University of Jyväskylä | JYX Digital Repository

  • English  | Give feedback |
    • suomi
    • English
 
  • Login
JavaScript is disabled for your browser. Some features of this site may not work without it.
View Item 
  • JYX
  • Opinnäytteet
  • Pro gradu -tutkielmat
  • View Item
JYX > Opinnäytteet > Pro gradu -tutkielmat > View Item

Yksilöllistetyssä erityisopetuksessa työskentelevien erityisopettajien oppimiskäsitykset

Thumbnail
View/Open
1.0 Mb

Downloads:  
Show download detailsHide download details  
Authors
Tommila-Väisänen, Riikka
Date
2017
Discipline
Kasvatustiede

 
TIIVISTELMÄ Tommila-Väisänen, Riikka, 2017. Yksilöllistetyssä erityisopetuksessa työskentelevien erityisopettajien oppimiskäsitykset. Kasvatustieteen pro gradu - tutkielma. Jyväskylän yliopisto. Kasvatustieteiden laitos. 126 sivua. Tutkimuksen tarkoituksena on tarkastella yksilöllistetyssä erityisopetuksessa työskentelevien erityisopettajien näkemyksiä ja kokemuksia opetusta ohjaavista tai siihen vaikuttavista oppimiskäsityksistä. Lisäksi tutkimuksen päätehtävänä on selvittää, millaisen teoreettisen tietämyksen erityisopettajat omaavat erilaisista oppimiskäsityksistä. Tutkielman teoreettisessa viitekehyksessä tarkastellaan oppimiskäsityksiä, yksilöllistettyä erityisopetusta sekä erityisopettajan työtä. Tutkimus on tutkimusotteeltaan kvalitatiivinen, jonka tuloksia on analysoitu teoriaohjaavan sisällönanalyysin keinoin. Tutkimusta varten on haastateltu kymmentä yksilöllistetyssä erityisopetuksessa työskentelevää erityisopettajaa Etelä-Suomesta. Tutkimuksen tuloksia on analysoitu aineistosta esille nousseiden teemojen avulla. Tutkimukseen osallistuneiden erityisopettajien mukaan opettajakoulutus ja opettajien täydennyskoulukset ovat tarjonneet tarvittavan teoreettisen tietämyksen tarkastella oppimiskäsityksiä. Yksilöllistetyssä erityisopetuksessa työskentelevien erityisopettajien työssä painottuu humanistis-kokemuksellinen oppimiskäsitys, jonka mukaan oppilaan yksilölliset taidot asettuvat oppimisen tavoitteissa tärkeimpään asemaan. Opettajan rooli kuvataan rinnallakulkijana sekä oppimisen tukijana. Käytetyt opetusmenetelmät painottuvat kuitenkin vielä vahvasti behavioristisiin lähtökohtiin. Oppimiseen merkittävimmin vaikuttavana tekijänä erityisopettajat kuvaavat oppilaan taipumuksia ja valmiuksia, jotka pohjautuvat teoreettisesti humanistiseen oppimiskäsitykseen. Tutkimuksen johtopäätösten mukaan yksilöllistetyssä erityisopetuksessa työskentelevät erityisopettajat omaavat opettajakoulutuksensa kautta varsin hyvät teoreettiset tiedot erilaisista oppimiskäsityksistä, joskin opetusteoreettiset kuvaukset ilmenivät tässä tutkimuksessa konkreettisina kuvauksina opetuksesta sekä oppimisesta. Erityisopettajien työssä ilmenee oppimiskäsityksiin liittyviä aspekteja, jotka ovat muuttuneet erityisopettajien työuran aikana behavioristisista toimintatavoista ja näkemyksistä kohti humanistis-konstruktivistisia näkemyksiä. ...
Keywords
Oppimiskäsitykset yksilöllistetty erityisopetus erityinen tuki erityisopettaja oppimiskäsitykset erityisopetus erityisopettajat yksilöllistäminen
URI

http://urn.fi/URN:NBN:fi:jyu-201704071933

Metadata
Show full item record
Collections
  • Pro gradu -tutkielmat [24525]

Related items

Showing items with similar title or keywords.

  • Laaja-alaisten erityisopettajien kokemuksia työhyvinvoinnista 

    Välimäki, Laura (2020)
    Tämän proseminaarityön tarkoituksena oli selvittää työyhteisön, työntekijän omien vahvuuksien ja voimavarojen sekä työn sisällön ja työn sujumisen merkitystä laaja-alaisten erityisopettajien työhyvinvointiin. Tutkimuksessa ...
  • Musiikin hyödyntäminen erityisopetuksessa 

    Jääskeläinen, Auli (2015)
    Musiikin positiivisia vaikutuksia ihmisen hyvinvointiin ja oppimiseen liittyen on tutkittu erityisesti musiikkiterapian saralla. Musiikin on todettu edistävän esimerkiksi psyykkistä hyvinvointia, motoriikkaa ja kielenkehitystä. ...
  • Maahanmuuttajaoppilaiden opetuksen haasteet : erityisopettajien kokemuksia luokanopettajien konsultoinnista 

    Kauppila, Suvi (2018)
    Tutkimuksen tarkoituksena oli selvittää laaja-alaisten erityisopettajien näkemyksiä siitä, millaisia haasteita maahanmuuttajaoppilaiden opetukseen sisältyy. Lisäksi tutkimuksessa kartoitettiin erityisopettajien kokemuksia ...
  • Laaja-alaisten erityisopettajien kokemuksia työnkuvastaan alakoulussa 

    Huotari, Oskari (2023)
    Laaja-alaisen erityisopettajan työnkuva ei ole enää samanlainen, mitä se oli vuosituhannen alussa. Työnkuva on muuttunut kolmiportaisen tuen käyttöönoton jälkeen esimerkiksi kasvaneen oppilasmäärän vuoksi. Tässä tutkimuksessa ...
  • Erityiskasvatus ja -opetus inklusiivisessa varhaiskasvatuksessa, inkluusioasenteet ja työssä jaksaminen varhaiskasvatuksen konsultoivien erityisopettajien arvioimana 

    Savilahti, Elina (2017)
    Varhaiskasvatuksessa on isoja muutoksia, koska se on saanut kaksi uutta ja aiempaa huomattavasti tarkemmin toimintaa ohjaavaa asiakirjaa: varhaiskasvatuslaki annettiin 2015 ja varhaiskasvatussuunnitelman perusteet 2016. ...
  • Browse materials
  • Browse materials
  • Articles
  • Conferences and seminars
  • Electronic books
  • Historical maps
  • Journals
  • Tunes and musical notes
  • Photographs
  • Presentations and posters
  • Publication series
  • Research reports
  • Research data
  • Study materials
  • Theses

Browse

All of JYXCollection listBy Issue DateAuthorsSubjectsPublished inDepartmentDiscipline

My Account

Login

Statistics

View Usage Statistics
  • How to publish in JYX?
  • Self-archiving
  • Publish Your Thesis Online
  • Publishing Your Dissertation
  • Publication services

Open Science at the JYU
 
Data Protection Description

Accessibility Statement

Unless otherwise specified, publicly available JYX metadata (excluding abstracts) may be freely reused under the CC0 waiver.
Open Science Centre