Teachers’ perceptions on action-based teaching in EFL classrooms in Finnish lower secondary schools
Perusopetuksen opetussuunnitelman (POPS, 2014) mukaan opetuksen lähtökohtana tulisi olla oppimisen mahdollistaminen monipuolisesti muun muassa toiminnallisin keinoin. Kirjallisuuden mukaan toiminnallinen opetus käsittää laajan joukon opetusmenetelmiä, joissa oppijan aktiivinen osallisuus sekä vuorovaikutus tämän ja ympäristön kanssa nähdään merkittävinä oppimiseen vaikuttavina tekijöinä. Toisaalta eteenkin osa suomalaisesta kirjallisuudesta määrittelee toiminnallisen opetuksen sisältävän fyysistä aktiivisuutta, joskus ohittaen oppijan osallisuuden tärkeyden. (ks. esim. Leskinen, Jaakkola & Norrena, 2016.) Koska POPS (2014) ei varsinaisesti tarjoa toiminnalliselle opetukselle määritelmää, mutta vaatii toiminnallisten menetelmien käyttöä opetuksessa, opettajien tulkintoja toiminnallisesta englannin kielenopetuksesta tarvitaan.
Tämän tutkimuksen tavoitteena olikin selvittää opettajien näkemyksiä toiminnallisesta englannin kielenopetuksesta suomalaisissa yläkouluissa. Tutkimukseen osallistui yhteensä 27 opettajaa, joista 26 vastasi kyselylomakkeeseen, yksi osallistui haastatteluun ja yksi osallistui molempiin menetelmiin. Aineistonkeruu suoritettiin sähköisesti tammi–helmikuussa 2024. Tutkimuksen tulosten mukaan yläkoulujen englannin kielenopettajat määrittelevät toiminnallisen kieltenopetuksen monella tavalla, kun osa mieltää fyysisen aktiivisuuden vahvasti osaksi menetelmää (ks. esim. Leskinen, Jaakkola & Norrena, 2016), ja toiset keskittyvät oppijan aktiiviseen rooliin. (ks. esim. van Lier, 2007.) Tämä tulos osoittaakin, että toiminnallinen opetus tulisi määritellä tarkemmin POPS:ssa (2014.)
Tutkimuksen osallistujat myös raportoivat käyttävänsä toiminnallisia menetelmiä osana opetustaan säännöllisesti ja uskoivat niiden mahdollistavan oppimisen laajalle joukolle oppijoita. Oppimisen mahdollistamisen lisäksi hyötyinä nähtiin esimerkiksi oppimisen hauskuus ja yhdessä tekeminen. Haasteina ja rajoituksina sen sijaan kerrottiin olevan muun muassa oppilaiden levottomuus ja vaikea käytös sekä ajan- ja tilojenpuute. Niistä huolimatta opettajat suhtautuivat varsin positiivisesti toiminnalliseen englannin kielenopetukseen. Tulokset osoittavat, että toiminnalliseen opetukseen tulisi tarjota opettajille enemmän lisäkoulutusta ja -materiaaleja jo opettajakoulutuksesta lähtien. Tämä tutkimus tarjoaa myös hyödyllisiä havaintoja jatkotutkimuksia varten.
...
Keywords
Metadata
Show full item recordCollections
- Pro gradu -tutkielmat [29564]
License
Related items
Showing items with similar title or keywords.
-
Lower-secondary school English teachers' attitudes towards different self-assessment methods
Kostiainen, Tommi (2021)Itsearvioinnin merkitys on korostunut niin kotimaisessa kuin kansainvälisessä opetustyössä, ja esimerkiksi vuoden 2014 perusopetuksen opetussuunnitelma (POPS) korostaa itsearvioinnin tärkeyttä vaatimalla monipuolista ... -
Using differentiation to teach English for learners with dyslexia in Finnish upper comprehensive schools
Aalto, Armi (2019)Lukivaikeutta esiintyy Suomessa kohtalaisen usein. Inkluusion periaatteiden mukaisesti oppilaita, joilla on lukivaikeus, opetetaan yhä enenevässä määrin tavallisissa luokissa. Tämän tutkimuksen tarkoituksena on selvittää, ... -
Use of music in English classrooms in lower and upper secondary schools and at university of applied sciences : a comparative study on teachers' perceptions and practices
Keskinen, Outi (2014)Oppiaineiden välinen integraatio ja monipuolisten opetusmenetelmien luoma kokemuksellisuus ovat merkityksellisiä elementtejä modernissa kielten opetuksessa. Musiikilla ja kielillä on todettu olevan useita yhteisiä tekijöitä, ... -
English teaching in Finnish upper secondary schools : students' and teachers' perceptions
Korhonen, Kaisa (2014)Englannin opetus on käynyt läpi monia muutoksia ajan kuluessa. Globalisoituvan yhteiskunnan myötä englannin käyttö on yleistynyt ja kieltä opitaan myös muualla kuin koulumaailmassa. Tämä asettaa haasteita englannin opetukselle ... -
Subject teachers and classroom teachers' conceptions of early English teaching in Finland
Salo, Emmi (2022)Kielitaidon merkitys on kasvanut huomattavasti, mikä on korostanut kielenopetuksen tarvetta. Tämä näkyy myös perusopetuksen opetussuunnitelman muutoksessa (2019), jonka myötä ensimmäisen vieraan kielen (A1) opetus alkaa ...