Auf dem grünen Weg : multimodale Diskursanalyse über die Unternehmenskommunikation zur Nachhaltigkeit auf den Websites der Deutschen Bahn und der Lufthansa
Yritysten viestintä ja vastuullisuus ovat lisääntyneet kasvavissa määrin digitalisaation, ihmisten ympäristötietoisuuden ja erinäisten ympäristöön liittyvien säännöksien myötä. Täten myös yritysten keinot esittäytyä vihreinä toimijoina ja luoda vihreää yrityskuvaa muun muassa viherpesun kautta on lisääntynyt. Toisaalta myös kuluttajien vaatimukset sekä kriittisyys yritysten vihreitä toimia kohtaan on kasvanut.
Tämä maisterintutkielma käsittelee kielellisten retoristen ja argumentatiivisten keinojen käyttöä kestävässä yritysviestinnässä Deutsche Bahnin ja Lufthansan verkkosivustoilla. Deutsche Bahn ja Lufthansa tekevät yhteistyötä keskenään, mutta toimivat myös kilpailijoina Saksan johtavina lento- ja junaliikenteen kuljetusyrityksinä. Tutkimuksen tarkoituksena on selvittää mitä kielellisiä retorisia ja argumentatiivisia keinoja Deutsche Bahn ja Lufthansa käyttävät nettisivuillaan kestävyyteen liittyen, kuinka visuaaliset keinot tukevat kielellisiä keinoja, sekä
minkälaisia yhtenäisyyksiä ja eroja nettisivujen välillä on havaittavissa. Kestävän yritysviestinnän tarkastelu kielellisestä näkökulmasta on merkittävää, sillä viestinnän kautta yritykset pyrkivät vakuuttamaan kuluttajat toimistaan, sekä niiden kestävyydestä.
Kielellisiä retorisia ja argumentatiivisia keinoja nimettiin tutkielman puitteissa yhteensä yksitoista kappaletta, joista kuusi oli yhteneviä ja viisi eriäviä kielellisiä keinoja. Visuaaliset tehokeinot tukivat pääosin kielellisiä keinoja. Kumpikin yritys hyödynsi vaikuttamiskeinoja kyseisillä nettisivuilla viestiäkseen toimiensa kestävyydestä kuluttajille, sekä esittääkseen itsensä kestävänä toimijana. Lisäksi joidenkin kielellisten keinojen kohdalla ilmeni myös muita kielellisiä ja visuaalisia tehokeinoja, jotka tukivat argumentaatiota. Yhteneväiset kielelliset tehokeino
olivat: luvut, tunteisiin vetoaminen, luettelointi, tulevaisuuden painottaminen, me-pronominin ja toimintaverbien käyttö. Lisäksi toimijuuden korostaminen esiintyi useissa kohdissa kummallakin nettisivulla. Toisistaan eroavia tutkimuksessa nimettyjä kielellisiä keinoja olivat Deutsche Bahnin viestinnässä toisto, sitaatit ja analogia, ja Lufthansan sivulla ilmenneet sanonnat ja vertailu.
...
Keywords
Metadata
Show full item recordCollections
- Pro gradu -tutkielmat [29556]
License
Related items
Showing items with similar title or keywords.
-
Retoriset temput tiedotteissa : millä keinoin kustannusyhtiöt pyrkivät vakuuttamaan yleisönsä?
Peltonen, Ulla (2018)Tutkimuksessa selvitettiin, millaista on kustannusyhtiöiden mediatiedotteiden kielenkäytön argumentaatiossa esiintyvä retoriikka, ja miten kustannusyhtiöt retoriikan avulla pyrkivät vahvistamaan uskottavuuttaan ja lisäämään ... -
"Mehr Europa!" : Eine rhetorische Analyse des Themas Autoritarismus und Demokratie in den Wahlprogrammen der deutschen Parteien die Union und die Grünen
Koivula, Maria (2024)Tämän tutkielman tavoitteena on selvittää, miten Saksan puolueet Vihreät (Die Grünen) sekä kristillisdemokraatit (Christlich Demokratische Union (CDU) ja sen baijerilainen sisarpuolue Christlich-Soziale Union (CSU)) ... -
„Ich bin dein Plastikmüll“ : Multimodale Diskursanalyse eines Werbevideos von WWF Deutschland
Peltonen, Sofia (2020)Ilmastonmuutos ja ympäristön tila ovat viime vuosina olleet laajan keskustelun kohteina. Erityisesti huomiota on herättänyt IPPC:n (Intergovernmental Panel on Climate Change) lokakuussa 2018 julkaisema raportti ilmastonmuutoksen ... -
Diskursanalyse der Konstruktion der nachhaltigen Unternehmensidentität durch Argumentation im Werbevideo von Zalando
Korhonen, Elvira (2021)Kestävä kehitys on yksi merkittävimmistä ja tärkeimmistä teemoista ilmastonmuutoksen ja ympäristötietoisuuden kasvaessa. Kestävän kehityksen yhteys talouteen ja niiden rinnakkaisvaikutukset koskevat myös yrityksiä ja ... -
Das Reisen während der Coronapandemie in Deutschland : Eine kritische Diskursanalyse eines auf der Website der Süddeutschen Zeitung veröffentlichten Artikels
Airaksinen, Noora (2021)Koronavirus COVID-19 on aiheuttanut maailmanlaajuisen pandemian, joka alkoi maaliskuussa 2020. Pandemiasta ja sen aiheuttamista vaikutuksista uutisoidaan ja käydään vilkasta keskustelua jatkuvasti sekä perinteisessä että ...