University of Jyväskylä | JYX Digital Repository

  • English  | Give feedback |
    • suomi
    • English
 
  • Login
JavaScript is disabled for your browser. Some features of this site may not work without it.
View Item 
  • JYX
  • Opinnäytteet
  • Pro gradu -tutkielmat
  • View Item
JYX > Opinnäytteet > Pro gradu -tutkielmat > View Item

Use of music in English classrooms in lower and upper secondary schools and at university of applied sciences : a comparative study on teachers' perceptions and practices

Thumbnail
View/Open
1.2 Mb

Downloads:  
Show download detailsHide download details  
Authors
Keskinen, Outi
Date
2014
Discipline
Englannin kieliEnglish

 
Oppiaineiden välinen integraatio ja monipuolisten opetusmenetelmien luoma kokemuksellisuus ovat merkityksellisiä elementtejä modernissa kielten opetuksessa. Musiikilla ja kielillä on todettu olevan useita yhteisiä tekijöitä, joiden on todistettu tehostavan kielen oppimista monesta eri näkökulmasta. Vaikka yhteys on tiedostettu, tutkimuksia musiikin käytöstä eri-ikäisten oppijoiden vieraiden kielten opetuksessa on hyvin vähän. Tämän pro gradu-tutkielman tarkoituksena oli selvittää musiikin roolia eri ikäryhmien englannin kielen opetuksessa yläkoulussa, lukiossa ja ammattikorkeakoulussa. Tutkimuksessa keskityttiin tarkastelemaan opettajien näkökulmia siitä, miksi ja miten musiikkia integroidaan englannin opetukseen. Tutkimuksen tavoitteena oli tarkastella syitä myös siihen, miksi musiikkia mahdollisesti ei käytetä. Lisäksi selvitettiin musiikin käyttökelpoisuutta eri kielen osa-alueiden opetuksessa, sen valintaa, roolia materiaaleissa ja merkitystä eri-ikäisille oppijoille. Tutkimuksessa tarkasteltiin myös mahdollisia eroja musiikin käytössä ja sen roolissa eri-ikäisten oppijoiden englannin opetuksessa. Viitekehyksenä tutkimukselle käytettiin aiempaa tutkimustietoa kokemuksellisesta oppimisesta, kielten ja musiikin ominaisuuksista ja niiden yhteneväisyyksistä sekä tietoa musiikin oppimista edistävistä vaikutuksista. Tutkimus toteutettiin kvalitatiivisia tutkimus- ja analyysimenetelmiä käyttäen ja neljän opettajan teemahaastatteluista koostuva aineisto analysoitiin sisällönanalyysia ja temaattista analyysia yhdistämällä. Tärkeimmät tutkimustulokset osoittavat musiikkia käytettävän jossain määrin kaikkien edellä kuvattujen ikäryhmien opetuksessa. Musiikin käyttöä perusteltiin mm. sen temaattisilla käyttötarkoituksilla, sen vaikutuksella tunteisiin ja muistiin sekä sen merkityksellä nuorten elämässä. Musiikkia ja kielen eri osa- alueita raportoitiin opetettavan erilaisten käytännön esimerkkien avulla. Musiikin roolin arvioitiin kuitenkin myös vähentyneen, johon syynä nähtiin yhteiskunnan viihteellistyminen ja oppilaitoksissa lisääntynyt kiire. Yleinen taideaineiden integraatio kielten opetukseen nähtiin kuitenkin merkityksellisenä ja musiikin käyttö opettajien näkökulmasta positiivisena välineenä. Monipuolista lisätutkimusta aiheesta kuitenkin tarvitaan kattavan tutkimustiedon kartuttamiseksi. ...
Keywords
Englannin kieli musiikki oppiminen opetus englannin kieli yläkoulu lukio ammattikorkeakoulut
URI

http://urn.fi/URN:NBN:fi:jyu-201409052729

Metadata
Show full item record
Collections
  • Pro gradu -tutkielmat [25543]

Related items

Showing items with similar title or keywords.

  • Multiple benefits but almost as many obstacles : teachers and students' perceptions of the integration English and vocational studies in University of Applied Sciences 

    Peltola, Marianne (2016)
    Integraatio on opetusmenetelmä, jossa pyritään häivyttämään eri aineiden välisiä rajoja muodostamalla aineiden välille yhteyksiä. Integroitu opetus voidaan nähdä erityisen hyödyllisenä ammattikorkeakoulujen kontekstissa, ...
  • "I can't come up with any reason why English could not be integrated with any other subject" : English teachers' perceptions of integrating English with other subjects in upper grades of comprehensive school 

    Kurki, Riikka (2016)
    Nykykoulussa on edessä muutoksia, kun perusopetuksen uusi opetussuunnitelma otetaan käyttöön vuoden 2016 syksystä eteenpäin. Uusi opetussuunnitelma painottaa eheyttämistä ja monialaisia oppimiskokonaisuuksia enemmän ...
  • Cognition of Korean-English secondary school teachers about intercultural dimension in EFL teaching 

    Choi, Yuri (2016)
    The importance of intercultural competence in education has been recognized in order to promote students’ tolerance and empathy towards others in the globalized world. Being the first and foremost foreign language subject ...
  • Lower-secondary school English teachers' attitudes towards different self-assessment methods 

    Kostiainen, Tommi (2021)
    Itsearvioinnin merkitys on korostunut niin kotimaisessa kuin kansainvälisessä opetustyössä, ja esimerkiksi vuoden 2014 perusopetuksen opetussuunnitelma (POPS) korostaa itsearvioinnin tärkeyttä vaatimalla monipuolista ...
  • English teaching in Finnish upper secondary schools : students' and teachers' perceptions 

    Korhonen, Kaisa (2014)
    Englannin opetus on käynyt läpi monia muutoksia ajan kuluessa. Globalisoituvan yhteiskunnan myötä englannin käyttö on yleistynyt ja kieltä opitaan myös muualla kuin koulumaailmassa. Tämä asettaa haasteita englannin opetukselle ...
  • Browse materials
  • Browse materials
  • Articles
  • Conferences and seminars
  • Electronic books
  • Historical maps
  • Journals
  • Tunes and musical notes
  • Photographs
  • Presentations and posters
  • Publication series
  • Research reports
  • Research data
  • Study materials
  • Theses

Browse

All of JYXCollection listBy Issue DateAuthorsSubjectsPublished inDepartmentDiscipline

My Account

Login

Statistics

View Usage Statistics
  • How to publish in JYX?
  • Self-archiving
  • Publish Your Thesis Online
  • Publishing Your Dissertation
  • Publication services

Open Science at the JYU
 
Data Protection Description

Accessibility Statement

Unless otherwise specified, publicly available JYX metadata (excluding abstracts) may be freely reused under the CC0 waiver.
Open Science Centre