Erityisopettajien ja erityisluokanopettajien opetusmetodit ja oppimiskäsitykset vaativan erityisen tuen opetuksessa
Viime vuosina Suomen yhteiskunnan sekä koululaitoksen kehityssuunta on herättänyt paljon keskustelua. Huolta ovat aiheuttaneet esimerkiksi alueellinen ja koulutuksellinen segregoituminen, laskeneet oppimistulokset sekä lasten-, nuorten- ja opettajien hyvinvointi. Tässä tutkimuksessa selvitettiin vaativan erityisen tuen erityisopettajien ja erityisluokanopettajien (N=5) kokemuksia työssään toimivista opetusmetodeista ja tunnistettiin niiden taustalta toimintaa ohjaavia oppimiskäsityksiä. Tutkimusaineisto kerättiin puolistrukturoiduilla haastatteluilla ja aineiston analyysi toteutettiin temaattisen analyysin keinoin. Tuloksissa korostui neljä opetusmetodia: perinteinen-, monikanavainen-, merkityksellistävä- ja yksilöllisyyden huomioiva opetus. Perinteisessä opetuksessa opetusta lähestyttiin opettajalähtöisesti oppikirjojen pohjalta, kun taas monikanavaisessa opetuksessa tieto pyrittiin esittämään monessa eri muodossa. Merkityksellistävässä opetuksessa haettiin merkityksellisyyden kokemuksia liittämällä tieto esimerkiksi oppilaiden omaan kokemusmaailmaan. Yksilöllisyyden huomioivassa opetuksessa otettiin vuorostaan huomioon myös koulun ulkopuolinen maailma ja oppilaiden yksilölliset piirteet. Opetusmetodien taustalta oli tunnistettavissa neljä oppimiskäsitystä: behaviorismi, kognitivismi, konstruktivismi sekä kriittinen pedagogiikka. Opetusmetodit ja oppimiskäsitykset eivät olleet toisiaan poissulkevia kokonaisuuksia. Opetus näyttäytyikin moniulotteisena kokonaisuutena, jonka eri osa-alueilla toimivat erilaiset opetusmetodit ja oppimiskäsitykset.
...
Asiasanat
Metadata
Näytä kaikki kuvailutiedotKokoelmat
- Pro gradu -tutkielmat [29740]
Lisenssi
Samankaltainen aineisto
Näytetään aineistoja, joilla on samankaltainen nimeke tai asiasanat.
-
Tutkimusperustaisten opetusmenetelmien käyttö vaativan erityisen tuen oppilaiden opetuksessa opettajien raportoimana
Rissanen, Mari (2020)Tässä pro gradu –tutkielmassa tarkastellaan opetushenkilöstön käyttämiä opetusmenetelmiä vaativan erityisen tuen oppilaiden opetuksessa. Tutkimuksen tarkoituksena oli selvittää, millaisia opetusmenetelmiä opetusalan ... -
Erityisopettajien rooliristiriidat ja rooliepäselvyydet perusopetuksen vaativan erityisen tuen kontekstissa
Karjalainen, Laura (2017)Tutkimuksen tavoitteena oli selvittää, millaisissa tilanteissa vaativan erityisen tuen piirissä työskentelevät erityisopettajat kokevat rooliristiriitoja ja rooliepäselvyyttä. Aihe on merkityksellinen, koska rooliristiriitojen ... -
"Monipuolisena oppimismenetelmänä se varmasti palvelee niin erityisoppijaa kuin ihan yleisopetuksen oppijaakin" : erityisopettajien tulkintoja ja kokemuksia toiminnallisesta oppimisesta
Jaakkola, Silja (2020)Tutkimuksessa perehdytään toiminnallisen oppimisen ilmiöön erityisopetuksen kontekstissa. Tutkimuksen tarkoituksena on selvittää erityisopettajien tulkintoja toiminnallisen oppimisen käsitteestä sekä kokemuksia toiminnallisen ... -
Erityisopettajien kokemuksia toiminnallisen matematiikan toteuttamisesta alkuopetuksessa
Nyrhilä, Anniina; Saranpää, Juulia (2022)Tämän tutkimuksen tarkoituksena oli tarkastella erityisopettajien kokemuksia toiminnallisesta matematiikasta alkuopetuksessa. Tutkimuksemme pääpaino kohdistuu erityisopettajien kokemuksiin toiminnallisuudesta. Lisäksi ... -
Yksilöllistetyssä erityisopetuksessa työskentelevien erityisopettajien oppimiskäsitykset
Tommila-Väisänen, Riikka (2017)TIIVISTELMÄ Tommila-Väisänen, Riikka, 2017. Yksilöllistetyssä erityisopetuksessa työskentelevien erityisopettajien oppimiskäsitykset. Kasvatustieteen pro gradu - tutkielma. Jyväskylän yliopisto. Kasvatustieteiden laitos. ...
Ellei toisin mainittu, julkisesti saatavilla olevia JYX-metatietoja (poislukien tiivistelmät) saa vapaasti uudelleenkäyttää CC0-lisenssillä.