Varhaiskasvatuksen opettajien kertomuksia alanvaihtoon johtaneista syistä
Tekijät
Päivämäärä
2021Tekijänoikeudet
Julkaisu on tekijänoikeussäännösten alainen. Teosta voi lukea ja tulostaa henkilökohtaista käyttöä varten. Käyttö kaupallisiin tarkoituksiin on kielletty.
Varhaiskasvatusta on jo pitkään vaivannut pula pätevästä henkilöstöstä. Samalla yhä useampia varhaiskasvatuksen opettaja vaihtaa alaa. Varhaiskasvatuksen opettajia kuormittavat aikaisempien tutkimusten perusteella haastavat lapsiryhmät, joiden tukemiseen ei saada riittävästi resursseja, työilmapiiriongelmat ja alan heikko arvostus. Varhaiskasvatuksen opettajien alanvaihtoon johtaneista syistä kaivataan kuitenkin lisää tietoa. Tämän laadullisen narratiivisen haastattelututkimuksen tehtävänä on selvittää, mitkä tekijät saavat varhaiskasvatuksen opettajat vaihtamaan alaa. Tutkimukseen on haastateltu kahdeksaa alaa vaihtanutta varhaiskasvatuksen opettajaa. Tutkimusaineisto on analysoitu aineistolähtöistä sisällönanalyysiä hyödyntäen. Tutkimuksen tulokset ovat linjassa aikaisempien tutkimusten kanssa. Tutkimustuloksista muodostui kolmenlaisia tyyppitarinoita siitä, millaiset syyt lopulta johtivat alalta poistumiseen. Alaa vaihdettiin uupumisen, turhautumisen ja oman unelma-alan etsimisen vuoksi. Uupumukseen johtivat suuret ja kuormittavat lapsiryhmät, heikko johtaminen ja työilmapiiriongelmat. Turhautumista aiheutti tunne siitä, ettei pysty toteuttamaan laadukasta varhaiskasvatusta. Unelma-alan etsijät taas olivat joko alusta saakka tähdänneet toiselle alalle, tai huomasivat työuran alkuvaiheessa, ettei varhaiskasvatus ollutkaan heitä varten.
...
Asiasanat
Metadata
Näytä kaikki kuvailutiedotKokoelmat
- Pro gradu -tutkielmat [29541]
Samankaltainen aineisto
Näytetään aineistoja, joilla on samankaltainen nimeke tai asiasanat.
-
"Riittämättömyyden tunne oli jokapäiväinen" : kertomuksia varhaiskasvatuksen opettajien työn uuvuttavuudesta
Kiiveri, Annina (2021)Tutkielmani kohdistuu varhaiskasvatuksen opettajien työssä uupumisen kokemuksiin. Työssä uupuminen on ilmiönä moniulotteinen, sillä siihen liittyvät niin yksilön henkilökohtaiset voimavarat kuin työtehtävän, työyhteisön ... -
Ammatillinen identiteetti ja pedagoginen johtajuus varhaiskasvatuksen opettajien kertomuksissa
Rutanen, Essi (2020)Tämän narratiivisen tutkimuksen tarkoituksena oli tutkia varhaiskasvatuksen opettajien kertomuksia ammatillisesta identiteetistään sekä pedagogisesta johtajuudestaan. Tavoitteena oli kuuden kertomushaastattelun avulla ... -
”Sä et pysty tekee sitä työtä niin hyvin kuin sä haluaisit tehdä” : varhaiskasvatuksen opettajien käsityksiä heidän työhyvinvoinnistaan
Laitinen, Meeri; Niemi, Pauliina (2023)Tässä kandidaatintutkielmassa tutkittiin varhaiskasvatuksen opettajien käsityksiä heidän työhyvinvointiaan edistävistä ja heikentävistä tekijöistä. Tutkimuksen aihe on ajankohtainen, sillä varhaiskasvatuksen muuttuva tilanne ... -
Varhaiskasvatuksen opettajien näkemyksiä varhaiskasvatusalaa koskevista säädöksistä ja niiden vaikutuksesta ammatti-identiteettiin
Kemppainen, Kaisa (2019)Tutkin varhaiskasvatuksen opettajien näkemyksiä varhaiskasvatusalaa koskevista säädöksistä eli varhaiskasvatussuunnitelman perusteista, varhaiskasvatus- laista ja työehtosopimuksista, ja niiden vaikutuksesta varhaiskasvatuksen ... -
Toimintatutkimus, tarinat ja opettajaksi tulemisen taito : narratiivisen identiteettityön kehittäminen opettajankoulutuksessa toimintatutkimuksen avulla
Heikkinen, Hannu L. T. (Jyväskylän yliopisto, 2001)
Ellei toisin mainittu, julkisesti saatavilla olevia JYX-metatietoja (poislukien tiivistelmät) saa vapaasti uudelleenkäyttää CC0-lisenssillä.