Näytä suppeat kuvailutiedot

dc.contributor.advisorKoivula, Merja
dc.contributor.authorHolmas-Lempinen, Johanna
dc.date.accessioned2024-05-27T10:14:19Z
dc.date.available2024-05-27T10:14:19Z
dc.date.issued2024
dc.identifier.urihttps://jyx.jyu.fi/handle/123456789/95237
dc.description.abstractTässä pro gradu tutkielmassa tutkittiin varhaiskasvatuksen opettajien minäpystyvyyden kokemuksia suhteessa varhaiskasvatuslain mukaisen kolmitasoisen tuen toteuttamiseen. Tavoitteena oli selvittää, millaiset asiat vahvistavat ja toisaalta heikentävät varhaiskasvatuksen opettajien minäpystyvyyden kokemuksia. Kolmitasoinen tuki on otettu käyttöön varhaiskasvatuksessa 1.8.2022 ja se jaetaan intensiteetin mukaan yleiseen, tehostettuun ja erityiseen tukeen. Tämä tuen kolmitasoinen toteuttaminen on tuonut varhaiskasvatuksen opettajien työhön uusia ulottuvuuksia, jotka liittyvät mm. tuen suunnitteluun ja toteuttamiseen, sekä monialaiseen yhteistyöhön ja kirjaamiseen. Tämän laadullisen, fenomenologisia piirteitä sisältävän tutkimuksen aineisto kerättiin kyselylomakkeella, jota jaettiin sosiaalisen median varhaiskasvatuksen ryhmien kautta. Kyselyyn vastasi 29 varhaiskasvatuksen opettajaa. Aineiston analyysissä käytettiin sisällönanalyysiä. Tulosten perusteella varhaiskasvatuksen opettajien minäpystyvyyden kokemuksia vahvistivat yhteistyö muiden toimijoiden kanssa, riittävät resurssit ja omat henkilökohtaiset valmiudet. Vastaavasti minäpystyvyyttä heikensivät resurssien puute, riittämätön moniammatillinen yhteistyö ja puutteet omassa osaamisessa. Tulosten perusteella varhaiskasvattajilla on lähtökohtaisesti myönteinen asenne tuen toteuttamista kohtaa. Tämä antaa luottamusta siihen, että kun minäpystyvyyttä vahvistaviin tekijöihin panostetaan, sitoutuminen varhaiskasvatuksen alalle vahvistuu.fi
dc.format.extent51
dc.language.isofin
dc.rightsIn Copyright
dc.subject.otherammatillinen minäpystyvyys
dc.titleVarhaiskasvatuksen opettajien minäpystyvyyden kokemukset suhteessa varhaiskasvatuslain mukaisen kolmitasoisen tuen toteuttamiseen
dc.identifier.urnURN:NBN:fi:jyu-202405274000
dc.type.ontasotMaster’s thesisen
dc.type.ontasotPro gradu -tutkielmafi
dc.contributor.tiedekuntaFaculty of Education and Psychologyen
dc.contributor.tiedekuntaKasvatustieteiden ja psykologian tiedekuntafi
dc.contributor.laitosDepartment of Educationen
dc.contributor.laitosKasvatustieteiden laitosfi
dc.contributor.yliopistoUniversity of Jyväskyläen
dc.contributor.yliopistoJyväskylän yliopistofi
dc.contributor.oppiaineSpecial Educationen
dc.contributor.oppiaineErityispedagogiikkafi
dc.rights.accesslevelopenAccess
dc.contributor.oppiainekoodi101
dc.subject.ysominäpystyvyys
dc.subject.ysovarhaiskasvatus
dc.subject.ysovarhaiskasvatuksen opettajat
dc.subject.ysotukeminen
dc.subject.ysoinkluusio
dc.subject.ysokolmiportainen tuki
dc.subject.ysopäiväkodit
dc.subject.ysoosaaminen
dc.rights.urlhttps://rightsstatements.org/page/InC/1.0/


Aineistoon kuuluvat tiedostot

Thumbnail

Aineisto kuuluu seuraaviin kokoelmiin

Näytä suppeat kuvailutiedot

In Copyright
Ellei muuten mainita, aineiston lisenssi on In Copyright