University of Jyväskylä | JYX Digital Repository

  • English  | Give feedback |
    • suomi
    • English
 
  • Login
JavaScript is disabled for your browser. Some features of this site may not work without it.
View Item 
  • JYX
  • Opinnäytteet
  • Kandidaatintutkielmat
  • View Item
JYX > Opinnäytteet > Kandidaatintutkielmat > View Item

"Lähtökohta on se, että kaikki osallistuu kaikkeen ja me aikuiset mahdollistetaan se osallistuminen" : varhaiskasvatuksen opettajien kokemuksia erityistä tukea saavien lasten osallistumisen toteutumisesta

Thumbnail
View/Open
401.7 Kb

Downloads:  
Show download detailsHide download details  
Authors
Markkinen, Karoliina |
Kuusela, Millariina
Date
2022
Discipline
VarhaiskasvatusEarly Childhood Education
Copyright
This publication is copyrighted. You may download, display and print it for Your own personal use. Commercial use is prohibited.

 
Kandidaatintutkielmamme tarkoituksena oli selvittää varhaiskasvatuksen opettajien kokemuksia erityistä tukea saavien lasten osallistumisen toteutumisesta ja tukemisesta. Halusimme selvittää, millaiset asiat mahdollistavat osallistumisen toteutumisen ja millaisia konkreettisia tukikeinoja varhaiskasvatuksen kentällä käytetään osallistumisen tukemiseen. Tutkimus toteutettiin kevään 2022 aikana haastattelemalla kuutta var-haiskasvatuksen opettajaa. Haastattelut toteutettiin etäyhteyksin Zoom-sovelluksen kautta. Hyödynsimme haastatteluissa puolistrukturoitua teema-haastattelua ja analysoimme aineistomme laadullisella aineistolähtöisellä sisällönanalyysilla. Haastateltavat kuvasivat, että erityistä tukea saavat lapset osallistuivat lähtökohtaisesti samaan toimintaan muiden lasten kanssa. Haastateltavien mukaan tukeminen oli arkipäivää, eivätkä he kokeneet sitä taakkana. Osallistumisen mahdollistajina pidettiin riittäviä resursseja, moniammatillista yhteistyötä, työntekijöiden koulutusta ja motivoituneisuutta sekä toimivaa tiimityöskentelyä. Keskeisimpiä konkreettisia tukikeinoja olivat visuaaliset ja kommunikointia tukevat keinot, ympäristöön ja vertaisryhmään liittyvät keinot, työntekijöiden rooli sekä apuvälineet. Tuloksista voidaan päätellä, että erityistä tukea saava lapsi koetaan samanarvoiseksi ryhmän jäseneksi kuin muutkin lapset. Tasa-arvoisen osallistumisen näkökulmasta kasvattajien koulutus ja suhtautuminen erityisyyteen ovat isossa roolissa. Kasvattajien tehtävänä on mahdollistaa kaikkien lasten osallistumisen toteutuminen, eikä nähdä tuen tarpeita esteenä. ...
Keywords
erityinen tuki varhaiskasvatus osallistuminen lapset (ikäryhmät) osallisuus inkluusio tukeminen varhaiskasvatuksen opettajat
URI

http://urn.fi/URN:NBN:fi:jyu-202205112625

Metadata
Show full item record
Collections
  • Kandidaatintutkielmat [4424]

Related items

Showing items with similar title or keywords.

  • "Se rauhoittuminen ja läsnäolo ja kaikki... jotain taikaa siinä on" : varhaiskasvatuksen opettajien kokemuksia satuhieronnasta 

    Laitalainen, Sari (2020)
    Tutkimuksen tarkoituksena oli selvittää, millaisia kokemuksia satuhierontaa käyttävillä varhaiskasvatuksen opettajilla on satuhieronnasta ja millaisena työmenetelmänä he se sitä pitävät. Lisäksi halusin selvittää, miten ...
  • Erityistä tukea saavien lasten näkemyksiä mielen hyvinvoinnista ja lasten kehittelemät digitaaliset ratkaisut sen tukena 

    Nygård, Eija (2019)
    Tutkimukseni tarkoituksena oli selvittää erityistä tukea saavien lasten näkemyksiä mielen hyvinvoinnista. Miten lapset ymmärsivät mielen ja mielen hyvinvoinnin käsitteen? Millaiset asiat lapset kokivat mielen hyvinvointia ...
  • Varhaiserityiskasvatuksen äärellä : varhaiskasvatuksen opettajien kokemuksia erityispedagogisesta osaamisestaan 

    Vanhanen, Vilma; Savinainen, Ella (2021)
    Tänä päivänä lasten tuen tarpeet ovat lisääntyneet ja siksi onkin tärkeää, että myös varhaiskasvatuksen opettajilla on erityispedagogista osaamista riittävästi vastaamaan näihin tarpeisiin. Tässä kandidaatin tutkielmassa ...
  • "Lapseni kertoi, että tuntuu hyvältä olla juuri sellainen lapsi, kun on" : 5-7-vuotiaiden lasten huoltajien ja varhaiskasvatuksen opettajien käsityksiä lasten itsetunnon vahvistamisesta 

    Tyynelä, Annika; Mäkinen, Minna (2021)
    Laadullinen tutkimuksemme kertoo 5–7-vuotiaiden lasten huoltajien ja varhaiskasvatuksen opettajien käsityksistä lasten itsetunnon vahvistamisesta. Tarkastelimme huoltajien ja varhaiskasvatuksen opettajien käsitysten eroja ...
  • ”Miettii vähäns et mikäs viikonpäivä se on” : lasten kokemuksia varhaiskasvatuksen piirihetkistä 

    Veikkolainen, Veera (2019)
    Tällä tutkimuksella on selvitetty lasten omia kokemuksia päiväkotien piirihetkistä. Tutkimuksen lähtökohtina ovat varhaiskasvatuksen ammattilaisten sekä lasten vanhempien keskustelut aiheesta. Aiheesta on keskusteltu ...
  • Browse materials
  • Browse materials
  • Articles
  • Conferences and seminars
  • Electronic books
  • Historical maps
  • Journals
  • Tunes and musical notes
  • Photographs
  • Presentations and posters
  • Publication series
  • Research reports
  • Research data
  • Study materials
  • Theses

Browse

All of JYXCollection listBy Issue DateAuthorsSubjectsPublished inDepartmentDiscipline

My Account

Login

Statistics

View Usage Statistics
  • How to publish in JYX?
  • Self-archiving
  • Publish Your Thesis Online
  • Publishing Your Dissertation
  • Publication services

Open Science at the JYU
 
Data Protection Description

Accessibility Statement

Unless otherwise specified, publicly available JYX metadata (excluding abstracts) may be freely reused under the CC0 waiver.
Open Science Centre