Viestinnän ammattilaisten kokemukset visuaalisen viestinnän vaikuttamaan pyrkivistä keinoista sosiaalisessa mediassa
Visuaalisesta viestinnästä on tullut osa viestinnän ammattilaisten työtä sosiaalisen median ja Internetin kehittymisen myötä, mutta viestinnän ammattilaisten kokemuksiin perustuen aihetta on tutkittu hyvin vähän. Tämän maisterintutkielman tavoitteena oli selvittää, millaisia vaikuttamaan pyrkiviä visuaalisen viestinnän keinoja viestinnän ammattilaiset kertoivat käyttävänsä sosiaalisen median sovelluksessa Instagramissa. Lisäksi tutkielmassa tavoiteltiin yksityiskohtaisempaa ymmärrystä siitä, millaiset tekijät liittyvät feed-postauksen visuaalisten elementtien valintaan. Tutkielman tavoitteeseen päästiin vastaamalla kahteen tutkimuskysymykseen: 1) Millaisia visuaalisen viestinnän keinoja viestinnän ammattilaiset kokemuksiensa mukaan käyttävät, kun he tuottavat vaikuttamaan pyrkivän feed-postauksen Instagramiin? ja 2) Mitkä visuaalisten elementtien valintaan liittyvät tekijät ovat viestinnän ammattilaisten mukaan yhteydessä näiden keinojen käyttämiseen sosiaalisessa mediassa?
Tutkielman tutkimuskohteena oli viestinnän ammattilaiset ja heidän kokemuksensa visuaalisesta viestinnästä. Tutkielmassa haastateltiin seitsemää viestinnän ammattilaista, jotka kertoivat käyttävänsä visuaalista viestintää sosiaalisessa mediassa osana työtehtäviään. Tutkielma toteutettiin empiirisenä tutkimuksena ja siinä hyödynnettiin laadullisia tutkimusmenetelmiä. Aineisto kerättiin temaattisilla virikehaastatteluilla ja analysoitiin temaattisella analyysilla.
Tuloksien perusteella viestinnän ammattilaiset voivat kokemuksiensa mukaan käyttää Instagramin feed-postauksissa vaikuttamaan pyrkivinä visuaalisen viestinnän keinoina visuaalista koukkua ja visuaalista kehystämistä (huomion kohdistamisen keinot), toiminnan mallintamista ja toimijaan identifioitumisen mahdollistamista (toimintaan ohjaamisen keinot), tunteiden vahvistamista ja tunnereaktioiden hillintää (tunteiden muokkaamisen keinot) sekä tunnistettavuuden ylläpitämistä ja tosielämän kuvaamista (luottamusta vahvistavat keinot). Tuloksissa tunnistettiin kokemuksia myös erilaisista tekijöistä, jotka liittyivät siihen, miten visuaalisia elementtejä valittiin keinojen toteuttamiseksi feed-postauksessa. Nämä tutkielmassa tunnistetut tekijät liittyivät resursseihin, yksilöllisiin eroihin, viestintäprosessin osapuoliin (organisaatio viestin lähettäjänä, viesti, kanava ja kohdeyleisö) ja saavutettavuuteen.
Tulokset osoittavat, että viestinnän ammattilaisilla on kokemuksia erilaisten vaikuttamaan pyrkivien keinojen käyttämisestä sosiaalisessa mediassa ja että visuaalinen viestintä vaatii viestinnän ammattilaisten kokemuksien mukaan monien tekijöiden huomiointia etenkin visuaalisten elementtien valinnan suhteen. Tuloksissa on samankaltaisuuksia aikaisemman tutkimuksen kanssa, mutta tulokset tuottivat myös uutta tietoa visuaalisen viestinnän keinoista ja niiden käyttöön liittyvistä tekijöistä viestinnän ammattilaisten työssä.
...
Asiasanat
Metadata
Näytä kaikki kuvailutiedotKokoelmat
- Pro gradu -tutkielmat [29535]
Lisenssi
Samankaltainen aineisto
Näytetään aineistoja, joilla on samankaltainen nimeke tai asiasanat.
-
Viestinnän ammattilaisten käsityksiä ja kokemuksia yksityisyysrajoista ja niiden hallinnasta Instagramissa
Heikkinen, Lotta (2019)Tämän tieteellisen tutkielman tavoitteena on kuvata ja ymmärtää viestinnän ammattilaisten käsityksiä yksityisyysrajoista Instagramissa ja kuinka he hallitsevat näitä rajoja kyseisessä sovelluksessa. Tutkimusaineisto kerättiin ... -
”Meemit on ihmisiltä ihmisille” : Instagramissa toimivien meemitilien ylläpitäjien käsityksiä yhteiskunnallisista meemeistä vaikuttamaan pyrkivänä viestintänä
Niininen, Lassi (2023)Tämän tutkielman tavoitteena oli kuvata Instagramissa toimivien meemitilien ylläpitäjien käsityksiä yhteiskunnal- listen meemien vaikuttavuutta edistävistä keinoista ja yhteiskunnallisesta vaikuttavuudesta. Tutkielman ... -
"Tulee semmonen olo et voi oppii samalla" : fysioterapeuttiopiskelijoiden kokemuksia fysioterapeuttien ammatillisesta viestinnästä sosiaalisessa mediassa
Nevalainen, Markus; Haavisto, Juha (2024)The field of communication has changed, and social media is being used more and more as a professional tool, instead of just another way to pass time. Professionals utilize social media in their expert work and people ... -
West Side Story -musikaalin Broadway-tuotantojen julisteet visuaalisen viestinnän välineinä
Munukka, Veera (2024)Tutkielma käsittelee West Side Story –musikaalin Broadway-tuotantojen julisteita visuaalisen viestinnän näkökulmasta. Julisteet ovat multimodaalisia, joten tutkielmassa käsitellään niitä myös sellaisina: tarkoituksena on ... -
Retorinen analyysi Donald Trumpin vaalikampanjasta sosiaalisessa mediassa
Saario, Heidi (2020)Tutkielmassani käsittelen retorisen analyysin keinoin Donald Trumpin vuoden 2020 presidentinvaalikampanjaa sosiaalisen median kanavissa Instagramissa ja Twitterissä. Tutkielmassani vastaan kysymykseen: Minkälaisista asioista ...
Ellei toisin mainittu, julkisesti saatavilla olevia JYX-metatietoja (poislukien tiivistelmät) saa vapaasti uudelleenkäyttää CC0-lisenssillä.