Opettajien tukeminen induktiovaiheessa
Tämän tutkimuksen tarkoituksena oli selvittää opettajien työuran alkuvaihetta
eli induktiovaihetta. Erityisen kiinnostuksen kohteena oli saada selville induktiovaihetta tukevia ja haittaavia seikkoja. Pyrkimyksenä oli saada selville tekijöitä, jotka tukevat opettajaa induktiovaiheen aikana sekä tekijöitä, jotka ovat induktiovaiheen kannalta haitallisia. Tutkimus toteutettiin otteeltaan laadullisena. Aineistona toimi opetusalan ammattijärjestö OAJ:n toimittamasta ja julkaisemasta. Opettaja-lehdestä kerätyt induktiovaihetta käsittelevät artikkelit vuosilta 2013-2019. Aineiston analyysi toteutettiin aineistolähtöisenä sisällönanalyysinä.
Tulokset osoittivat, että opettajia tukee induktiovaiheessaan opettajankoulutuksessa alkanut ja opettajan työssä toimimisen aikana tapahtuva ammatillinen kehitys ja siihen liittyvistä positiivisista kokemuksistaan saama into työntekoon. Induktiovaiheen opettajaa tuki myös työnantajan, työyhteisön ja kollegoiden tarjoama tuki sen ollessa laadukasta ja suunnitelmallista. Haitalliseksi induktiovaiheen toteutumisessa havaittiin riittämätön tuki työnantajalta, työyhteisöltä ja kollegoilta. Opettajien induktiovaihetta hankaloitti myös opettajien kokema epävarmuus
ja keskeneräisyys opettajana. Lisäksi havaittiin, että opettajat kokivat
induktiovaiheen aikana työnkuvansa usein hyvin raskaaksi ja kuormittavaksi,
mikä lisäsi stressin ja väsymyksen määrää ja hankaloitti työssä suoriutumista.
Tämän tutkimuksen tuloksia voidaan hyödyntää arvioitaessa, miten opettajankoulutus, työnantajat ja koulut voivat tukea paremmin uransa alkuvaiheessa olevaa opettajaa. Tutkimuksen tulosten mukaan suomalaisten opettajien työnkuva näyttäytyy raskaana ja kuormittavana, etenkin induktiovaiheen aikana. Opettajien induktiovaiheelle tulisi kehittää laadukas valtakunnallinen tuen malli, joka auttaisi uusia opettajia jaksamaan työssään ja pysymään alalla.
...
Keywords
Metadata
Show full item recordCollections
- Pro gradu -tutkielmat [29685]
License
Related items
Showing items with similar title or keywords.
-
Työelämään siirtyneiden varhaiskasvatuksen opettajien ammatillisen osaamisen ja asiantuntijuuden rakentuminen induktiovaiheessa
Mutanen, Neea (2022)Tutkimuksen tarkoituksena oli tutkia työelämään siirtyneiden varhaiskasvatuksen opettajien ammatillisen osaamisen ja asiantuntijuuden rakentumista. Tutkimuksessa selvitettiin, mitkä tekijät edistivät ja, mitkä haastoivat ... -
Induktiovaiheen aineenopettajien käsityksiä inkluusiosta ja oppilaiden yksilöllisyydestä
Virkki, Antti (2022)Tämän tutkimuksen tavoitteena oli selvittää opetusuransa alkutaipaleella olevien induktiovaiheen aineenopettajien käsityksiä inkluusiosta ja oppilaiden yksilöllisyydestä. Lisäksi selvitettiin millaisia rajoitteita ja ... -
Ammatin induktiovaiheessa olevien varhaiskasvatuksen opettajien kokemuksia tiimin pedagogisesta johtajuudesta
Kaperi, Meri (2024)Tämän tutkimuksen tarkoituksena oli lisätä ymmärrystä varhaiskasvatuksen opettajan tiimin pedagogisesta johtajuudesta ammatin induktiovaiheessa. Tarkempana tavoitteena oli selvittää, millaisia kokemuksia ammatin induktiovaiheessa ... -
Varhaiskasvatuksen opettajien kokemuksia työhön sitoutumisesta induktiovaiheessa
Tuunanen, Viola (2023)Tämän tutkimuksen tarkoituksena oli selvittää, millaiset tekijät induktiovaiheessa olevat varhaiskasvatuksen opettajat kokevat merkityksellisinä työhön sitoutumisessaan (work commitment). Tämä tutkimus on toteutettu ... -
Työelämän induktiovaiheessa olevien varhaiskasvatuksen opettajien kiinnittyminen työelämään : "Halu antaa jokaiselle lapselle turvallinen paikka olla ja kehittyä."
Löf, Wilma-Annika (2024)Tutkimuksen tarkoituksena oli selvittää työelämän induktiovaiheessa olevien varhaiskasvatuksen opettajien kiinnittymistä työelämään, sekä siihen vaikuttavia tekijöitä. Tämän lisäksi tarkoituksena oli tarkastella asiaa ...