West Side Story -musikaalin Broadway-tuotantojen julisteet visuaalisen viestinnän välineinä
Tekijät
Päivämäärä
2024Tekijänoikeudet
Julkaisu on tekijänoikeussäännösten alainen. Teosta voi lukea ja tulostaa henkilökohtaista käyttöä varten. Käyttö kaupallisiin tarkoituksiin on kielletty.
Tutkielma käsittelee West Side Story –musikaalin Broadway-tuotantojen julisteita visuaalisen viestinnän näkökulmasta. Julisteet ovat multimodaalisia, joten tutkielmassa käsitellään niitä myös sellaisina: tarkoituksena on selvittää julisteiden tekstien, kuvien ja niissä esiintyvien värien kautta sitä, millaisia viestejä ja asioita julisteilla pyritään viestimään. Tutkimusmenetelminä toimivat semioottinen kuva-analyysi ja multimodaalinen diskurssianalyysi, ja julisteiden elementtejä vertaillaan keskenään. Aineistoon kuuluu neljä julistetta, vuosilta 1957, 1980, 2009 ja 2020 ja jokainen niistä on eri tuotannosta.
West Side Storyn tarinassa keskiössä on kaksi jengiä, Jetit ja Hait, jotka eivät tule toimeen keskenään. Musikaalissa vallitsee vahva värimaailma, jonka avulla hahmoja on pyritty erottelemaan toisistaan ja täten myös luomaan vastakkainasettelua heidän välilleen. Värejä analysoidessa huomio kiinnittyy erityisesti
kummallekin jengille ominaisten värien esiintymiseen julisteissa.
Analyysin tuloksissa todetaan, että julisteissa esiintyy pääosin kahdenlaisia tekstejä: ne, joiden avulla pyritään levittämään informaatiota, kuten musikaalin tekijätietoja ja toisaalta myös sellaisia, joiden tarkoituksena on nostaa esille katsojille tuttuja asioita musikaalista, kuten laulujen nimiä ja niiden sanoituksia. Julisteiden kuvituksissa esiintyy musikaalin hahmoja, joko valokuvina tai ainoastaan niiden siluetteina. Värimaailma julisteissa painottuu pääosin Haille tyypillisiin väreihin eli punaisiin ja mustiin ja ainoastaan vuoden 2020 julisteessa löytyy viitteitä myös Jetien jengille tyypilliseen värimaailmaan.
...
Asiasanat
Metadata
Näytä kaikki kuvailutiedotKokoelmat
- Kandidaatintutkielmat [5319]
Samankaltainen aineisto
Näytetään aineistoja, joilla on samankaltainen nimeke tai asiasanat.
-
Anna hyvät eväät : visuaalinen ja kielellinen analyysi elintarvikkeiden televisiomainoksista
Mäkelä, Anna (2016)Elämme jatkuvasti medioituvassa maailmassa, jossa yksi televisiomainos voi tavoittaa jopa yli miljoona katsojaa. Mainosten tehtävänä on aina vaikuttaa katsojaan, ja tästä syystä ne ovatkin tärkeä tutkimuskohde. Mainokset ... -
Viestinnän ammattilaisten kokemukset visuaalisen viestinnän vaikuttamaan pyrkivistä keinoista sosiaalisessa mediassa
Riikonen, Tuulia (2024)Visuaalisesta viestinnästä on tullut osa viestinnän ammattilaisten työtä sosiaalisen median ja Internetin kehittymisen myötä, mutta viestinnän ammattilaisten kokemuksiin perustuen aihetta on tutkittu hyvin vähän. Tämän ... -
Visuaalisen luovuuden ja visuaalisen havaitsemisen välinen yhteys : visuaalinen sujuvuus ja visuospatiaaliset taidot
Harju-Ontto, Anne (2022)Tutkimus oli osa laajempaa Luovuus, kognitio ja aivot- projektia, jossa tarkasteltiin assosiatiivisen luovuuden yhteyttä kognitiiviseen suoriutumiseen. Tässä osassa keskityttiin tarkastelemaan visuaalista luovuutta ja sen ... -
Sosiaalisen median kommenttien analyysi multimodaalisesta näkökulmasta digitaalisen journalismin ja poliittisen viestinnän tutkimuksessa
Salonen, Margareta; Kannasto, Elisa; Paatelainen, Laura (Informaatiotutkimuksen yhdistys, 2021)Societal discussions flow on social media platforms that are studied by researchers in multiple ways and through various kinds of data sets that are extracted from them. In the studies of these discussions, multimodality ...
Ellei toisin mainittu, julkisesti saatavilla olevia JYX-metatietoja (poislukien tiivistelmät) saa vapaasti uudelleenkäyttää CC0-lisenssillä.