Työelämän induktiovaiheessa olevien varhaiskasvatuksen opettajien kiinnittyminen työelämään : "Halu antaa jokaiselle lapselle turvallinen paikka olla ja kehittyä."
Tutkimuksen tarkoituksena oli selvittää työelämän induktiovaiheessa olevien varhaiskasvatuksen opettajien kiinnittymistä työelämään, sekä siihen vaikuttavia tekijöitä. Tämän lisäksi tarkoituksena oli tarkastella asiaa erityisesti työhyvinvoinnin sekä työssä jaksamisen näkökulmista. Tutkimus on toteutettu osana Jyväskylän Yliopiston Simo (sitoutuminen ja motivaatio) - hanketta. Tutkimukseen osallistujat olivat varhaiskasvatuksen opettajia, jotka olivat työskennelleet varhaiskasvatuksen opettajina 1–5 toimintakautta. Tutkimus toteutettiin laadullisena tutkimuksena ja aineisto kerättiin kyselylomakkeella verkossa. Kyselylomake sisälsi niin avoimia-, monivalinta- sekä likert- asteikollisia kysymyksiä. Kyselyyn vastasi 15 induktiovaiheen varhaiskasvatuksen opettajaa.
Tutkimuksen tulokset osoittavat, kuinka työhyvinvoinnilla ja työssä jaksamisella on vaikutusta siihen, kuinka induktiovaiheen varhaiskasvatuksen opettajat kiinnittyvät työelämään. Tuloksissa korostui varhaiskasvatuksen opettajien kokema työhyvinvoinnin heikko laatu, sekä työssä jaksamisen ongelmat sekä se, kuinka työ vie todella paljon voimia myös omasta vapaa-ajasta. Osa vastaajista kertoi myös miettivänsä alanvaihtoa, koska työ varhaiskasvatuksen opettajana koettiin kuormittavana. Vastauksissa oli kuitenkin myös niitä, jotka kokivat työn erityisen merkitykselliseksi ja antoisaksi ja heidän jaksamisensa oli hyvää. Tutkimuksessa saadut tulokset osoittavat sen, kuinka työelämän induktiovaiheen varhaiskasvatuksen opettajat kokevat työhyvinvointinsa sekä työssä jaksamisensa eri tavoin ja näillä tekijöillä on siis myös vaikutusta siihen, kuinka he kiinnittyvät työelämään.
...
Keywords
Metadata
Show full item recordCollections
- Kandidaatintutkielmat [5358]
License
Related items
Showing items with similar title or keywords.
-
Ammatin induktiovaiheessa olevien varhaiskasvatuksen opettajien kokemuksia tiimin pedagogisesta johtajuudesta
Kaperi, Meri (2024)Tämän tutkimuksen tarkoituksena oli lisätä ymmärrystä varhaiskasvatuksen opettajan tiimin pedagogisesta johtajuudesta ammatin induktiovaiheessa. Tarkempana tavoitteena oli selvittää, millaisia kokemuksia ammatin induktiovaiheessa ... -
Varhaiskasvatuksen opettajien kokemuksia työhön sitoutumisesta induktiovaiheessa
Tuunanen, Viola (2023)Tämän tutkimuksen tarkoituksena oli selvittää, millaiset tekijät induktiovaiheessa olevat varhaiskasvatuksen opettajat kokevat merkityksellisinä työhön sitoutumisessaan (work commitment). Tämä tutkimus on toteutettu ... -
Työelämään siirtyneiden varhaiskasvatuksen opettajien ammatillisen osaamisen ja asiantuntijuuden rakentuminen induktiovaiheessa
Mutanen, Neea (2022)Tutkimuksen tarkoituksena oli tutkia työelämään siirtyneiden varhaiskasvatuksen opettajien ammatillisen osaamisen ja asiantuntijuuden rakentumista. Tutkimuksessa selvitettiin, mitkä tekijät edistivät ja, mitkä haastoivat ... -
Varhaiskasvatuksen opettajien kokemuksia kollegiaalisesta tuesta työn induktiovaiheessa
Dahl, Oona; Elomaa, Selina (2020)Tutkimme kandidaatintutkielmassamme varhaiskasvatuksen opettajien kokemuksia kollegiaalisesta tuesta työn induktiovaiheessa. Tutkimuksessa selvitettiin, millaisia kokemuksia vastavalmistuneilla varhaiskasvatuksen opettajilla ... -
Opettajien tukeminen induktiovaiheessa
Luotomaa, Miikka (2020)Tämän tutkimuksen tarkoituksena oli selvittää opettajien työuran alkuvaihetta eli induktiovaihetta. Erityisen kiinnostuksen kohteena oli saada selville induktiovaihetta tukevia ja haittaavia seikkoja. Pyrkimyksenä oli saada ...