EFL reading habits and motivations of Finnish upper secondary school students
Lukemisen ja sosiaalisen median välinen suhde on muuttunut erityisesti viime vuosina, kun lukijat keskustelevat kirjoista ja suosittelevat niitä toisilleen verkon välityksellä. Sosiaalisen median lukuyhteisöissä sisällön kuluttaminen ja tuottaminen englanniksi on yleistynyt, kun kansainväliset lukijoiden yhteisöt ovat aktiivisimpia. Esimerkiksi suomalaisissa kirjakaupoissa tämä ilmiö on huomattu, ja englanninkielisten kirjojen valikoimaa on laajennettu. Näkyykö ilmiö kuitenkaan suomalaisten nuorten lukutottumuksissa yleisellä tasolla? Aiempi tutkimus suomalaisten lukemisesta englannin kielellä motiivien suhteen on vähäistä, eikä englanniksi lukemisen määrää ole tutkittu lähes ollenkaan. Tämän tutkielman tarkoituksena onkin selvittää, kuinka paljon suomalaiset lukiolaisnuoret lukevat englanninkielisiä tekstejä vapaa-ajallaan, mistä syistä sekä mitä tekstityyppejä he lukevat eniten. Tutkielman aineisto kerättiin kyselyllä, johon vastasi yhteensä 38 lukiolaista.
Tutkimuksessa selvisi, että suurin osa osallistujista lukee vapaa-ajallaan englanninkielisiä tekstejä päivittäin tai useamman kerran viikossa, ja keskimäärin hieman alle puolet heidän lukemistaan teksteistä on englanninkielisiä. Sosiaalisen median tekstit ovat ylivoimaisesti luetuin tekstityyppi, mutta myös uutisia, muita tietotekstejä ja romaaneja luetaan englanniksi melko usein. Englanninkielisen tekstin sattumalta vastaan tuleminen lisää eniten englanniksi lukemista, mutta yleisiä syitä ovat myös yleinen mielenkiinto, kielenoppiminen ja halu lukea alkuperäiskielellä.
Tutkimustulokset auttavat ymmärtämään suomalaisten lukiolaisnuorten lukutottumuksia ja niistä voi olla hyötyä heidän kielenoppimisensa tukemisessa. Melko pienen osallistujamäärän vuoksi tutkimustuloksia on hankala yleistää, mutta ne lisäävät ymmärrystä englannin kielellä lukemisesta. Vähän tutkittu aihe kannustaa jatkotutkimukseen, myös esimerkiksi eri ikäryhmien osalta.
...
Asiasanat
Metadata
Näytä kaikki kuvailutiedotKokoelmat
- Kandidaatintutkielmat [5358]
Lisenssi
Samankaltainen aineisto
Näytetään aineistoja, joilla on samankaltainen nimeke tai asiasanat.
-
An analysis of student preferred oral English teaching methods and their benefits in Finnish upper secondary schools
Tamminen, Tuulia (2021)Tämän kandidaatintutkielman aiheena on englannin kielen suullisen kielitaidon opetusmetodit. Tutkimuksen pääongelmana on suullisen kielitaidon opetuksen puute lukion englannin kielen opetuksen pakollisilla kursseilla. ... -
Finnish upper secondary school students’ perspectives on self-assessment of English oral skills
Suomalainen, Enni (2022)Itsearviointitaidot ja niiden kehittäminen ovat nykyään selkeä osa sekä perusopetuksen että lukion arviointikulttuuria (NCCBE 2016, NCCGUSE 2020). Esimerkiksi Nieminen (2019) on todennut, että itsearviointia on tärkeä ... -
Learning English from digital games : Finnish upper secondary school students' perspective on game-enhanced language learning
Erkkilä, Matti (2017)Tietokoneilla, konsoleilla ja muilla laitteilla pelattavat digitaaliset pelit ovat nousseet niin Suomessa kuin maailmallakin yhdeksi suosituimmista lasten, nuorten ja aikuisten vapaa-ajanviettotavoista. Suurin osa suomalaisista ... -
Pleasure reading in English and in Finnish : The experiences of English language university students in Finland
Härkönen, Jenna (2024)Vieraalla kielellä vapaa-ajan lukemisella on todettu olevan positiivisia vaikutuksia kielen oppimisen kannalta. On todettu, että se voi parantaa esimerkiksi vieraan kielen luetun ymmärtämistä, lukunopeutta, kielioppia, ... -
Foreign language anxiety toward the English language among Finnish primary school third and fourth grade students
Pulkkinen, Ella (2024)Kun ahdistus vierasta kieltä kohtaan tulee esiin oppimistilanteissa, puhutaan ilmiöstä nimeltä vieraan kielen kieliahdistus. Kieliahdistus ilmenee jokaisella oppijalla yksilöllisesti, mutta aiemmat tutkimukset aiheesta ...
Ellei toisin mainittu, julkisesti saatavilla olevia JYX-metatietoja (poislukien tiivistelmät) saa vapaasti uudelleenkäyttää CC0-lisenssillä.