Näytä suppeat kuvailutiedot

dc.contributor.advisorDlaske, Kati
dc.contributor.authorKorhonen, Elvira
dc.date.accessioned2024-05-30T07:11:07Z
dc.date.available2024-05-30T07:11:07Z
dc.date.issued2024
dc.identifier.urihttps://jyx.jyu.fi/handle/123456789/95364
dc.description.abstractYritysten viestintä ja vastuullisuus ovat lisääntyneet kasvavissa määrin digitalisaation, ihmisten ympäristötietoisuuden ja erinäisten ympäristöön liittyvien säännöksien myötä. Täten myös yritysten keinot esittäytyä vihreinä toimijoina ja luoda vihreää yrityskuvaa muun muassa viherpesun kautta on lisääntynyt. Toisaalta myös kuluttajien vaatimukset sekä kriittisyys yritysten vihreitä toimia kohtaan on kasvanut. Tämä maisterintutkielma käsittelee kielellisten retoristen ja argumentatiivisten keinojen käyttöä kestävässä yritysviestinnässä Deutsche Bahnin ja Lufthansan verkkosivustoilla. Deutsche Bahn ja Lufthansa tekevät yhteistyötä keskenään, mutta toimivat myös kilpailijoina Saksan johtavina lento- ja junaliikenteen kuljetusyrityksinä. Tutkimuksen tarkoituksena on selvittää mitä kielellisiä retorisia ja argumentatiivisia keinoja Deutsche Bahn ja Lufthansa käyttävät nettisivuillaan kestävyyteen liittyen, kuinka visuaaliset keinot tukevat kielellisiä keinoja, sekä minkälaisia yhtenäisyyksiä ja eroja nettisivujen välillä on havaittavissa. Kestävän yritysviestinnän tarkastelu kielellisestä näkökulmasta on merkittävää, sillä viestinnän kautta yritykset pyrkivät vakuuttamaan kuluttajat toimistaan, sekä niiden kestävyydestä. Kielellisiä retorisia ja argumentatiivisia keinoja nimettiin tutkielman puitteissa yhteensä yksitoista kappaletta, joista kuusi oli yhteneviä ja viisi eriäviä kielellisiä keinoja. Visuaaliset tehokeinot tukivat pääosin kielellisiä keinoja. Kumpikin yritys hyödynsi vaikuttamiskeinoja kyseisillä nettisivuilla viestiäkseen toimiensa kestävyydestä kuluttajille, sekä esittääkseen itsensä kestävänä toimijana. Lisäksi joidenkin kielellisten keinojen kohdalla ilmeni myös muita kielellisiä ja visuaalisia tehokeinoja, jotka tukivat argumentaatiota. Yhteneväiset kielelliset tehokeino olivat: luvut, tunteisiin vetoaminen, luettelointi, tulevaisuuden painottaminen, me-pronominin ja toimintaverbien käyttö. Lisäksi toimijuuden korostaminen esiintyi useissa kohdissa kummallakin nettisivulla. Toisistaan eroavia tutkimuksessa nimettyjä kielellisiä keinoja olivat Deutsche Bahnin viestinnässä toisto, sitaatit ja analogia, ja Lufthansan sivulla ilmenneet sanonnat ja vertailu.fi
dc.format.extent55
dc.language.isodeu
dc.rightsIn Copyright
dc.subject.otherargumentaatio
dc.subject.otherretoriset keinot
dc.subject.otherargumentaatiokeinot
dc.subject.otherCSR
dc.subject.otherDeutsche Bahn
dc.subject.otherLufthansa
dc.titleAuf dem grünen Weg : multimodale Diskursanalyse über die Unternehmenskommunikation zur Nachhaltigkeit auf den Websites der Deutschen Bahn und der Lufthansa
dc.identifier.urnURN:NBN:fi:jyu-202405304127
dc.type.ontasotMaster’s thesisen
dc.type.ontasotPro gradu -tutkielmafi
dc.contributor.tiedekuntaFaculty of Humanities and Social Sciencesen
dc.contributor.tiedekuntaHumanistis-yhteiskuntatieteellinen tiedekuntafi
dc.contributor.laitosDepartment of Language and Communication Studiesen
dc.contributor.laitosKieli- ja viestintätieteiden laitosfi
dc.contributor.yliopistoUniversity of Jyväskyläen
dc.contributor.yliopistoJyväskylän yliopistofi
dc.contributor.oppiaineGerman Language and Cultureen
dc.contributor.oppiaineSaksan kieli ja kulttuurifi
dc.rights.accesslevelopenAccess
dc.contributor.oppiainekoodi308
dc.subject.ysodiskurssianalyysi
dc.subject.ysomultimodaalisuus
dc.subject.ysoretoriikka
dc.subject.ysosaksan kieli
dc.subject.ysoviherpesu
dc.subject.ysoyritysviestintä
dc.rights.urlhttps://rightsstatements.org/page/InC/1.0/


Aineistoon kuuluvat tiedostot

Thumbnail

Aineisto kuuluu seuraaviin kokoelmiin

Näytä suppeat kuvailutiedot

In Copyright
Ellei muuten mainita, aineiston lisenssi on In Copyright