Transitiivikonstruktio ikkunana syntaksin kehitykseen : infiniittiset rakenteet ja passiivi taidon indikaattoreina S2-oppijoiden teksteissä
Reiman, N. (2011). Transitiivikonstruktio ikkunana syntaksin kehitykseen : infiniittiset rakenteet ja passiivi taidon indikaattoreina S2-oppijoiden teksteissä. In E. Lehtinen, S. Aaltonen, M. Koskela, Nevasaari Elina, & M. Skog-Södersved (Eds.), Kielenkäyttö verkossa ja verkostoissa (pp. 142-157). Suomen soveltavan kielitieteen yhdistys (AFinLA). AFinLA-e: Soveltavan kielitieteen tutkimuksia, 3. https://journal.fi/afinla/article/view/4465
Published in
AFinLA-e: Soveltavan kielitieteen tutkimuksiaAuthors
Editors
Date
2011Copyright
© Kirjoittaja & Suomen soveltavan kielitieteen yhdistys
In the field of Finnish as a second language, there has hitherto been little research on the development of syntax. This article presents quantitative findings of the use of a common and versatile syntactic pattern – the transitive construction – in texts written by adult learners of L2 Finnish, and rated on a functional CEFR scale at levels A1–C2. The aim is to examine how the use of the transitive construction develops across the levels: how it is varied and combined with different kinds of syntactic resources, and moreover, what kinds of uses are typical at each level. The paper will focus on two clause level phenomena that also seem to indicate proficiency in writing: the uses of the transitive construction with infinite structures and passive. Language learning and linguistic development are discussed from the usage-based and Construction Grammarian perspective. Tässä artikkelissa tarkastelen aikuisten suomen oppijoiden syntaktisten resurssien kehittymistä Eurooppalaisen viitekehyksen (EVK 2003) taitotasoille arvioiduissa kommunikatiivisissa kirjoitelmissa. Tutkimuskohteenani – ja ikkunana lauserakenteen muutokseen – on (suomen) kielessä yleinen ja monikäyttöinen lmaustyyppi, transitiivilauseen mallina toimiva transitiivikonstruktio. Esittelen määrällisiä tuloksia siitä, miten transitiivikonstruktiota käytetään muiden lausetason konstruktioiden kanssa viitekehyksen tasoilla. Keskityn erityisesti kahteen transitiivikonstruktion kanssa esiintyvään lauserakenteen ilmiöön, jotka näyttäisivät indikoivan myös kielitaidon kehitystä: infiniittisiin rakenteisiin ja passiiviin. Täydennän tarkastelua laadullisilla havainnoilla, jotka valottavat transitiivikonstruktion käytön muutosta tasolta toiselle. Tutkimuksen teoriatausta on funktionalistis-kognitivistinen ja käyttöpohjainen (usage-based).
Publisher
Suomen soveltavan kielitieteen yhdistys (AFinLA)Parent publication ISBN
978-951-9388-57-1Is part of publication
Kielenkäyttö verkossa ja verkostoissaISSN Search the Publication Forum
1798-7822Keywords
Original source
https://journal.fi/afinla/article/view/4465Publication in research information system
https://converis.jyu.fi/converis/portal/detail/Publication/20870229
Metadata
Show full item recordCollections
Additional information about funding
Tutkimus on osa Suomen Akatemian rahoittamaa (2007–2009) Jyväskylän yliopiston Cefling-hanketta, jossa on selvitetty aikuisten ja yläkoululaisten toisen (suomi) ja vieraan (englanti) kielen lingvististä kehitystä EVK:n taitotasoille arvioiduissa kirjoitelmissa.License
Related items
Showing items with similar title or keywords.
-
Suomen eksistentiaalilause toisen kielen oppimisen polulla
Kajander, Mikko (Jyväskylän yliopisto, 2013) -
Käytössä kehittyvä kieli : paikat ja tilat suomi toisena kielenä -oppijoiden teksteissä
Mustonen, Sanna (University of Jyväskylä, 2015) -
Aletaan alusta : luku- ja kirjoitustaidottomat aikuiset uutta kieltä oppimassa
Tammelin-Laine, Taina (University of Jyväskylä, 2014) -
Epäsuora henkilöön viittaaminen oppijansuomessa
Seilonen, Marja (Jyväskylän yliopisto, 2013) -
The dynamics of foreign versus second language development in Finnish writing
Tilma, Corinne (University of Jyväskylä, 2014)