Transitiivikonstruktio ikkunana syntaksin kehitykseen : infiniittiset rakenteet ja passiivi taidon indikaattoreina S2-oppijoiden teksteissä

Abstract
In the field of Finnish as a second language, there has hitherto been little research on the development of syntax. This article presents quantitative findings of the use of a common and versatile syntactic pattern – the transitive construction – in texts written by adult learners of L2 Finnish, and rated on a functional CEFR scale at levels A1–C2. The aim is to examine how the use of the transitive construction develops across the levels: how it is varied and combined with different kinds of syntactic resources, and moreover, what kinds of uses are typical at each level. The paper will focus on two clause level phenomena that also seem to indicate proficiency in writing: the uses of the transitive construction with infinite structures and passive. Language learning and linguistic development are discussed from the usage-based and Construction Grammarian perspective.
Main Authors
Format
Articles Research article
Published
2011
Series
Subjects
Publication in research information system
Publisher
Suomen soveltavan kielitieteen yhdistys (AFinLA)
Original source
https://journal.fi/afinla/article/view/4465
The permanent address of the publication
https://urn.fi/URN:NBN:fi:jyu-202405294058Käytä tätä linkitykseen.
Parent publication ISBN
978-951-9388-57-1
Review status
Peer reviewed
ISSN
1798-7822
Language
Finnish
Published in
AFinLA-e: Soveltavan kielitieteen tutkimuksia
Is part of publication
Kielenkäyttö verkossa ja verkostoissa
Citation
  • Reiman, N. (2011). Transitiivikonstruktio ikkunana syntaksin kehitykseen : infiniittiset rakenteet ja passiivi taidon indikaattoreina S2-oppijoiden teksteissä. In E. Lehtinen, S. Aaltonen, M. Koskela, Nevasaari Elina, & M. Skog-Södersved (Eds.), Kielenkäyttö verkossa ja verkostoissa (pp. 142-157). Suomen soveltavan kielitieteen yhdistys (AFinLA). AFinLA-e: Soveltavan kielitieteen tutkimuksia, 3. https://journal.fi/afinla/article/view/4465
License
In CopyrightOpen Access
Additional information about funding
Tutkimus on osa Suomen Akatemian rahoittamaa (2007–2009) Jyväskylän yliopiston Cefling-hanketta, jossa on selvitetty aikuisten ja yläkoululaisten toisen (suomi) ja vieraan (englanti) kielen lingvististä kehitystä EVK:n taitotasoille arvioiduissa kirjoitelmissa.
Copyright© Kirjoittaja & Suomen soveltavan kielitieteen yhdistys

Share