"Lähtökohta on se, että kaikki osallistuu kaikkeen ja me aikuiset mahdollistetaan se osallistuminen" : varhaiskasvatuksen opettajien kokemuksia erityistä tukea saavien lasten osallistumisen toteutumisesta
Abstract
Kandidaatintutkielmamme tarkoituksena oli selvittää varhaiskasvatuksen opettajien kokemuksia erityistä tukea saavien lasten osallistumisen toteutumisesta ja tukemisesta. Halusimme selvittää, millaiset asiat mahdollistavat osallistumisen toteutumisen ja millaisia konkreettisia tukikeinoja varhaiskasvatuksen kentällä käytetään osallistumisen tukemiseen.
Tutkimus toteutettiin kevään 2022 aikana haastattelemalla kuutta var-haiskasvatuksen opettajaa. Haastattelut toteutettiin etäyhteyksin Zoom-sovelluksen kautta. Hyödynsimme haastatteluissa puolistrukturoitua teema-haastattelua ja analysoimme aineistomme laadullisella aineistolähtöisellä sisällönanalyysilla. Haastateltavat kuvasivat, että erityistä tukea saavat lapset osallistuivat lähtökohtaisesti samaan toimintaan muiden lasten kanssa. Haastateltavien mukaan tukeminen oli arkipäivää, eivätkä he kokeneet sitä taakkana. Osallistumisen mahdollistajina pidettiin riittäviä resursseja, moniammatillista yhteistyötä, työntekijöiden koulutusta ja motivoituneisuutta sekä toimivaa tiimityöskentelyä. Keskeisimpiä konkreettisia tukikeinoja olivat visuaaliset ja kommunikointia tukevat keinot, ympäristöön ja vertaisryhmään liittyvät keinot, työntekijöiden rooli sekä apuvälineet.
Tuloksista voidaan päätellä, että erityistä tukea saava lapsi koetaan samanarvoiseksi ryhmän jäseneksi kuin muutkin lapset. Tasa-arvoisen osallistumisen näkökulmasta kasvattajien koulutus ja suhtautuminen erityisyyteen ovat isossa roolissa. Kasvattajien tehtävänä on mahdollistaa kaikkien lasten osallistumisen toteutuminen, eikä nähdä tuen tarpeita esteenä.
Main Authors
Format
Theses
Bachelor thesis
Published
2022
Subjects
The permanent address of the publication
https://urn.fi/URN:NBN:fi:jyu-202205112625Käytä tätä linkitykseen.
Language
Finnish