West Side Story -musikaalin Broadway-tuotantojen julisteet visuaalisen viestinnän välineinä
Authors
Date
2024Copyright
This publication is copyrighted. You may download, display and print it for Your own personal use. Commercial use is prohibited.
Tutkielma käsittelee West Side Story –musikaalin Broadway-tuotantojen julisteita visuaalisen viestinnän näkökulmasta. Julisteet ovat multimodaalisia, joten tutkielmassa käsitellään niitä myös sellaisina: tarkoituksena on selvittää julisteiden tekstien, kuvien ja niissä esiintyvien värien kautta sitä, millaisia viestejä ja asioita julisteilla pyritään viestimään. Tutkimusmenetelminä toimivat semioottinen kuva-analyysi ja multimodaalinen diskurssianalyysi, ja julisteiden elementtejä vertaillaan keskenään. Aineistoon kuuluu neljä julistetta, vuosilta 1957, 1980, 2009 ja 2020 ja jokainen niistä on eri tuotannosta.
West Side Storyn tarinassa keskiössä on kaksi jengiä, Jetit ja Hait, jotka eivät tule toimeen keskenään. Musikaalissa vallitsee vahva värimaailma, jonka avulla hahmoja on pyritty erottelemaan toisistaan ja täten myös luomaan vastakkainasettelua heidän välilleen. Värejä analysoidessa huomio kiinnittyy erityisesti
kummallekin jengille ominaisten värien esiintymiseen julisteissa.
Analyysin tuloksissa todetaan, että julisteissa esiintyy pääosin kahdenlaisia tekstejä: ne, joiden avulla pyritään levittämään informaatiota, kuten musikaalin tekijätietoja ja toisaalta myös sellaisia, joiden tarkoituksena on nostaa esille katsojille tuttuja asioita musikaalista, kuten laulujen nimiä ja niiden sanoituksia. Julisteiden kuvituksissa esiintyy musikaalin hahmoja, joko valokuvina tai ainoastaan niiden siluetteina. Värimaailma julisteissa painottuu pääosin Haille tyypillisiin väreihin eli punaisiin ja mustiin ja ainoastaan vuoden 2020 julisteessa löytyy viitteitä myös Jetien jengille tyypilliseen värimaailmaan.
...
Keywords
Metadata
Show full item recordCollections
- Kandidaatintutkielmat [5333]
Related items
Showing items with similar title or keywords.
-
Viestinnän ammattilaisten kokemukset visuaalisen viestinnän vaikuttamaan pyrkivistä keinoista sosiaalisessa mediassa
Riikonen, Tuulia (2024)Visuaalisesta viestinnästä on tullut osa viestinnän ammattilaisten työtä sosiaalisen median ja Internetin kehittymisen myötä, mutta viestinnän ammattilaisten kokemuksiin perustuen aihetta on tutkittu hyvin vähän. Tämän ... -
Anna hyvät eväät : visuaalinen ja kielellinen analyysi elintarvikkeiden televisiomainoksista
Mäkelä, Anna (2016)Elämme jatkuvasti medioituvassa maailmassa, jossa yksi televisiomainos voi tavoittaa jopa yli miljoona katsojaa. Mainosten tehtävänä on aina vaikuttaa katsojaan, ja tästä syystä ne ovatkin tärkeä tutkimuskohde. Mainokset ... -
Designing meaning : a visual design analysis of remedy entertainment’s video game advertisements
Ollikka, Niko (2021)Videopeli-ala on yksi maailman tasaisimmin kasvavista aloista ja sen on arvioitu olevan noin 139 miljoonan dollarin arvoinen vuonna 2021. Videopelejä ei enää nähdä pääasiallisesti lasten ja nuorten aktiviteettina vaan ... -
The Smoking Image : Persuasion in Western Cigarette Advertising
Ohtonen, Juuso (2021)Savukemainoksilla on ollut kiistelty maine koskien tupakoinnin vaaroihin liittyviä väittämiä ja niiden kommunikointia julkisuudessa sekä terveysviranomaisten että tupakkayhtiöiden omalta osalta. 2000-luvun vaihteessa ...