University of Jyväskylä | JYX Digital Repository

  • English  | Give feedback |
    • suomi
    • English
 
  • Login
JavaScript is disabled for your browser. Some features of this site may not work without it.
View Item 
  • JYX
  • Opinnäytteet
  • Pro gradu -tutkielmat
  • View Item
JYX > Opinnäytteet > Pro gradu -tutkielmat > View Item

Finnish upper secondary school students’ perspectives on self-assessment of English oral skills

Thumbnail
View/Open
731.3 Kb

Downloads:  
Show download detailsHide download details  
Authors
Suomalainen, Enni
Date
2022
Discipline
Englannin kieliEnglish
Copyright
This publication is copyrighted. You may download, display and print it for Your own personal use. Commercial use is prohibited.

 
Itsearviointitaidot ja niiden kehittäminen ovat nykyään selkeä osa sekä perusopetuksen että lukion arviointikulttuuria (NCCBE 2016, NCCGUSE 2020). Esimerkiksi Nieminen (2019) on todennut, että itsearviointia on tärkeä harjoitella ja, että opettajan tulisi tukea oppilaita itsearvioinnissa. Lukiossa itsearviointi on osa myös kielten opiskelua esimerkiksi kieliprofiilin muodossa (NCCGUSE 2020). Tämä maisterin tutkielma yhdistää itsearvioinnin ja englannin suullisen kielitaidon teemat tavoitteenaan selvittää lukion ensimmäisen vuosikurssin opiskelijoiden näkemyksiä ja kokemuksia englannin suullisen kielitaidon itsearvioinnista ja siihen liittyvästä tuesta. Tutkimuksen tavoitteena oli myös selvittää, millaista tukea opiskelijat mahdollisesti toivoisivat saavansa enemmän englannin suullisen kielitaidon itsearviointiin. Tutkimus keskittyy nimenomaan englannin suulliseen kielitaitoon, koska suullisella kielitaidolla on nykyään huomattava rooli kielten opetuksessa Tutkimuksen aineisto kerättiin kyselyllä, johon vastasi yhteensä 42 lukion ensimmäisen vuosikurssin opiskelijaa kahdesta lukiosta. Tutkimuksen tulokset osoittavat, että opiskelijat ovat pääosin tyytyväisiä englannin suullisen kielitaidon itsearvioinnin määrään ja siihen saamaansa tukeen. Lisäksi tuloksista selviää, että osallistujien näkemykset vaihtelevat positiivisen ja negatiivisen välillä, mutta enemmistö kokee englannin suullisen kielitaidon itsearvioinnin olevan ainakin melko hyödyllistä ja helppoa. Tutkimuksella kartoitettiin opiskelijoiden näkemyksiä ja kokemuksia, jotta opettajat voisivat mahdollisesti tukea opiskelijoita entistä paremmin. Opiskelijat eivät siis itse kokeneet tarvetta lisätuelle itsearviointiin liittyen, mutta opiskelijoiden vastaukset antoivat osittain kovin kapean kuvan itsearvioinnin hyödyistä, minkä vuoksi tutkimuksen pohdinnassa tuodaan esille mahdollinen tarve laajentaa opiskelijoiden ymmärrystä itsearvioinnista ja sen hyödyistä. ...
Keywords
oral skills self-assessment students' views English as a foreign language englannin kieli suullinen kielitaito kielitaito opiskelijat lukio itsearviointi English language oral language skills language skills students general upper secondary school self-evaluation
URI

http://urn.fi/URN:NBN:fi:jyu-202206143290

Metadata
Show full item record
Collections
  • Pro gradu -tutkielmat [24515]

Related items

Showing items with similar title or keywords.

  • "Voi ei, nää on tosi hyviä verrattuna muhun!" : uudenlaisen arviointimenetelmän toimivuus ranskan suullisen kielitaidon itsearvioinnissa 

    Leblay, Tarja (Jyväskylän yliopisto, 2013)
  • English speaking skills in Finnish upper secondary school : students' self-assessment vs. the objectives of the curriculum 

    Keränen, Iiro (2017)
    Vieraiden kielten osaamisella on alati kasvava merkitys nykyajan ihmisille. Eri kulttuureista ja yhteisöistä tulevat ihmiset luovat kontakteja toisiinsa niin virtuaalisesti kuin myös kasvokkain. Tällaiset kontaktit ovat ...
  • Learning and teaching English speaking skills at upper secondary school : the students' and the teachers' views 

    Ahola-Houtsonen, Tiina (2013)
    Tämän päivän globaalissa maailmassa kommunikoiminen yli maantieteellisten rajojen on lähes osa arkipäivää. Suuri osa tästä kansanvälisestä vuorovaikutuksesta tapahtuu suullisesti englannin kielen ollessa maailmanlaajuisen ...
  • English pronunciation teaching in Finnish upper secondary schools and its effect on students’ confidence to speak English 

    Hamm, Oona (2019)
    Ääntäminen on tärkeä osa kielitaitoa ja sen tärkeys korostuu erityisesti vieraita kieliä puhuttaessa. Ääntäminen vaikuttaa ymmärrettävyyteen ja puhetapa on ulkoisen olemuksen lisäksi yksi ensimmäisistä asioista, joihin ...
  • Spoken foreign language anxiety during English lessons among junior high school students 

    Härmälä, Jesse (2022)
    Vieraan kielen puhuminen voi aiheuttaa ihmisissä jännityksen tunteita. Vieraan kielen puhumisesta aiheutuvaa jännitystä ja kieliahdistusta on tutkittu jo 1980-luvun loppupuolelta lähtien. Kieliahdistukseen voi liittyä ...
  • Browse materials
  • Browse materials
  • Articles
  • Conferences and seminars
  • Electronic books
  • Historical maps
  • Journals
  • Tunes and musical notes
  • Photographs
  • Presentations and posters
  • Publication series
  • Research reports
  • Research data
  • Study materials
  • Theses

Browse

All of JYXCollection listBy Issue DateAuthorsSubjectsPublished inDepartmentDiscipline

My Account

Login

Statistics

View Usage Statistics
  • How to publish in JYX?
  • Self-archiving
  • Publish Your Thesis Online
  • Publishing Your Dissertation
  • Publication services

Open Science at the JYU
 
Data Protection Description

Accessibility Statement

Unless otherwise specified, publicly available JYX metadata (excluding abstracts) may be freely reused under the CC0 waiver.
Open Science Centre