoerityinen tuki
dc.subject.ysoopetusmenetelmät
dc.subject.ysovaativa erityinen tuki
dc.rights.urlhttps://rightsstatements.org/page/InC/1.0/


Aineistoon kuuluvat tiedostot

Thumbnail

Aineisto kuuluu seuraaviin kokoelmiin

Näytä suppeat kuvailutiedot

In Copyright
Ellei muuten mainita, aineiston lisenssi on In Copyright