University of Jyväskylä | JYX Digital Repository

  • English  | Give feedback |
    • suomi
    • English
 
  • Login
JavaScript is disabled for your browser. Some features of this site may not work without it.
View Item 
  • JYX
  • Opinnäytteet
  • Kandidaatintutkielmat
  • View Item
JYX > Opinnäytteet > Kandidaatintutkielmat > View Item

Using differentiation to teach English for learners with dyslexia in Finnish upper comprehensive schools

Thumbnail
View/Open
394.6 Kb

Downloads:  
Show download detailsHide download details  
Authors
Aalto, Armi
Date
2019
Discipline
Englannin kieliEnglish
Copyright
This publication is copyrighted. You may download, display and print it for Your own personal use. Commercial use is prohibited.

 
Lukivaikeutta esiintyy Suomessa kohtalaisen usein. Inkluusion periaatteiden mukaisesti oppilaita, joilla on lukivaikeus, opetetaan yhä enenevässä määrin tavallisissa luokissa. Tämän tutkimuksen tarkoituksena on selvittää, käyttävätkö englannin kielen opettajat eriyttämistä opettaakseen oppilaita, joilla on lukivaikeus. Erityisenä mielenkiinnon kohteena ovat eriyttämisen keinot. Tutkimus toteutettiin online-kyselytutkimuksena. Tutkimus kohdennettiin yläkoulun opettajiin. Kyselyyn vastasi 15 opettajaa. Täten vastauksia ei valitettavasti voida pitää tilastollisesti luotettavina. Vastaukset analysoitiin sekä määrällisin että laadullisin menetelmin. Tutkimuksen merkittävimmät tulokset liittyvät opettajankoulutukseen sekä oppimateriaaleihin. Kyselyyn vastanneiden opettajien mukaan eriyttämiseen tai lukivaikeuksiin liittyvä opetus opettajankoulutuksessa ei ole ollut riittävää. Lisäksi valmiiksi eriytettyä oppimateriaalia on tarjolla valitettavan vähän, jolloin opettajat joutuvat käyttämään paljon aikaa materiaalien muokkaukseen. Opetusryhmien ollessa suuria, tällaiseen muokkaamiseen ei ole tarpeeksi resursseja. Vallitsevan tilanteen kohentamiseksi olisi tarpeellista kehittää opettajankoulutusta siten, että myös aineenopettajille tarjottaisiin pakollisia opintoja eriyttämisestä ja lukivaikeuksien huomioon ottamisesta. Oppimateriaalivalmistajien tulisi jatkossa kiinnittää huomiota valmiiksi eriytetyn materiaalin tarjoamiseen. Nykyinen sähköinen oppimisympäristö ja oppimista tukevien teknisten laitteiden käyttö mahdollistaisi laajemman materiaalin tarjoamisen. Aihe tarjoaa paljon jatkotutkimuspotentiaalia. Saman tutkimuksen voisi esimerkiksi toteuttaa erilaisin metodein, tai tutkia esimerkiksi millaista eriytettyä materiaalia eri oppikirjakustantajat tarjoavat. ...
Keywords
English language learning Differentiation Survey Teaching methods opetusmenetelmät englannin kieli dysleksia opetus lukihäiriöt kielen oppiminen educational methods English language dyslexia teaching and instruction reading disorders language learning
URI

http://urn.fi/URN:NBN:fi:jyu-201906032894

Metadata
Show full item record
Collections
  • Kandidaatintutkielmat [4421]

Related items

Showing items with similar title or keywords.

  • Perception and learning of Finnish quantity : study in children with reading disabilities and familial risk for dyslexia and Russian second-language learners 

    Pennala, Riitta (University of Jyväskylä, 2013)
  • To learn or not to learn : Impacts of dyslexia and autism for learning and studying English as a foreign language 

    Kilpeläinen, Kristiina (2022)
    Tutkielman tarkoituksena oli tutkia, että minkälaisia vaikutuksia lukihäiriöllä ja/tai autismilla on englannin kielen opiskelulle ja oppimiselle vieraana kielenä. Lisäksi tutkielma pyrkii vastaamaan siihen, kuinka mahdollisia ...
  • Early language teaching and its methods in Finnish primary school English 

    Saloniemi, Suvi (2019)
    Varhennettu kielenopetus ja sen opetusmenetelmät ovat ajankohtaisia aiheita uuden perusopetuslain myötä (2018), jossa ensimmäisen vieraan kielen opetus siirtyy ala-asteen ensimmäiselle ja toiselle luokalle kaikissa Suomen ...
  • English teaching in Finnish upper secondary schools : students' and teachers' perceptions 

    Korhonen, Kaisa (2014)
    Englannin opetus on käynyt läpi monia muutoksia ajan kuluessa. Globalisoituvan yhteiskunnan myötä englannin käyttö on yleistynyt ja kieltä opitaan myös muualla kuin koulumaailmassa. Tämä asettaa haasteita englannin opetukselle ...
  • Teaching English through visual arts to 9th graders in Finnish comprehensive school: a material package 

    Tolvanen, Nina (2018)
    Opetushallitus julkaisi vuonna 2014 uudet perusopetuksen opetussuunnitelman perusteet (OPS), jotka otettiin asteittain käyttöön vuonna 2016. Uudessa OPS:issa kannustetaan muun muassa laaja-alaiseen osaamiseen, oppiaineiden ...
  • Browse materials
  • Browse materials
  • Articles
  • Conferences and seminars
  • Electronic books
  • Historical maps
  • Journals
  • Tunes and musical notes
  • Photographs
  • Presentations and posters
  • Publication series
  • Research reports
  • Research data
  • Study materials
  • Theses

Browse

All of JYXCollection listBy Issue DateAuthorsSubjectsPublished inDepartmentDiscipline

My Account

Login

Statistics

View Usage Statistics
  • How to publish in JYX?
  • Self-archiving
  • Publish Your Thesis Online
  • Publishing Your Dissertation
  • Publication services

Open Science at the JYU
 
Data Protection Description

Accessibility Statement

Unless otherwise specified, publicly available JYX metadata (excluding abstracts) may be freely reused under the CC0 waiver.
Open Science Centre