University of Jyväskylä | JYX Digital Repository

  • English  | Give feedback |
    • suomi
    • English
 
  • Login
JavaScript is disabled for your browser. Some features of this site may not work without it.
View Item 
  • JYX
  • Opinnäytteet
  • Kandidaatintutkielmat
  • View Item
JYX > Opinnäytteet > Kandidaatintutkielmat > View Item

An analysis of student preferred oral English teaching methods and their benefits in Finnish upper secondary schools

Thumbnail
View/Open
583.7Kb

Downloads:  
Show download detailsHide download details  
Authors
Tamminen, Tuulia
Date
2021
Discipline
Englannin kieliEnglish
Copyright
This publication is copyrighted. You may download, display and print it for Your own personal use. Commercial use is prohibited.

 
Tämän kandidaatintutkielman aiheena on englannin kielen suullisen kielitaidon opetusmetodit. Tutkimuksen pääongelmana on suullisen kielitaidon opetuksen puute lukion englannin kielen opetuksen pakollisilla kursseilla. Tutkimus käsitteli neljää eri suullisen kielitaidon opetusmetodia, joiden käytöllä voitaisiin parantaa lukiolaisten suullisen englannin kielen taitoja ilman suurta muutosta pakollisiin englannin kielen kursseihin. Näitä metodeja ovat tehtäviin perustuva (task-based teaching), yhteistyöhön perustuva (cooperative teaching), vieraskielinen (language immersion) sekä metakognitiivinen (metacognitive teaching) opetusmetodit. Tutkimuksessa painotettiin näiden metodien nautinnollisuutta ja niiden suhdetta oppilaiden kokemukseen omasta oppimisestaan. Tutkimuksen kohteena olivat lukiolaiset. Aineisto kerättiin sähköisellä kyselyllä, johon vastasi 71 oppilasta kolmesta eri lukiosta. Metodeista language immersion paljastui kyselyn tulosten perusteella suosituimmaksi. Sitä pidettiin nautinnollisimpana sekä parhaiten suullisia kielitaitoja opettavana. Järjestyksessä seuraaviksi suosituimpina metodeina olivat cooperative teaching, task-based teaching ja metacognitive teaching. Tulosten perusteella voidaan olettaa, että jos language immersion opetusmetodia käytettäisiin useammin lukion englannin kielen tunneilla, oppilaiden suullinen kielitaito paranisi. ...
Keywords
EFL foreign language enjoyment task-based teaching cooperative teaching metacognitive teaching kieltenopetus kielikylpy opetusmenetelmät puheviestintä englannin kieli yhteistoiminnallinen oppiminen language teaching language immersion educational methods oral communication English language cooperative learning
URI

http://urn.fi/URN:NBN:fi:jyu-202105112719

Metadata
Show full item record
Collections
  • Kandidaatintutkielmat [4017]

Related items

Showing items with similar title or keywords.

  • Finnish upper-secondary school students’ perspectives on the benefits of gaming for their English proficiency 

    Hemminki, Aleksi (2021)
    Digitaalisten pelien pelaaminen on Suomessa ja maailmalla yksi suosituimmista ja nopeimmin kasvavista vapaa-ajan harrastuksista. Suurin osa suomalaisista nuorista pelaa tai on joskus pelannut digitaalisia pelejä englanniksi, ...
  • Beliefs about learning English as a foreign language : comparisons of two groups of Finnish university students 

    Rantala, Minna (2002)
  • English teaching in Finnish upper secondary schools : students' and teachers' perceptions 

    Korhonen, Kaisa (2014)
    Englannin opetus on käynyt läpi monia muutoksia ajan kuluessa. Globalisoituvan yhteiskunnan myötä englannin käyttö on yleistynyt ja kieltä opitaan myös muualla kuin koulumaailmassa. Tämä asettaa haasteita englannin opetukselle ...
  • Communication apprehension in the EFL classroom : a study of Finnish and Finnish-Swedish upper secondary school students and teachers 

    Lahtinen, Lauri (2013)
    Tämä tutkimus käsitteli suomalaisten ja suomenruotsalaisten englannin kielen viestintäarkuutta kvantitatiivisesta ja kvalitatiivisesta näkökulmasta. Tarkoitus oli ensiksi selvittää, miten paljon eng. viestintäarkuutta ...
  • Task-based language teaching and student well-being during distance learning 

    Seppälä, Emmi (2021)
    Keväällä 2020 suomalaiset koulut olivat uuden haasteen edessä: covid-19-pandemian takia kaikki kouluasteet siirtyivät etäopetukseen nopealla aikataululla kahdeksi kuukaudeksi. Tilanne vaati niin oppilailta kuin opettajilta ...
  • Browse materials
  • Browse materials
  • Articles
  • Conferences and seminars
  • Electronic books
  • Historical maps
  • Journals
  • Tunes and musical notes
  • Photographs
  • Presentations and posters
  • Publication series
  • Research reports
  • Research data
  • Study materials
  • Theses

Browse

All of JYXCollection listBy Issue DateAuthorsSubjectsPublished inDepartmentDiscipline

My Account

Login

Statistics

View Usage Statistics
  • How to publish in JYX?
  • Self-archiving
  • Publish Your Thesis Online
  • Publishing Your Dissertation
  • Publication services

Open Science at the JYU
 
Data Protection Description

Accessibility Statement

Unless otherwise specified, publicly available JYX metadata (excluding abstracts) may be freely reused under the CC0 waiver.
Open Science Centre