Pleasure reading in English and in Finnish : The experiences of English language university students in Finland
Vieraalla kielellä vapaa-ajan lukemisella on todettu olevan positiivisia vaikutuksia kielen oppimisen kannalta. On todettu, että se voi parantaa esimerkiksi vieraan kielen luetun ymmärtämistä, lukunopeutta, kielioppia, sanastoa, oikeinkirjoitusta, asennetta lukemista ja kielenoppimista kohtaan, sekä yleistä vieraan kielen osaamista.
Tämä tutkimus käsittelee Jyväskylän yliopiston englannin kielen opiskelijoiden vapaa-ajan lukemista englanniksi ja suomeksi. Tutkimus pyrkii selvittämään miten opiskelijat itse kokevat vapaa-ajan lukemisen englanniksi vaikuttavan heidän englannin kielen taitoihinsa, miksi he lukevat mieluummin englanniksi tai suomeksi ja onko eri kielillä lukemisessa heidän mukaansa eroavaisuuksia.
Tutkimuksen tulokset viittaavat siihen, että tutkimukseen osallistuneet lukevat useammin ja mieluummin englannin kielellä vapaa-ajallaan. He eivät kuitenkaan välttämättä lue vain ja ainoastaan oppiakseen tai ylläpitääkseen englannin kielen taitojaan. He silti kokevat tällaista oppimista tapahtuvan lukiessaan erilaisissa kielitaidon osa-alueissa, vähiten kuitenkin kieliopin osalta. Osallistujilla on tiedetysti korkea englannin kielen taitotaso ja tämä voi vaikuttaa heidän kokemuksiinsa. Suurimpia syitä kielenvalintaan lukiessa löytyi olevan kirjallisuuden alkuperäiskieli, saatavuus, genre ja yksilön sen hetkinen olotila.
Tämä tutkimus tuottaa arvokasta tietoa kieltenopettajille, jotka voivat hyötyä vapaa-ajan lukemiseen kannustamisesta osana kieltenopintoja, sekä myös kääntäjille ja kustantamoille, jotka voivat nähdä laadukkaiden käännöstöiden ja monipuolisen tarjonnan merkityksen lukijakunnan kasvattamisessa. Myös aiheesta kiinnostuneet tutkijat voivat hyötyä tästä tutkimuksesta.
...
Asiasanat
Metadata
Näytä kaikki kuvailutiedotKokoelmat
- Kandidaatintutkielmat [5362]
Lisenssi
Samankaltainen aineisto
Näytetään aineistoja, joilla on samankaltainen nimeke tai asiasanat.
-
Foreign language anxiety among English university students during English distance classes
Kiviniemi, Oona (2021)Erilaiset tunteet ovat vahvasti läsnä eri oppimistilanteissa. Ne voivat vaikuttaa oppimiseen joko positiivisesti tai negatiivisesti. Kielen oppimiseen liittyvää ahdistusta on tutkittu jo vuosikymmenten ajan. Kieliahdistus ... -
Students’ spoken English comfortability in Finnish university classrooms
Rundgren, Nico (2023)Kieliahdistus on kielenoppimiseen liittyvää ja sille ominaista ahdistusta, joka ilmenee negatiivisina tuntemuksina kielestä ja sen käytöstä. Sitä on tutkittu jo ennestään melko paljon, mm. Horwitz ja muut (1986) ja myöhemmin ... -
Foreign language anxiety toward the English language among Finnish primary school third and fourth grade students
Pulkkinen, Ella (2024)Kun ahdistus vierasta kieltä kohtaan tulee esiin oppimistilanteissa, puhutaan ilmiöstä nimeltä vieraan kielen kieliahdistus. Kieliahdistus ilmenee jokaisella oppijalla yksilöllisesti, mutta aiemmat tutkimukset aiheesta ... -
Learning English from digital games : Finnish upper secondary school students' perspective on game-enhanced language learning
Erkkilä, Matti (2017)Tietokoneilla, konsoleilla ja muilla laitteilla pelattavat digitaaliset pelit ovat nousseet niin Suomessa kuin maailmallakin yhdeksi suosituimmista lasten, nuorten ja aikuisten vapaa-ajanviettotavoista. Suurin osa suomalaisista ...
Ellei toisin mainittu, julkisesti saatavilla olevia JYX-metatietoja (poislukien tiivistelmät) saa vapaasti uudelleenkäyttää CC0-lisenssillä.