University of Jyväskylä | JYX Digital Repository

  • English  | Give feedback |
    • suomi
    • English
 
  • Login
JavaScript is disabled for your browser. Some features of this site may not work without it.
View Item 
  • JYX
  • Opinnäytteet
  • Pro gradu -tutkielmat
  • View Item
JYX > Opinnäytteet > Pro gradu -tutkielmat > View Item

Tutkimusperustaisten opetusmenetelmien käyttö vaativan erityisen tuen oppilaiden opetuksessa opettajien raportoimana

Thumbnail
View/Open
528.7Kb

Downloads:  
Show download detailsHide download details  
Authors
Rissanen, Mari
Date
2020
Discipline
ErityispedagogiikkaSpecial Education
Copyright
This publication is copyrighted. You may download, display and print it for Your own personal use. Commercial use is prohibited.

 
Tässä pro gradu –tutkielmassa tarkastellaan opetushenkilöstön käyttämiä opetusmenetelmiä vaativan erityisen tuen oppilaiden opetuksessa. Tutkimuksen tarkoituksena oli selvittää, millaisia opetusmenetelmiä opetusalan henkilöstö käyttää vaativan erityisen tuen oppilaiden opetuksessa, mistä he hankkivat tiedon opetusmenetelmistä ja miten he perustelevat opetusmenetelmällisiä valintojaan. Tutkimusaineisto koostui sähköpostikyselyllä kerätyistä vastauksista. Aineiston analysointi toteutettiin aineistolähtöisellä sisällönanalyysillä. Tutkimustulosten mukaan opetusalan henkilöstö käyttää tutkimusperustaisia opetusmenetelmiä vaativan erityisen tuen oppilaiden opetuksessa, mutta heidän kuvauksensa pedagogisista ratkaisuista olivat paljolti yleisluonteisia ja he nimesivät opetusmenetelmät eri tavalla kuin tutkimustietoon perustuvat opetusmenetelmät on kirjallisuudessa nimetty. Lisäksi opettajat käyttivät tulosten perusteella myös kokemuksen pohjalta tutuksi tulleita opetusmenetelmiä. Opetusmenetelmän valinnan perusteina olivat toimivuus, vaikuttavuus, yksilöllinen räätälöitävyys ja menetelmän tukeminen myönteisen opettaja-oppilassuhteen syntymistä. Tärkeiksi tavoiksi hankkia tietoa opetusmenetelmistä osoittautuivat keskustelu kollegoiden kanssa, ammattikirjallisuuden lukeminen ja alan koulutuksiin osallistuminen, kun taas sosiaalisesta mediasta saatu tieto tai, että on nähnyt jonkun muun käyttävän menetelmää, mainittiin tiedonlähteenä vain harvoin. Tutkimus vahvistaa tutkimusperustaisia opetusmenetelmiä koskevan tiedon levittämisen tärkeyttä, jotta opetus olisi yksilöllistä, tarkoituksenmukaista ja laadukasta. ...
Keywords
vaativa erityinen tuki tutkimusperustainen opetusmenetelmä opettaminen opettajat sisällönanalyysi opetusmenetelmät opetus erityisopetus erityispedagogiikka
URI

http://urn.fi/URN:NBN:fi:jyu-202005183283

Metadata
Show full item record
Collections
  • Pro gradu -tutkielmat [23403]

Related items

Showing items with similar title or keywords.

  • Vaativan erityisen tuen oppilaiden toimijuuden tukeminen opetusteknologialla 

    Julin, Antti; Saatsi, Joose (2021)
    Tutkimuksen tarkoituksena oli kartoittaa, millaisia teknologisia laitteita opetuk sen ja oppimisen apuna käytetään vaativan erityisen tuen kontekstissa. Lisäksi tutkimuksessa haluttiin selvittää, miten opetusteknologia ...
  • ”He nyt tarttee enemmän tukea, muttei se tarkoita, etteikö vois omassa elämässä suoriutua” : toimintakyvyn merkitys vaativan erityisen tuen oppilaan nivelvaiheen ohjaukselle 

    Niemeläinen, Tarja (2020)
    Tutkimuksessa tarkasteltiin vaativan erityisen tuen oppilaiden oppilaanohjausta ja toimintakyvyn merkitystä ohjaukselle perusopetuksen ja toisen asteen nivelvaiheessa. Tutkimuksella tuettiin Vetovoimala -hankkeen (2018-2020) ...
  • Erityisopettajien rooliristiriidat ja rooliepäselvyydet perusopetuksen vaativan erityisen tuen kontekstissa 

    Karjalainen, Laura (2017)
    Tutkimuksen tavoitteena oli selvittää, millaisissa tilanteissa vaativan erityisen tuen piirissä työskentelevät erityisopettajat kokevat rooliristiriitoja ja rooliepäselvyyttä. Aihe on merkityksellinen, koska rooliristiriitojen ...
  • Opettajuus vaativan erityisen tuen kontekstissa 

    Mäkelä, Moona; Turpeinen, Viivi (2021)
    Tämän tutkimuksen tarkoituksena oli tutkia opettajuutta vaativan erityisen tuen kontekstissa. Tutkimuksemme ottaa osaa yhteiskunnallisesti käytävään keskusteluun opettajuudesta. Erityispedagogiikassa on alettu korostaa ...
  • Erityisen tuen oppilaat musiikinluokassa : musiikkia alakoulussa opettavien opettajien kokemuksia 

    Yli-Kuivila, Milla (2017)
  • Browse materials
  • Browse materials
  • Articles
  • Conferences and seminars
  • Electronic books
  • Historical maps
  • Journals
  • Tunes and musical notes
  • Photographs
  • Presentations and posters
  • Publication series
  • Research reports
  • Research data
  • Study materials
  • Theses

Browse

All of JYXCollection listBy Issue DateAuthorsSubjectsPublished inDepartmentDiscipline

My Account

Login

Statistics

View Usage Statistics
  • How to publish in JYX?
  • Self-archiving
  • Publish Your Thesis Online
  • Publishing Your Dissertation
  • Publication services

Open Science at the JYU
 
Data Protection Description

Accessibility Statement

Unless otherwise specified, publicly available JYX metadata (excluding abstracts) may be freely reused under the CC0 waiver.
Open Science Centre