University of Jyväskylä | JYX Digital Repository

  • English  | Give feedback |
    • suomi
    • English
 
  • Login
JavaScript is disabled for your browser. Some features of this site may not work without it.
View Item 
  • JYX
  • Opinnäytteet
  • Pro gradu -tutkielmat
  • View Item
JYX > Opinnäytteet > Pro gradu -tutkielmat > View Item

Retoriset temput tiedotteissa : millä keinoin kustannusyhtiöt pyrkivät vakuuttamaan yleisönsä?

Thumbnail
View/Open
852.9 Kb

Downloads:  
Show download detailsHide download details  
Authors
Peltonen, Ulla
Date
2018
Discipline
YhteisöviestintäOrganizational Communication
Copyright
This publication is copyrighted. You may download, display and print it for Your own personal use. Commercial use is prohibited.

 
Tutkimuksessa selvitettiin, millaista on kustannusyhtiöiden mediatiedotteiden kielenkäytön argumentaatiossa esiintyvä retoriikka, ja miten kustannusyhtiöt retoriikan avulla pyrkivät vahvistamaan uskottavuuttaan ja lisäämään vakuuttavuuttaan. Tutkimusaineisto koostui neljän kustannusyhtiön puolen vuoden aikana lähettämistä mediatiedotteista STT Info -tiedotejakelun kautta. Aineistoon valikoitui Gummeruksen, Johnny Knigan, Tammen ja WSOY:n mediatiedotteita. Tutkimus on laadullinen tapaustutkimus (case study). Tutkimusmenetelmänä on retorinen diskurssianalyysi, jonka teoreettisena lähtökohtana käytettiin Jokisen (1999b) retoristen keinojen luokittelukriteereitä. Retorisen diskurssianalyysin avulla kustannusyhtiöiden mediatiedotteista etsitään sellaisia vakuuttelun ja suostuttelun keinoja, joilla kustannusyhtiöt pyrkivät saamaan yleisön vakuuttuneeksi argumenttinsa uskottavuudesta tai osoittamaan argumentin esittäjän luotettavuuden. Retorisen analyysin tulokset tiivistetään kvantifioinnin avulla. Tutkimustulosten perusteella voidaan todeta, että kaikista kustannusyhtiöiden mediatiedotteista löytyi retoriikkaa, mutta ne jakautuivat epätasaisesti kustannusyhtiöiden välillä. Muutamaa retorista keinoa käytettiin runsaasti, kun suurin osa jäi vähäisemmälle käytölle. Neljä eniten käytettyä retorista keinoa kattoivat noin 65 prosenttia kaikista käytetyistä retorisista keinoista ja loput kahdeksan vajaat 35 prosenttia. Mediatiedotteissa esiintyi eniten puhujakategoriaa ja määrällä vakuuttamista, joiden molempien osuus oli noin viidennes, seuraavaksi eniten esiintyi kolmen listaa ja konsensuksella/asiantuntijan lausunnolla vahvistamista, joita molempia löytyi runsas 10 prosenttia. Kustannusyhtiöiden tiedotteiden kielenkäytön piirteiden tarkastelu paljasti niiden markkinoinnilliset ja myynnilliset tavoitteet. Kustannusyhtiöiden mediatiedotteet ovat tuotetiedotteita, joilla markkinoidaan kustantamoiden uusia kaunokirjoja. Kustannusyhtiöt pyrkivät tavoitteellisesti saamaan ilmaista mainostilaa mediasta uutuuskirjoistaan kertovien tuotetiedotteiden avulla. ...
Keywords
argumentaatio kustannusyhtiöt mediatiedotteet vakuuttaminen yhteisöviestintä markkinointiviestintä tiedotteet retoriikka kustantajat diskurssianalyysi kirjat argumentointi
URI

http://urn.fi/URN:NBN:fi:jyu-201812195232

Metadata
Show full item record
Collections
  • Pro gradu -tutkielmat [24542]

Related items

Showing items with similar title or keywords.

  • Soihdunkantajasta moraaliseen selkärankaan : Elisabeth Rehnin retoriset vaikutuskeinot vuoden 2000 presidentinvaaleissa 

    Tepponen, Marja (2003)
  • Välttämätön uudistus vai elämästä vieraantunut laki : kansanedustajien retoriset keinot oppivelvollisuuden laajentamista koskevassa eduskuntakeskustelussa 

    Laitinen, Juuso (2023)
    Tässä maisterintutkielmassa tarkastelen eduskunnan täysistuntokeskustelua hallituksen esityksestä HE 173/2020 vp. Kyseessä on hallituksen esitys eduskunnalle oppivelvollisuuslaiksi ja eräiksi siihen liittyviksi laeiksi. ...
  • Dialogien retoriikkaa : retorisen esityksen argumenteista Guido del Giudicen teoksessa Io dirò la verità 

    Aarnio, Eeva-Riitta (2017)
    Tässä tutkielmassani tarkastelen dialogimuotoista esitystä, joka jäljittelee klassista dialogia paitsi rakenteensa myös filosofisten aihealueidensa osalta. Keskeisiä käsitteitä tässä työssäni ovat dialogi ja retoriikka, ...
  • Kouluverkko kunnallispoliittisena kiistana : retorinen analyysi alakouluja koskevasta julkisesta keskustelusta Iisalmessa 

    Jauhiainen, Johan (2020)
    Iisalmessa käynnistettiin alakouluverkon uudistamissuunnitelmat vuonna 2017. Kaupungin esitys tulisi lakkauttamaan kolme koulua, jotka yhdistyisivät yhdeksi suuremmaksi kouluksi uudelle sijainnille. Lakkauttamissuunnitelmia ...
  • The tip of the 'eyesberg' : a case of multimodal website argumentation 

    Selander, Annika (2020)
    Verkkoviestinnän rooli markkinointiviestinnässä on kasvanut huomattavasti viime vuosikymmeninä. Myynnin ohella uusia markkinointikanavia hyödynnetään myös positiivisten elämänarvojen ja -tapojen edistämiseen. Yksi suurimmista ...
  • Browse materials
  • Browse materials
  • Articles
  • Conferences and seminars
  • Electronic books
  • Historical maps
  • Journals
  • Tunes and musical notes
  • Photographs
  • Presentations and posters
  • Publication series
  • Research reports
  • Research data
  • Study materials
  • Theses

Browse

All of JYXCollection listBy Issue DateAuthorsSubjectsPublished inDepartmentDiscipline

My Account

Login

Statistics

View Usage Statistics
  • How to publish in JYX?
  • Self-archiving
  • Publish Your Thesis Online
  • Publishing Your Dissertation
  • Publication services

Open Science at the JYU
 
Data Protection Description

Accessibility Statement

Unless otherwise specified, publicly available JYX metadata (excluding abstracts) may be freely reused under the CC0 waiver.
Open Science Centre