Näytä suppeat kuvailutiedot

dc.contributor.advisorTergujeff, Elina
dc.contributor.authorLensu, Linnea
dc.date.accessioned2024-05-24T06:21:01Z
dc.date.available2024-05-24T06:21:01Z
dc.date.issued2024
dc.identifier.urihttps://jyx.jyu.fi/handle/123456789/95137
dc.description.abstractLukemisen ja sosiaalisen median välinen suhde on muuttunut erityisesti viime vuosina, kun lukijat keskustelevat kirjoista ja suosittelevat niitä toisilleen verkon välityksellä. Sosiaalisen median lukuyhteisöissä sisällön kuluttaminen ja tuottaminen englanniksi on yleistynyt, kun kansainväliset lukijoiden yhteisöt ovat aktiivisimpia. Esimerkiksi suomalaisissa kirjakaupoissa tämä ilmiö on huomattu, ja englanninkielisten kirjojen valikoimaa on laajennettu. Näkyykö ilmiö kuitenkaan suomalaisten nuorten lukutottumuksissa yleisellä tasolla? Aiempi tutkimus suomalaisten lukemisesta englannin kielellä motiivien suhteen on vähäistä, eikä englanniksi lukemisen määrää ole tutkittu lähes ollenkaan. Tämän tutkielman tarkoituksena onkin selvittää, kuinka paljon suomalaiset lukiolaisnuoret lukevat englanninkielisiä tekstejä vapaa-ajallaan, mistä syistä sekä mitä tekstityyppejä he lukevat eniten. Tutkielman aineisto kerättiin kyselyllä, johon vastasi yhteensä 38 lukiolaista. Tutkimuksessa selvisi, että suurin osa osallistujista lukee vapaa-ajallaan englanninkielisiä tekstejä päivittäin tai useamman kerran viikossa, ja keskimäärin hieman alle puolet heidän lukemistaan teksteistä on englanninkielisiä. Sosiaalisen median tekstit ovat ylivoimaisesti luetuin tekstityyppi, mutta myös uutisia, muita tietotekstejä ja romaaneja luetaan englanniksi melko usein. Englanninkielisen tekstin sattumalta vastaan tuleminen lisää eniten englanniksi lukemista, mutta yleisiä syitä ovat myös yleinen mielenkiinto, kielenoppiminen ja halu lukea alkuperäiskielellä. Tutkimustulokset auttavat ymmärtämään suomalaisten lukiolaisnuorten lukutottumuksia ja niistä voi olla hyötyä heidän kielenoppimisensa tukemisessa. Melko pienen osallistujamäärän vuoksi tutkimustuloksia on hankala yleistää, mutta ne lisäävät ymmärrystä englannin kielellä lukemisesta. Vähän tutkittu aihe kannustaa jatkotutkimukseen, myös esimerkiksi eri ikäryhmien osalta.fi
dc.format.extent31
dc.language.isoen
dc.subject.otherEFL reading
dc.subject.otherreading in English
dc.subject.otherforeign language reading
dc.subject.otherenglanniksi lukeminen
dc.subject.othervieraalla kielellä lukeminen
dc.titleEFL reading habits and motivations of Finnish upper secondary school students
dc.identifier.urnURN:NBN:fi:jyu-202405243901
dc.type.ontasotBachelor's thesisen
dc.type.ontasotKandidaatintyöfi
dc.contributor.tiedekuntaHumanistis-yhteiskuntatieteellinen tiedekuntafi
dc.contributor.tiedekuntaFaculty of Humanities and Social Sciencesen
dc.contributor.laitosKieli- ja viestintätieteiden laitosfi
dc.contributor.laitosDepartment of Language and Communication Studiesen
dc.contributor.yliopistoJyväskylän yliopistofi
dc.contributor.yliopistoUniversity of Jyväskyläen
dc.contributor.oppiaineEnglannin kielifi
dc.contributor.oppiaineEnglishen
dc.rights.copyrightJulkaisu on tekijänoikeussäännösten alainen. Teosta voi lukea ja tulostaa henkilökohtaista käyttöä varten. Käyttö kaupallisiin tarkoituksiin on kielletty.fi
dc.rights.copyrightThis publication is copyrighted. You may download, display and print it for Your own personal use. Commercial use is prohibited.en
dc.contributor.oppiainekoodi301
dc.subject.ysoenglannin kieli
dc.subject.ysolukeminen
dc.subject.ysonuoret
dc.subject.ysolukutottumukset
dc.subject.ysoEnglish language
dc.subject.ysoreading
dc.subject.ysoyoung people
dc.subject.ysoreading habits


Aineistoon kuuluvat tiedostot

Thumbnail

Aineisto kuuluu seuraaviin kokoelmiin

Näytä suppeat kuvailutiedot