Designing meaning : a visual design analysis of remedy entertainment’s video game advertisements
Tekijät
Päivämäärä
2021Tekijänoikeudet
Julkaisu on tekijänoikeussäännösten alainen. Teosta voi lukea ja tulostaa henkilökohtaista käyttöä varten. Käyttö kaupallisiin tarkoituksiin on kielletty.
Videopeli-ala on yksi maailman tasaisimmin kasvavista aloista ja sen on arvioitu olevan noin 139
miljoonan dollarin arvoinen vuonna 2021. Videopelejä ei enää nähdä pääasiallisesti lasten ja
nuorten aktiviteettina vaan niistä on tullut vakavasti otettava harrastus tai jopa potentiaalinen ura.
Kuitenkin lähes kaikki kaupallinen menestys vaatii myös aktiivisen markkinoinnin ja vaikuttavat
mainokset taakseen. Videopelejä on tutkittu aikaisemmin, mutta pelien mainoksia käsitteleviä
tutkimuksia ei juurikaan ole tehty pelien sisäisten mainosten tutkimisen lisäksi yhtään.
Tässä tutkimuksessa keskityttiin tutkimaan suomalaisen Remedy Entertainmentin pelien
kuvamainoksia visuaalisen suunnittelun perspektiivistä. Tavoitteena oli tunnistaa visuaalisen
suunnittelun keinoja välittää eri merkityksiä sekä pohtia mitä ne viestivät peleistä. Tutkimuksen
viitekehykseksi valittiin Kress ja van Leeuwenin (2006) luoma monimodaalisen
diskurssintutkimuksen tutkimusmalli.
Tutkimus osoitti, että valittujen videopeli mainokset välittivät katsojalle peleistä kahdenlaista
viestiä, sekä pelimaailman sisäistä informaatiota sekä oikean maailman tietoa. Mainoksissa nousivat
esille toistuvasti myös kontekstin ymmärrys sekä peli- ja kulttuuritietoisuus intertekstuaalisten
viittausten ymmärtämistä tukevana keinona. Siten kohderyhmäymmärryksen tärkeys painottui
mainosten suunnittelijan näkökulmasta sekä mainoksen toimivuuden kannalta. Mainokset myös
käyttivät etäisyyttä tehokeinona tunteiden herättämisessä ja suhteen muodostamisessa pelihahmon
ja katsojan välillä. Lisäksi tutkimuksessa selvisi, että tietyt markkinoinnissa yleisesti käytössä olevat
rakenteet toimivat myös uuden median kontekstissa, joskin sovelletuin tavoin.
...
Asiasanat
Metadata
Näytä kaikki kuvailutiedotKokoelmat
- Pro gradu -tutkielmat [29556]
Samankaltainen aineisto
Näytetään aineistoja, joilla on samankaltainen nimeke tai asiasanat.
-
The Smoking Image : Persuasion in Western Cigarette Advertising
Ohtonen, Juuso (2021)Savukemainoksilla on ollut kiistelty maine koskien tupakoinnin vaaroihin liittyviä väittämiä ja niiden kommunikointia julkisuudessa sekä terveysviranomaisten että tupakkayhtiöiden omalta osalta. 2000-luvun vaihteessa ... -
Make It Vegan : How Advertisements for Cosmetics Construct Vegan Representation
Hyppölä, Jenni (2023)Veganismi on yleistynyt hurjasti viimeisten vuosien aikana, ja sen myötä myös vegaanisien tuotteiden mainonta. Tässä kandidaatin tutkielmassa selvitetään, että kuinka vegaanisten kosmetiikkatuotteiden mainonnassa rakennetaan ... -
Feuer Frei! : The Multimodal Construction of Rammstein's Brand
Keisala, Emmi (2022)Rammstein on yksi kansainvälisesti tunnetuinpia ja menestyneimpiä metalliyhtyeitä maailmassa. Yhtye on tunnettu erityisesti näyttävästä ja ainutlaatuisesta lavaesiintymisestään sekä provokatiivisesta tyylistään. Tämän ... -
Narratives of femininity as means of promotion : a case study on Dove's advertisement and audience responses
Mustonen, Tiina (2017)Tutkielman tarkoituksena on selvittää, miten yritykset ja organisaatiot voivat hyödyntää kohderyhmiensä palautetta mainontansa kehittämisessä houkuttelevammaksi yleisöilleen. Sosiaalisen median nousun myötä myös yritysten ... -
“This was terrorism.” : multimodal representation of the Capitol Hill invasion on January 6th, 2021, in Tumblr posts
Partanen, Liisa (2023)Donald Trumpin kannattajien tunkeutuminen Yhdysvaltain kongressitaloon tammikuun kuudentena päivänä 2021 herätti runsaasti huomiota niin perinteisessä kuin sosiaalisessa mediassakin. Yksi sosiaalisen median sovelluksista, ...
Ellei toisin mainittu, julkisesti saatavilla olevia JYX-metatietoja (poislukien tiivistelmät) saa vapaasti uudelleenkäyttää CC0-lisenssillä.