Näytä suppeat kuvailutiedot

dc.contributor.advisorRautamies, Erja
dc.contributor.authorLöf, Wilma-Annika
dc.date.accessioned2024-05-23T06:01:43Z
dc.date.available2024-05-23T06:01:43Z
dc.date.issued2024
dc.identifier.urihttps://jyx.jyu.fi/handle/123456789/95095
dc.description.abstractTutkimuksen tarkoituksena oli selvittää työelämän induktiovaiheessa olevien varhaiskasvatuksen opettajien kiinnittymistä työelämään, sekä siihen vaikuttavia tekijöitä. Tämän lisäksi tarkoituksena oli tarkastella asiaa erityisesti työhyvinvoinnin sekä työssä jaksamisen näkökulmista. Tutkimus on toteutettu osana Jyväskylän Yliopiston Simo (sitoutuminen ja motivaatio) - hanketta. Tutkimukseen osallistujat olivat varhaiskasvatuksen opettajia, jotka olivat työskennelleet varhaiskasvatuksen opettajina 1–5 toimintakautta. Tutkimus toteutettiin laadullisena tutkimuksena ja aineisto kerättiin kyselylomakkeella verkossa. Kyselylomake sisälsi niin avoimia-, monivalinta- sekä likert- asteikollisia kysymyksiä. Kyselyyn vastasi 15 induktiovaiheen varhaiskasvatuksen opettajaa. Tutkimuksen tulokset osoittavat, kuinka työhyvinvoinnilla ja työssä jaksamisella on vaikutusta siihen, kuinka induktiovaiheen varhaiskasvatuksen opettajat kiinnittyvät työelämään. Tuloksissa korostui varhaiskasvatuksen opettajien kokema työhyvinvoinnin heikko laatu, sekä työssä jaksamisen ongelmat sekä se, kuinka työ vie todella paljon voimia myös omasta vapaa-ajasta. Osa vastaajista kertoi myös miettivänsä alanvaihtoa, koska työ varhaiskasvatuksen opettajana koettiin kuormittavana. Vastauksissa oli kuitenkin myös niitä, jotka kokivat työn erityisen merkitykselliseksi ja antoisaksi ja heidän jaksamisensa oli hyvää. Tutkimuksessa saadut tulokset osoittavat sen, kuinka työelämän induktiovaiheen varhaiskasvatuksen opettajat kokevat työhyvinvointinsa sekä työssä jaksamisensa eri tavoin ja näillä tekijöillä on siis myös vaikutusta siihen, kuinka he kiinnittyvät työelämään.fi
dc.format.extent49
dc.language.isofi
dc.subject.othertyöelämän induktiovaihe
dc.titleTyöelämän induktiovaiheessa olevien varhaiskasvatuksen opettajien kiinnittyminen työelämään : "Halu antaa jokaiselle lapselle turvallinen paikka olla ja kehittyä."
dc.identifier.urnURN:NBN:fi:jyu-202405233859
dc.type.ontasotBachelor's thesisen
dc.type.ontasotKandidaatintyöfi
dc.contributor.tiedekuntaKasvatustieteiden ja psykologian tiedekuntafi
dc.contributor.tiedekuntaFaculty of Education and Psychologyen
dc.contributor.laitosKasvatustieteiden laitosfi
dc.contributor.laitosDepartment of Educationen
dc.contributor.yliopistoJyväskylän yliopistofi
dc.contributor.yliopistoUniversity of Jyväskyläen
dc.contributor.oppiaineVarhaiskasvatusfi
dc.contributor.oppiaineEarly Childhood Educationen
dc.rights.copyrightJulkaisu on tekijänoikeussäännösten alainen. Teosta voi lukea ja tulostaa henkilökohtaista käyttöä varten. Käyttö kaupallisiin tarkoituksiin on kielletty.fi
dc.rights.copyrightThis publication is copyrighted. You may download, display and print it for Your own personal use. Commercial use is prohibited.en
dc.contributor.oppiainekoodi104
dc.subject.ysovarhaiskasvatuksen opettajat
dc.subject.ysotyöhyvinvointi
dc.subject.ysojaksaminen
dc.subject.ysositoutuminen (toiminta)
dc.subject.ysomotivaatio


Aineistoon kuuluvat tiedostot

Thumbnail

Aineisto kuuluu seuraaviin kokoelmiin

Näytä suppeat kuvailutiedot