Jyväskylän yliopisto | JYX-julkaisuarkisto

  • suomi  | Anna palautetta |
    • suomi
    • English
 
  • Kirjaudu
JavaScript is disabled for your browser. Some features of this site may not work without it.
Näytä aineisto 
  • JYX
  • Opinnäytteet
  • Kandidaatintutkielmat
  • Näytä aineisto
JYX > Opinnäytteet > Kandidaatintutkielmat > Näytä aineisto

Using differentiation to teach English for learners with dyslexia in Finnish upper comprehensive schools

Thumbnail
Katso/Avaa
394.6Kb

Lataukset:  
Show download detailsHide download details  
Tekijät
Aalto, Armi
Päivämäärä
2019
Oppiaine
Englannin kieliEnglish
Tekijänoikeudet
Julkaisu on tekijänoikeussäännösten alainen. Teosta voi lukea ja tulostaa henkilökohtaista käyttöä varten. Käyttö kaupallisiin tarkoituksiin on kielletty.

 
Lukivaikeutta esiintyy Suomessa kohtalaisen usein. Inkluusion periaatteiden mukaisesti oppilaita, joilla on lukivaikeus, opetetaan yhä enenevässä määrin tavallisissa luokissa. Tämän tutkimuksen tarkoituksena on selvittää, käyttävätkö englannin kielen opettajat eriyttämistä opettaakseen oppilaita, joilla on lukivaikeus. Erityisenä mielenkiinnon kohteena ovat eriyttämisen keinot. Tutkimus toteutettiin online-kyselytutkimuksena. Tutkimus kohdennettiin yläkoulun opettajiin. Kyselyyn vastasi 15 opettajaa. Täten vastauksia ei valitettavasti voida pitää tilastollisesti luotettavina. Vastaukset analysoitiin sekä määrällisin että laadullisin menetelmin. Tutkimuksen merkittävimmät tulokset liittyvät opettajankoulutukseen sekä oppimateriaaleihin. Kyselyyn vastanneiden opettajien mukaan eriyttämiseen tai lukivaikeuksiin liittyvä opetus opettajankoulutuksessa ei ole ollut riittävää. Lisäksi valmiiksi eriytettyä oppimateriaalia on tarjolla valitettavan vähän, jolloin opettajat joutuvat käyttämään paljon aikaa materiaalien muokkaukseen. Opetusryhmien ollessa suuria, tällaiseen muokkaamiseen ei ole tarpeeksi resursseja. Vallitsevan tilanteen kohentamiseksi olisi tarpeellista kehittää opettajankoulutusta siten, että myös aineenopettajille tarjottaisiin pakollisia opintoja eriyttämisestä ja lukivaikeuksien huomioon ottamisesta. Oppimateriaalivalmistajien tulisi jatkossa kiinnittää huomiota valmiiksi eriytetyn materiaalin tarjoamiseen. Nykyinen sähköinen oppimisympäristö ja oppimista tukevien teknisten laitteiden käyttö mahdollistaisi laajemman materiaalin tarjoamisen. Aihe tarjoaa paljon jatkotutkimuspotentiaalia. Saman tutkimuksen voisi esimerkiksi toteuttaa erilaisin metodein, tai tutkia esimerkiksi millaista eriytettyä materiaalia eri oppikirjakustantajat tarjoavat. ...
Asiasanat
English language learning Differentiation Survey Teaching methods opetusmenetelmät englannin kieli dysleksia opetus lukihäiriöt kielen oppiminen educational methods English language dyslexia teaching and instruction reading disorders language learning
URI

http://urn.fi/URN:NBN:fi:jyu-201906032894

Metadata
Näytä kaikki kuvailutiedot
Kokoelmat
  • Kandidaatintutkielmat [4000]

Samankaltainen aineisto

Näytetään aineistoja, joilla on samankaltainen nimeke tai asiasanat.

  • Perception and learning of Finnish quantity : study in children with reading disabilities and familial risk for dyslexia and Russian second-language learners 

    Pennala, Riitta (University of Jyväskylä, 2013)
  • Early language teaching and its methods in Finnish primary school English 

    Saloniemi, Suvi (2019)
    Varhennettu kielenopetus ja sen opetusmenetelmät ovat ajankohtaisia aiheita uuden perusopetuslain myötä (2018), jossa ensimmäisen vieraan kielen opetus siirtyy ala-asteen ensimmäiselle ja toiselle luokalle kaikissa Suomen ...
  • English teaching in Finnish upper secondary schools : students' and teachers' perceptions 

    Korhonen, Kaisa (2014)
    Englannin opetus on käynyt läpi monia muutoksia ajan kuluessa. Globalisoituvan yhteiskunnan myötä englannin käyttö on yleistynyt ja kieltä opitaan myös muualla kuin koulumaailmassa. Tämä asettaa haasteita englannin opetukselle ...
  • Teaching English through visual arts to 9th graders in Finnish comprehensive school: a material package 

    Tolvanen, Nina (2018)
    Opetushallitus julkaisi vuonna 2014 uudet perusopetuksen opetussuunnitelman perusteet (OPS), jotka otettiin asteittain käyttöön vuonna 2016. Uudessa OPS:issa kannustetaan muun muassa laaja-alaiseen osaamiseen, oppiaineiden ...
  • Assessing EFL teaching materials for learners with dyslexia in Finnish upper comprehensive schools 

    Aalto, Armi (2021)
    Lukivaikeus on yksi yleisimmistä oppimisvaikeuksista. Arviolta noin kymmenen prosenttia väestöstä kärsii eriasteisesta lukivaikeudesta. Sen tyypillisimpiä ilmenemismuotoja ovat lukemiseen ja kirjoittamiseen liittyvät virheet ...
  • Selaa aineistoja
  • Selaa aineistoja
  • Artikkelit
  • E-kirjat
  • Esitelmät ja posterit
  • Historialliset kartat
  • Julkaisusarjat
  • Konferenssit ja seminaarit
  • Lehdet
  • Opinnäytteet
  • Oppimateriaalit
  • Nuotit ja musiikki
  • Tutkimusdata
  • Tutkimusraportit
  • Valokuvat

Selaa

Kaikki aineistotKokoelmaluetteloJulkaisupäivätTekijätAsiasanatJulkaistuLaitosOppiaine

Omat tiedot

Kirjaudu sisään

Tilastot

Tarkastele käyttötilastoja
  • Kuinka julkaista JYXissä?
  • Rinnakkais­tallentaminen
  • Opinnäytteiden julkaisu
  • Väitöskirjojen julkaisu
  • Julkaisupalvelut

Avoin tiede JYU:ssa
 
Tietosuojailmoitus

Saavutettavuusseloste

Ellei toisin mainittu, julkisesti saatavilla olevia JYX-metatietoja (poislukien tiivistelmät) saa vapaasti uudelleenkäyttää CC0-lisenssillä.
Open Science Centre