Varhaiskasvatuksen opettajien minäpystyvyyden kokemukset suhteessa varhaiskasvatuslain mukaisen kolmitasoisen tuen toteuttamiseen
Tässä pro gradu tutkielmassa tutkittiin varhaiskasvatuksen opettajien minäpystyvyyden kokemuksia suhteessa varhaiskasvatuslain mukaisen kolmitasoisen tuen toteuttamiseen. Tavoitteena oli selvittää, millaiset asiat vahvistavat ja toisaalta heikentävät varhaiskasvatuksen opettajien minäpystyvyyden kokemuksia. Kolmitasoinen tuki on otettu käyttöön varhaiskasvatuksessa 1.8.2022 ja se jaetaan intensiteetin mukaan yleiseen, tehostettuun ja erityiseen tukeen. Tämä tuen kolmitasoinen toteuttaminen on tuonut varhaiskasvatuksen opettajien työhön uusia ulottuvuuksia, jotka liittyvät mm. tuen suunnitteluun ja toteuttamiseen, sekä monialaiseen yhteistyöhön ja kirjaamiseen.
Tämän laadullisen, fenomenologisia piirteitä sisältävän tutkimuksen aineisto kerättiin kyselylomakkeella, jota jaettiin sosiaalisen median varhaiskasvatuksen ryhmien kautta. Kyselyyn vastasi 29 varhaiskasvatuksen opettajaa. Aineiston analyysissä käytettiin sisällönanalyysiä.
Tulosten perusteella varhaiskasvatuksen opettajien minäpystyvyyden kokemuksia vahvistivat yhteistyö muiden toimijoiden kanssa, riittävät resurssit ja omat henkilökohtaiset valmiudet. Vastaavasti minäpystyvyyttä heikensivät resurssien puute, riittämätön moniammatillinen yhteistyö ja puutteet omassa osaamisessa. Tulosten perusteella varhaiskasvattajilla on lähtökohtaisesti myönteinen asenne tuen toteuttamista kohtaa. Tämä antaa luottamusta siihen, että kun minäpystyvyyttä vahvistaviin tekijöihin panostetaan, sitoutuminen varhaiskasvatuksen alalle vahvistuu.
...
Keywords
Metadata
Show full item recordCollections
- Pro gradu -tutkielmat [29561]
License
Related items
Showing items with similar title or keywords.
-
“Se oli silmiinpistävää, et ne pyssyt ilmesty heti niihin leikkeihin” : varhaiskasvatuksen opettajien minäpystyvyyden kokemuksia globaalille kriisiuutisoinnille altistuneen lapsen kohtaamisesta
Latvala, Karoliina; Metsäranta, Wilma (2023)Tutkimuksen tavoitteena oli selvittää varhaiskasvatuksen opettajien kokemuksia globaalin kriisiuutisoinnin ilmenemisestä varhaiskasvatuksen arjessa. Lisäksi tutkimme heidän pystyvyyden kokemuksiaan näiden kriisien käsittelyssä ... -
Varhaiserityiskasvatuksen äärellä : varhaiskasvatuksen opettajien kokemuksia erityispedagogisesta osaamisestaan
Vanhanen, Vilma; Savinainen, Ella (2021)Tänä päivänä lasten tuen tarpeet ovat lisääntyneet ja siksi onkin tärkeää, että myös varhaiskasvatuksen opettajilla on erityispedagogista osaamista riittävästi vastaamaan näihin tarpeisiin. Tässä kandidaatin tutkielmassa ... -
Varhaiskasvatuksen kolmitasoisen tuen mahdollisuuksia ja haasteita : kunnallisen ja yksityisen varhaiskasvatuksen opettajien ja erityisopettajien näkemyksiä kolmitasoisesta tuesta
Knuters, Nina; Järvilinna, Pirjo (2024)Tässä tutkimuksessa tutkittiin varhaiskasvatuksen opettajien ja erityisopettajien näkemyksiä kolmitasoisen tuen mahdollisuuksista ja haasteista sekä kunnallisessa että yksityisessä varhaiskasvatuksessa. Tutkimuksen tarkoitus ... -
"Lähtökohta on se, että kaikki osallistuu kaikkeen ja me aikuiset mahdollistetaan se osallistuminen" : varhaiskasvatuksen opettajien kokemuksia erityistä tukea saavien lasten osallistumisen toteutumisesta
Markkinen, Karoliina; Kuusela, Millariina (2022)Kandidaatintutkielmamme tarkoituksena oli selvittää varhaiskasvatuksen opettajien kokemuksia erityistä tukea saavien lasten osallistumisen toteutumisesta ja tukemisesta. Halusimme selvittää, millaiset asiat mahdollistavat ... -
Varhaiskasvatuksen opettajien kertomuksia alanvaihtoon johtaneista syistä
Ojaniemi, Riina (2021)Varhaiskasvatusta on jo pitkään vaivannut pula pätevästä henkilöstöstä. Samalla yhä useampia varhaiskasvatuksen opettaja vaihtaa alaa. Varhaiskasvatuksen opettajia kuormittavat aikaisempien tutkimusten perusteella haastavat ...