Varhaiskasvatuksen opettajien kokemuksia kollegiaalisesta tuesta työn induktiovaiheessa
Päivämäärä
2020Tekijänoikeudet
Julkaisu on tekijänoikeussäännösten alainen. Teosta voi lukea ja tulostaa henkilökohtaista käyttöä varten. Käyttö kaupallisiin tarkoituksiin on kielletty.
Tutkimme kandidaatintutkielmassamme varhaiskasvatuksen opettajien kokemuksia kollegiaalisesta tuesta työn induktiovaiheessa. Tutkimuksessa selvitettiin, millaisia kokemuksia vastavalmistuneilla varhaiskasvatuksen opettajilla oli työhön perehdyttämisestä, mentoroinnista ja infomaalista tuesta. Lisäksi tutkimme, mitkä tekijät olivat merkityksellisiä työhön sitoutumisen kannalta. Keräsimme laadullisen tutkimuksemme tutkimusaineiston puolistrukturoiduilla teemahaastatteluilla. Tutkimukseemme osallistui kuusi varhaiskasvatuksen opettajaa, jotka olivat olleet keskimäärin 2,5 vuotta työelämässä valmistumisen jälkeen. Tuloksista selvisi, että vastavalmistuneilla opettajilla oli vaihtelevia kokemuksia kollegiaalisesta tuesta. Sekä virallinen että informaali tuki koettiin tärkeäksi, mutta informaali tuki oli merkityksellisempää työhön sitoutumisen kannalta. Kollegiaalisessa tuessa tärkeänä pidettiin työyhteisön positiivista kannustusta sekä tilan ja ajan antamista opettajuuden kehittymisessä. Mentorointitapaamisia arvostettiin ja perehdyttämiseen kaivattiin enemmän aikaa. Tutkimus osoittaa, että vastavalmistunut varhaiskasvatuksen opettaja tarvitsee työyhteisöltään monipuolista tukea. Kollegiaalinen tuki sen erilaisine muotoineen helpottaa vastavalmistuneen työn aloitusta. Jotta vastavalmistunut sitoutuisi työhönsä ja kehittyisi omassa ammatissaan, on tuen oltava suunnitelmallista, pitkäjänteistä ja työyhteisön on oltava valmis ottamaan uusia ideoita vastaan toiminnan jatkuvuuden kannalta.
...
Asiasanat
Metadata
Näytä kaikki kuvailutiedotKokoelmat
- Kandidaatintutkielmat [5327]
Samankaltainen aineisto
Näytetään aineistoja, joilla on samankaltainen nimeke tai asiasanat.
-
Varhaiskasvatuksen opettajien kokemuksia työhön sitoutumisesta induktiovaiheessa
Tuunanen, Viola (2023)Tämän tutkimuksen tarkoituksena oli selvittää, millaiset tekijät induktiovaiheessa olevat varhaiskasvatuksen opettajat kokevat merkityksellisinä työhön sitoutumisessaan (work commitment). Tämä tutkimus on toteutettu ... -
Ammatin induktiovaiheessa olevien varhaiskasvatuksen opettajien kokemuksia tiimin pedagogisesta johtajuudesta
Kaperi, Meri (2024)Tämän tutkimuksen tarkoituksena oli lisätä ymmärrystä varhaiskasvatuksen opettajan tiimin pedagogisesta johtajuudesta ammatin induktiovaiheessa. Tarkempana tavoitteena oli selvittää, millaisia kokemuksia ammatin induktiovaiheessa ... -
Työelämään siirtyneiden varhaiskasvatuksen opettajien ammatillisen osaamisen ja asiantuntijuuden rakentuminen induktiovaiheessa
Mutanen, Neea (2022)Tutkimuksen tarkoituksena oli tutkia työelämään siirtyneiden varhaiskasvatuksen opettajien ammatillisen osaamisen ja asiantuntijuuden rakentumista. Tutkimuksessa selvitettiin, mitkä tekijät edistivät ja, mitkä haastoivat ... -
Induktiovaihe integraatiokoulutuksen käyneiden opettajien kokemana
Koirikivi, Carita; Pikkarainen, Inka-Mari (2017)Tämän tutkimuksen tavoitteena oli selvittää, miten yliopistossa integraatiokoulutuksen käyneet luokanopettajat ovat kokeneet induktiovaiheen sekä ensimmäisen vuotensa työelämässä. Tutkimuksen tarkastelun kohteena oli lisäksi ... -
"No tuossa on kellukkeet ja hyppäähän tuonne isojen lasten päätyyn" : noviisiopettajien kokemuksia induktiovaiheesta sekä perehdytyksestä luokanopettajan työhön
Ampuja, Atte (2020)Tutkimuksen tavoitteena oli selvittää noviisiopettajien kokemuksia työelämään kiinnittymisestä, eli induktiosta, sekä millaista perehdytystä noviisiopettajat kokivat saaneensa. Lisäksi tutkimuksessa kartoitettiin, mitkä ...
Ellei toisin mainittu, julkisesti saatavilla olevia JYX-metatietoja (poislukien tiivistelmät) saa vapaasti uudelleenkäyttää CC0-lisenssillä.