Varhaiskasvatuksen kolmitasoisen tuen mahdollisuuksia ja haasteita : kunnallisen ja yksityisen varhaiskasvatuksen opettajien ja erityisopettajien näkemyksiä kolmitasoisesta tuesta
Päivämäärä
2024Tässä tutkimuksessa tutkittiin varhaiskasvatuksen opettajien ja erityisopettajien näkemyksiä kolmitasoisen tuen mahdollisuuksista ja haasteista sekä kunnallisessa että yksityisessä varhaiskasvatuksessa. Tutkimuksen tarkoitus oli selvittää, miten varhaiskasvatuslain uudistuksen jälkeistä kolmitasoista tukea on kentällä tulkittu ja toteutettu.
Tutkimusaineisto koostui kahdenkymmenen haastateltavan vastauksista. Valitsimme VakaTuki –hankkeen valmiista aineistosta varhaiskasvatuksen opettajat ja erityisopettajat informanteiksemme. Haastateltavat olivat eri puolilta Suomea, eri kokoisista kunnista ja edustivat sekä kunnallista että yksityistä varhaiskasvatusta. Haastattelurungosta poimimme kolmitasoista tukea käsittelevät vastaukset. Aineisto analysoitiin teoriaohjaavalla laadullisella sisällönanalyysillä.
Tulosten mukaan varhaiskasvatuksen kolmitasoisessa tuessa nähtiin enemmän haasteita kuin mahdollisuuksia, haasteet painottuivat hallintoon ja resursseihin liittyviin asioihin. Kolmitasoisen tuen toteuttamisessa tuli erityisesti kunnallisen varhaiskasvatuksen näkökulmasta esiin monia mahdollisuuksia, kuten aiempaa nopeampi tuen aloittaminen jo varhaisessa vaiheessa. Tuen tarpeen koettiin tulevan lakiuudistuksen myötä paremmin esiin ja hallintopäätösprosessin tekevän tuen toteuttamisesta näkyvämpää ja sitouttavampaa. Toisaalta hallinnolliset menettelyt nähtiin kankeina prosesseina ja tuen tasojen määrittelyt koettiin haastavina. Yleinen tuki esiintyi useissa vastauksissa hämmennystä herättävänä. Erilaiset käytänteet kunnissa eriarvoistivat lapsen asemaa tuen saamisessa, erityisesti yksityinen varhaiskasvatus koki yhdenvertaisuuden haastavana kunnalliseen varhaiskasvatuspalveluun nähden.
...
Asiasanat
Metadata
Näytä kaikki kuvailutiedotKokoelmat
- Pro gradu -tutkielmat [29544]
Lisenssi
Samankaltainen aineisto
Näytetään aineistoja, joilla on samankaltainen nimeke tai asiasanat.
-
Varhaiserityiskasvatuksen äärellä : varhaiskasvatuksen opettajien kokemuksia erityispedagogisesta osaamisestaan
Vanhanen, Vilma; Savinainen, Ella (2021)Tänä päivänä lasten tuen tarpeet ovat lisääntyneet ja siksi onkin tärkeää, että myös varhaiskasvatuksen opettajilla on erityispedagogista osaamista riittävästi vastaamaan näihin tarpeisiin. Tässä kandidaatin tutkielmassa ... -
Varhaiskasvatuksen opettajien kokemuksia varhaiskasvatuksen erityisopettajien työtavoista
Turunen, Tiia (2021)Tutkielman tarkoituksena oli tarkastella varhaiskasvatuksen erityisopettajien työtapoja varhaiskasvatuksen opettajien kokemana. Tutkielmassa selvitettiin, miten varhaiskasvatuksen opettajat kuvaavat varhaiskasvatuksen ... -
Varhaiskasvatuksen opettajien minäpystyvyyden kokemukset suhteessa varhaiskasvatuslain mukaisen kolmitasoisen tuen toteuttamiseen
Holmas-Lempinen, Johanna (2024)Tässä pro gradu tutkielmassa tutkittiin varhaiskasvatuksen opettajien minäpystyvyyden kokemuksia suhteessa varhaiskasvatuslain mukaisen kolmitasoisen tuen toteuttamiseen. Tavoitteena oli selvittää, millaiset asiat vahvistavat ... -
Varhaiskasvattajien kokemuksia konsultoivalta varhaiskasvatuksen erityisopettajalta saamastaan tuesta
Häppölä, Satu (2020)Tämän tutkimuksen tarkoituksena on kuvata erään kaupungin varhaiskasvattajien kokemuksia konsultoivalta varhaiskasvatuksen erityisopettajalta saamastaan tuesta. Halusin selvittää, millaiseksi varhaiskasvattajat kokevat ... -
Asiakirjasta käytäntöön : opettajien näkemyksiä kolmiportaisen tuen toteutumisesta esiopetuksessa
Sjöblom, Sinitta; Viljanen, Reetta (2022)Tutkielman tarkoituksena oli selvittää esiopetuksen opettajien näkemyksiä kolmiportaisen tuen toteutumisesta esiopetuksessa. Tutkimuksessa tuotiin esiin, miten esiopetuksen opettajat kuvailivat käytännön tukitoimia, ja ...
Ellei toisin mainittu, julkisesti saatavilla olevia JYX-metatietoja (poislukien tiivistelmät) saa vapaasti uudelleenkäyttää CC0-lisenssillä.