Erityisopettajien rooliristiriidat ja rooliepäselvyydet perusopetuksen vaativan erityisen tuen kontekstissa
Tutkimuksen tavoitteena oli selvittää, millaisissa tilanteissa vaativan erityisen
tuen piirissä työskentelevät erityisopettajat kokevat rooliristiriitoja ja rooliepäselvyyttä.
Aihe on merkityksellinen, koska rooliristiriitojen ja rooliepäselvyyden
on tutkittu aiheuttavan työmotivaation ja työssäjaksamisen heikkenemistä.
Erityisopettajan rooliin liittyvien haasteiden ymmärtämisestä voi myös
olla hyötyä koulujen toimintakulttuurin kehittämisessä.
Tutkittavina oli 21 perusopetuksen vaativan erityisen tuen piirissä työskentelevän
opettajan tuottama aineisto. Se koostui täydennyskoulutusta varten
syksyllä 2012 kirjoitetuista ennakkotehtävistä, jotka analysoitiin teoriaohjaavalla
sisällönanalyysillä. Ensin aineistoon tutustuttiin aineistolähtöisesti, minkä
jälkeen analyysiä jatkettiin ottamalla käyttöön rooliristiriidan ja rooliepäselvyyden
käsitteet, joiden perusteella aineisto lajiteltiin. Lopuksi aineisto järjestettiin
teemoiksi.
Tutkimuksen tulosten perusteella aineisto painottui voimakkaammin rooliristiriitoihin
kuin rooliepäselvyyksiin. Rooliristiriitoja koettiin resurssien ollessa
puutteelliset, koulun toimintakulttuurin ollessa ristiriidassa omien näkemysten
ja toimintatapojen kanssa, vaikutusmahdollisuuksien ollessa vähäiset, kun
omat rooliodotukset itseään kohtaan olivat korkeat ja kun roolilähettäjien nä-
kemykset olivat ristiriitaisia. Rooliepäselvyyttä opettajat kokivat ollessaan epä-
varmoja omasta roolistaan suhteessa yhteistyökumppaneihin tai siitä, kuinka
tukea oppilaita. Lisäksi rooliepäselvyyttä koettiin ohjeistusten ollessa puutteellisia
ja omaan rooliin kohdistuessa muutoksia.
...
Asiasanat
Metadata
Näytä kaikki kuvailutiedotKokoelmat
- Pro gradu -tutkielmat [29613]
Samankaltainen aineisto
Näytetään aineistoja, joilla on samankaltainen nimeke tai asiasanat.
-
Erityisopettajien ja erityisluokanopettajien opetusmetodit ja oppimiskäsitykset vaativan erityisen tuen opetuksessa
Parkkola, Markus (2024)Viime vuosina Suomen yhteiskunnan sekä koululaitoksen kehityssuunta on herättänyt paljon keskustelua. Huolta ovat aiheuttaneet esimerkiksi alueellinen ja koulutuksellinen segregoituminen, laskeneet oppimistulokset sekä ... -
”He nyt tarttee enemmän tukea, muttei se tarkoita, etteikö vois omassa elämässä suoriutua” : toimintakyvyn merkitys vaativan erityisen tuen oppilaan nivelvaiheen ohjaukselle
Niemeläinen, Tarja (2020)Tutkimuksessa tarkasteltiin vaativan erityisen tuen oppilaiden oppilaanohjausta ja toimintakyvyn merkitystä ohjaukselle perusopetuksen ja toisen asteen nivelvaiheessa. Tutkimuksella tuettiin Vetovoimala -hankkeen (2018-2020) ... -
Opettajuus vaativan erityisen tuen kontekstissa
Mäkelä, Moona; Turpeinen, Viivi (2021)Tämän tutkimuksen tarkoituksena oli tutkia opettajuutta vaativan erityisen tuen kontekstissa. Tutkimuksemme ottaa osaa yhteiskunnallisesti käytävään keskusteluun opettajuudesta. Erityispedagogiikassa on alettu korostaa ... -
Tutkimusperustaisten opetusmenetelmien käyttö vaativan erityisen tuen oppilaiden opetuksessa opettajien raportoimana
Rissanen, Mari (2020)Tässä pro gradu –tutkielmassa tarkastellaan opetushenkilöstön käyttämiä opetusmenetelmiä vaativan erityisen tuen oppilaiden opetuksessa. Tutkimuksen tarkoituksena oli selvittää, millaisia opetusmenetelmiä opetusalan ... -
Vaativan erityisen tuen oppilaiden toimijuuden tukeminen opetusteknologialla
Julin, Antti; Saatsi, Joose (2021)Tutkimuksen tarkoituksena oli kartoittaa, millaisia teknologisia laitteita opetuk sen ja oppimisen apuna käytetään vaativan erityisen tuen kontekstissa. Lisäksi tutkimuksessa haluttiin selvittää, miten opetusteknologia ...
Ellei toisin mainittu, julkisesti saatavilla olevia JYX-metatietoja (poislukien tiivistelmät) saa vapaasti uudelleenkäyttää CC0-lisenssillä.