Näytä suppeat kuvailutiedot

dc.contributor.authorReiman, Nina
dc.contributor.editorLehtinen, Esa
dc.contributor.editorAaltonen, Sirkku
dc.contributor.editorKoskela, Merja
dc.contributor.editorNevasaari Elina
dc.contributor.editorSkog-Södersved, Mariann
dc.date.accessioned2024-05-29T06:02:40Z
dc.date.available2024-05-29T06:02:40Z
dc.date.issued2011
dc.identifier.citationReiman, N. (2011). Transitiivikonstruktio ikkunana syntaksin kehitykseen : infiniittiset rakenteet ja passiivi taidon indikaattoreina S2-oppijoiden teksteissä. In E. Lehtinen, S. Aaltonen, M. Koskela, Nevasaari Elina, & M. Skog-Södersved (Eds.), <i>Kielenkäyttö verkossa ja verkostoissa</i> (pp. 142-157). Suomen soveltavan kielitieteen yhdistys (AFinLA). AFinLA-e: Soveltavan kielitieteen tutkimuksia, 3. <a href="https://journal.fi/afinla/article/view/4465" target="_blank">https://journal.fi/afinla/article/view/4465</a>
dc.identifier.otherCONVID_20870229
dc.identifier.otherTUTKAID_48045
dc.identifier.urihttps://jyx.jyu.fi/handle/123456789/95293
dc.description.abstractIn the field of Finnish as a second language, there has hitherto been little research on the development of syntax. This article presents quantitative findings of the use of a common and versatile syntactic pattern – the transitive construction – in texts written by adult learners of L2 Finnish, and rated on a functional CEFR scale at levels A1–C2. The aim is to examine how the use of the transitive construction develops across the levels: how it is varied and combined with different kinds of syntactic resources, and moreover, what kinds of uses are typical at each level. The paper will focus on two clause level phenomena that also seem to indicate proficiency in writing: the uses of the transitive construction with infinite structures and passive. Language learning and linguistic development are discussed from the usage-based and Construction Grammarian perspective.en
dc.description.abstractTässä artikkelissa tarkastelen aikuisten suomen oppijoiden syntaktisten resurssien kehittymistä Eurooppalaisen viitekehyksen (EVK 2003) taitotasoille arvioiduissa kommunikatiivisissa kirjoitelmissa. Tutkimuskohteenani – ja ikkunana lauserakenteen muutokseen – on (suomen) kielessä yleinen ja monikäyttöinen lmaustyyppi, transitiivilauseen mallina toimiva transitiivikonstruktio. Esittelen määrällisiä tuloksia siitä, miten transitiivikonstruktiota käytetään muiden lausetason konstruktioiden kanssa viitekehyksen tasoilla. Keskityn erityisesti kahteen transitiivikonstruktion kanssa esiintyvään lauserakenteen ilmiöön, jotka näyttäisivät indikoivan myös kielitaidon kehitystä: infiniittisiin rakenteisiin ja passiiviin. Täydennän tarkastelua laadullisilla havainnoilla, jotka valottavat transitiivikonstruktion käytön muutosta tasolta toiselle. Tutkimuksen teoriatausta on funktionalistis-kognitivistinen ja käyttöpohjainen (usage-based).fi
dc.format.extent138
dc.format.mimetypeapplication/pdf
dc.language.isofin
dc.publisherSuomen soveltavan kielitieteen yhdistys (AFinLA)
dc.relation.ispartofKielenkäyttö verkossa ja verkostoissa
dc.relation.ispartofseriesAFinLA-e: Soveltavan kielitieteen tutkimuksia
dc.relation.urihttps://journal.fi/afinla/article/view/4465
dc.rightsIn Copyright
dc.subject.otherFinnish
dc.subject.othersecond language acquisition
dc.titleTransitiivikonstruktio ikkunana syntaksin kehitykseen : infiniittiset rakenteet ja passiivi taidon indikaattoreina S2-oppijoiden teksteissä
dc.typearticle
dc.identifier.urnURN:NBN:fi:jyu-202405294058
dc.contributor.laitosKieli- ja viestintätieteiden laitosfi
dc.contributor.laitosDepartment of Language and Communication Studiesen
dc.type.urihttp://purl.org/eprint/type/JournalArticle
dc.relation.isbn978-951-9388-57-1
dc.type.coarhttp://purl.org/coar/resource_type/c_2df8fbb1
dc.description.reviewstatuspeerReviewed
dc.format.pagerange142-157
dc.relation.issn1798-7822
dc.type.versionpublishedVersion
dc.rights.copyright© Kirjoittaja & Suomen soveltavan kielitieteen yhdistys
dc.rights.accesslevelopenAccessfi
dc.subject.ysokirjoittaminen
dc.subject.ysokielitaito
dc.subject.ysokielen oppiminen
dc.subject.ysolauseoppi
dc.subject.ysopassiivi
dc.subject.ysosuomi toisena kielenä
dc.format.contentfulltext
jyx.subject.urihttp://www.yso.fi/onto/yso/p2512
jyx.subject.urihttp://www.yso.fi/onto/yso/p5797
jyx.subject.urihttp://www.yso.fi/onto/yso/p24061
jyx.subject.urihttp://www.yso.fi/onto/yso/p5557
jyx.subject.urihttp://www.yso.fi/onto/yso/p18258
jyx.subject.urihttp://www.yso.fi/onto/yso/p24613
dc.rights.urlhttp://rightsstatements.org/page/InC/1.0/?language=en
jyx.fundinginformationTutkimus on osa Suomen Akatemian rahoittamaa (2007–2009) Jyväskylän yliopiston Cefling-hanketta, jossa on selvitetty aikuisten ja yläkoululaisten toisen (suomi) ja vieraan (englanti) kielen lingvististä kehitystä EVK:n taitotasoille arvioiduissa kirjoitelmissa.
dc.type.okmA1


Aineistoon kuuluvat tiedostot

Thumbnail

Aineisto kuuluu seuraaviin kokoelmiin

Näytä suppeat kuvailutiedot

In Copyright
Ellei muuten mainita, aineiston lisenssi on In Copyright