Varhaiskasvatuksen opettajien kokemuksia työhön sitoutumisesta induktiovaiheessa
Tekijät
Päivämäärä
2023Pääsyrajoitukset
Tekijä ei ole antanut lupaa avoimeen julkaisuun, joten aineisto on luettavissa vain Jyväskylän yliopiston kirjaston arkistotyösemalta. Ks. https://kirjasto.jyu.fi/kokoelmat/arkistotyoasema..
Tekijänoikeudet
© The Author(s)
Tämän tutkimuksen tarkoituksena oli selvittää, millaiset tekijät induktiovaiheessa olevat varhaiskasvatuksen opettajat kokevat merkityksellisinä työhön sitoutumisessaan (work commitment). Tämä tutkimus on toteutettu Jyväskylän Yliopiston Simo (sitoutuminen ja motivaatio) -hankkeen osatutkimuksena. Tutkimuksen seitsemän osallistujaa olivat työskennelleet varhaiskasvatuksen opettajina 3–15 kuukautta varhaiskasvatuksen kandidaatiksi valmistumisen jälkeen.
Tutkimuksen aineisto kerättiin puolistrukturoiduilla haastatteluilla ja se analysoitiin fenomenologis-hermeneuttiseen perinteeseen pohjautuvan analyysin keinoin. Analyysi on toteutettu hyödyntäen Lindsethin ja Nordbergin (2004) sekä
Laineen (2015) analyysimalleja.
Tulokset osoittavat, että induktiovaiheessa olevat varhaiskasvatuksen opettajat kokevat yksilölliset, työhön liittyvät ja yhteiskunnalliset tekijät sekä yliopistokoulutuksen merkityksellisinä tekijöinä työhön sitoutumisessaan. Tuloksissa
ilmenee, että esimerkiksi koettu minäpystyvyyden tunne työuran alussa, työhön
perehdyttäminen, resurssit sekä yliopisto opintojen linkittyminen todelliseen
työelämään olivat merkityksellisiä tekijöitä työhön sitoutumisessa.
Tutkimuksen tulokset olivat osittain samansuuntaisia aikaisempien tutkimuksien kanssa, mutta tuloksista ilmenee myös uusia näkökulmia varhaiskasvatuksen opettajien sitoutumiseen. Induktiovaiheessa olevien varhaiskasvatuksen
opettajien sitoutumista on tutkittu Suomessa suhteellisen vähän. Tämän tutkimuksen tulokset tuovat uutta tietoa juuri työuransa aloittaneiden varhaiskasvatuksen opettajien työhön sitoutumiseen.
...
Asiasanat
Metadata
Näytä kaikki kuvailutiedotKokoelmat
- Pro gradu -tutkielmat [29561]
Lisenssi
Samankaltainen aineisto
Näytetään aineistoja, joilla on samankaltainen nimeke tai asiasanat.
-
Ammatin induktiovaiheessa olevien varhaiskasvatuksen opettajien kokemuksia tiimin pedagogisesta johtajuudesta
Kaperi, Meri (2024)Tämän tutkimuksen tarkoituksena oli lisätä ymmärrystä varhaiskasvatuksen opettajan tiimin pedagogisesta johtajuudesta ammatin induktiovaiheessa. Tarkempana tavoitteena oli selvittää, millaisia kokemuksia ammatin induktiovaiheessa ... -
Työelämän induktiovaiheessa olevien varhaiskasvatuksen opettajien kiinnittyminen työelämään : "Halu antaa jokaiselle lapselle turvallinen paikka olla ja kehittyä."
Löf, Wilma-Annika (2024)Tutkimuksen tarkoituksena oli selvittää työelämän induktiovaiheessa olevien varhaiskasvatuksen opettajien kiinnittymistä työelämään, sekä siihen vaikuttavia tekijöitä. Tämän lisäksi tarkoituksena oli tarkastella asiaa ... -
Varhaiskasvatuksen opettajien kokemuksia kollegiaalisesta tuesta työn induktiovaiheessa
Dahl, Oona; Elomaa, Selina (2020)Tutkimme kandidaatintutkielmassamme varhaiskasvatuksen opettajien kokemuksia kollegiaalisesta tuesta työn induktiovaiheessa. Tutkimuksessa selvitettiin, millaisia kokemuksia vastavalmistuneilla varhaiskasvatuksen opettajilla ... -
Työelämään siirtyneiden varhaiskasvatuksen opettajien ammatillisen osaamisen ja asiantuntijuuden rakentuminen induktiovaiheessa
Mutanen, Neea (2022)Tutkimuksen tarkoituksena oli tutkia työelämään siirtyneiden varhaiskasvatuksen opettajien ammatillisen osaamisen ja asiantuntijuuden rakentumista. Tutkimuksessa selvitettiin, mitkä tekijät edistivät ja, mitkä haastoivat ... -
Riittävä perehdytys ja sen merkitys varhaiskasvatuksen opettajan työhön sitoutumisessa
Heikkinen, Annika; Kemppinen, Julia (2021)Tämän tutkimuksen tarkoituksena oli selvittää, miten varhaiskasvatuksen opettajat kuvaavat riittävää perehdytystä ja miten he kokevat perehdytyksen merkityksen työhön sitoutumisessa. Tutkimukseen osallistui 43 varhaiskasvatuksen ...
Ellei toisin mainittu, julkisesti saatavilla olevia JYX-metatietoja (poislukien tiivistelmät) saa vapaasti uudelleenkäyttää CC0-lisenssillä.