University of Jyväskylä | JYX Digital Repository

  • English  | Give feedback |
    • suomi
    • English
 
  • Login
JavaScript is disabled for your browser. Some features of this site may not work without it.
View Item 
  • JYX
  • Opinnäytteet
  • Pro gradu -tutkielmat
  • View Item
JYX > Opinnäytteet > Pro gradu -tutkielmat > View Item

"Monipuolisena oppimismenetelmänä se varmasti palvelee niin erityisoppijaa kuin ihan yleisopetuksen oppijaakin" : erityisopettajien tulkintoja ja kokemuksia toiminnallisesta oppimisesta

Thumbnail
View/Open
389.0 Kb

Downloads:  
Show download detailsHide download details  
Authors
Jaakkola, Silja
Date
2020
Discipline
ErityispedagogiikkaSpecial Education
Copyright
This publication is copyrighted. You may download, display and print it for Your own personal use. Commercial use is prohibited.

 
Tutkimuksessa perehdytään toiminnallisen oppimisen ilmiöön erityisopetuksen kontekstissa. Tutkimuksen tarkoituksena on selvittää erityisopettajien tulkintoja toiminnallisen oppimisen käsitteestä sekä kokemuksia toiminnallisen opetuksen käyttämisestä. Tutkimus on temaattinen analyysi ja tutkimusote on fenomenografinen. Tutkimusaineistona kuusi puolistrukturoitua teemahaastattelua. Tutkittavat olivat koulutukseltaan erityisopettajia, mutta heidän työtehtävänsä haastattelujen aikaan vaihtelivat luokanopettajasta laaja-alaisiin erityisopettajiin tai erityisluokanopettajiin. Tutkimuksen keskeisinä tuloksina ilmeni, että toiminnallisuuden käsitettä tulkitaan eri tavoin. Tutkimuksessa ilmeni myös, että tutkittavat käyttävät toiminnallista opetusta työssään ja kokevat sen tukevan oppilaan oppimista erityisopetuksessa. Tutkimuksen mukaan opettajien tulkinnat ja kokemukset toiminnallisesta oppimisesta vaihtelivat työkokemuksen mukaan. Johtopäätöksinä todettiin, että toiminnallisen oppimisen käsite voidaan ymmärtää eri tavoin: opettajat eivät aina puhu samasta asiasta keskustellessaan toiminnallisuudesta. Opettajat kuitenkin kokivat toiminnallisen opetuksen käyttämisen tärkeänä erityisopetuksessa. Heidän mukaansa toiminnallinen oppiminen sopii hyvin perinteisen oppimisen rinnalle. ...
Keywords
toiminnallinen oppiminen toiminnallinen opetus oppimiskäsitykset toiminnallisuus opetus oppiminen erityisopetus opetusmenetelmät opettajuus erityisopettajat
URI

http://urn.fi/URN:NBN:fi:jyu-202004282951

Metadata
Show full item record
Collections
  • Pro gradu -tutkielmat [25573]

Related items

Showing items with similar title or keywords.

  • Erityisopettajien kokemuksia toiminnallisen matematiikan toteuttamisesta alkuopetuksessa 

    Nyrhilä, Anniina; Saranpää, Juulia (2022)
    Tämän tutkimuksen tarkoituksena oli tarkastella erityisopettajien kokemuksia toiminnallisesta matematiikasta alkuopetuksessa. Tutkimuksemme pääpaino kohdistuu erityisopettajien kokemuksiin toiminnallisuudesta. Lisäksi ...
  • Pitäisikö matikkaa vääntää rautalangasta? : luokanopettajien kokemuksia toiminnallisesta matematiikasta alkuopetuksessa 

    Parvela-Westerinen, Eija (2013)
    Tässä tutkimuksessa tarkastellaan opettajien kokemuksia toiminnallisesta matematiikasta alkuopetuksessa. Toiminnallinen matematiikan opetus on määritelty opetukseksi, jossa oppiminen tapahtuu näkö- tai kuuloaistin li-säksi ...
  • Kohti yksilöllistettyä oppimista : erityisopettajien kokemuksia oppimisen ja koulunkäynnin tukimallista perusopetuksessa Suomessa ja Ruotsissa 

    Silvonen, Anni (2019)
    Tässä tutkimuksessa selvitettiin oppimisen ja koulunkäynnin tukimallin toteutumista yksilöllisen oppimisen tukena. Tutkimustehtävänä oli selvittää sekä suomalaisten että ruotsalaisten erityisopettajien näkökulmista, miten ...
  • ”Jonkun silmiin se on ihan älytön kaaos, mut mun silmiin se on ihan niinku mieletöntä.” : erityisopettajien kokemuksia ulkona opettamisesta 

    Nevalainen, Hanna (2023)
    Tämän tutkimuksen tavoitteena oli selvittää, kuinka erityisopettajat kokevat ulkona opettamisen. Tutkimuksessa selvitettiin, kuinka erityisopettajat toteuttavat ulkona opettamista, millaisia hyötyjä ulkona opettamisella ...
  • Eriyttäminen heterogeenisessä ryhmässä : kokemuksia Haagin Suomi-koulusta 

    Roiha, Anssi; Polso, Jerker (FinRA ry, 2017)
  • Browse materials
  • Browse materials
  • Articles
  • Conferences and seminars
  • Electronic books
  • Historical maps
  • Journals
  • Tunes and musical notes
  • Photographs
  • Presentations and posters
  • Publication series
  • Research reports
  • Research data
  • Study materials
  • Theses

Browse

All of JYXCollection listBy Issue DateAuthorsSubjectsPublished inDepartmentDiscipline

My Account

Login

Statistics

View Usage Statistics
  • How to publish in JYX?
  • Self-archiving
  • Publish Your Thesis Online
  • Publishing Your Dissertation
  • Publication services

Open Science at the JYU
 
Data Protection Description

Accessibility Statement

Unless otherwise specified, publicly available JYX metadata (excluding abstracts) may be freely reused under the CC0 waiver.
Open Science Centre