Using differentiation to teach English for learners with dyslexia in Finnish upper comprehensive schools
Tekijät
Päivämäärä
2019Tekijänoikeudet
Julkaisu on tekijänoikeussäännösten alainen. Teosta voi lukea ja tulostaa henkilökohtaista käyttöä varten. Käyttö kaupallisiin tarkoituksiin on kielletty.
Lukivaikeutta esiintyy Suomessa kohtalaisen usein. Inkluusion periaatteiden mukaisesti oppilaita, joilla on lukivaikeus, opetetaan yhä enenevässä määrin tavallisissa luokissa. Tämän tutkimuksen tarkoituksena on selvittää, käyttävätkö englannin kielen opettajat eriyttämistä opettaakseen oppilaita, joilla on lukivaikeus. Erityisenä mielenkiinnon kohteena ovat eriyttämisen keinot.
Tutkimus toteutettiin online-kyselytutkimuksena. Tutkimus kohdennettiin yläkoulun opettajiin. Kyselyyn vastasi 15 opettajaa. Täten vastauksia ei valitettavasti voida pitää tilastollisesti luotettavina. Vastaukset analysoitiin sekä määrällisin että laadullisin menetelmin.
Tutkimuksen merkittävimmät tulokset liittyvät opettajankoulutukseen sekä oppimateriaaleihin. Kyselyyn vastanneiden opettajien mukaan eriyttämiseen tai lukivaikeuksiin liittyvä opetus opettajankoulutuksessa ei ole ollut riittävää. Lisäksi valmiiksi eriytettyä oppimateriaalia on tarjolla valitettavan vähän, jolloin opettajat joutuvat käyttämään paljon aikaa materiaalien muokkaukseen. Opetusryhmien ollessa suuria, tällaiseen muokkaamiseen ei ole tarpeeksi resursseja.
Vallitsevan tilanteen kohentamiseksi olisi tarpeellista kehittää opettajankoulutusta siten, että myös aineenopettajille tarjottaisiin pakollisia opintoja eriyttämisestä ja lukivaikeuksien huomioon ottamisesta. Oppimateriaalivalmistajien tulisi jatkossa kiinnittää huomiota valmiiksi eriytetyn materiaalin tarjoamiseen. Nykyinen sähköinen oppimisympäristö ja oppimista tukevien teknisten laitteiden käyttö mahdollistaisi laajemman materiaalin tarjoamisen.
Aihe tarjoaa paljon jatkotutkimuspotentiaalia. Saman tutkimuksen voisi esimerkiksi toteuttaa erilaisin metodein, tai tutkia esimerkiksi millaista eriytettyä materiaalia eri oppikirjakustantajat tarjoavat.
...
Asiasanat
Metadata
Näytä kaikki kuvailutiedotKokoelmat
- Kandidaatintutkielmat [5316]
Samankaltainen aineisto
Näytetään aineistoja, joilla on samankaltainen nimeke tai asiasanat.
-
Early language teaching and its methods in Finnish primary school English
Saloniemi, Suvi (2019)Varhennettu kielenopetus ja sen opetusmenetelmät ovat ajankohtaisia aiheita uuden perusopetuslain myötä (2018), jossa ensimmäisen vieraan kielen opetus siirtyy ala-asteen ensimmäiselle ja toiselle luokalle kaikissa Suomen ... -
To learn or not to learn : Impacts of dyslexia and autism for learning and studying English as a foreign language
Kilpeläinen, Kristiina (2022)Tutkielman tarkoituksena oli tutkia, että minkälaisia vaikutuksia lukihäiriöllä ja/tai autismilla on englannin kielen opiskelulle ja oppimiselle vieraana kielenä. Lisäksi tutkielma pyrkii vastaamaan siihen, kuinka mahdollisia ... -
Teaching English through visual arts to 9th graders in Finnish comprehensive school: a material package
Tolvanen, Nina (2018)Opetushallitus julkaisi vuonna 2014 uudet perusopetuksen opetussuunnitelman perusteet (OPS), jotka otettiin asteittain käyttöön vuonna 2016. Uudessa OPS:issa kannustetaan muun muassa laaja-alaiseen osaamiseen, oppiaineiden ... -
Perception and learning of Finnish quantity : study in children with reading disabilities and familial risk for dyslexia and Russian second-language learners
Pennala, Riitta (University of Jyväskylä, 2013) -
The purple soulstone : material package for teaching English to eighth graders through gamification, augmented reality and interactive storytelling
Pajakko, Anton (2023)Pelillistämisestä on tullut koko ajan suositumpaa, eikä sen suosio näytä olevan laskussa. Nykyään sitä käytetään niin työelämässä kuin opettamisessakin. Kapp (2012) määrittelee pelillistämisen seuraavasti: peli elementtien ...
Ellei toisin mainittu, julkisesti saatavilla olevia JYX-metatietoja (poislukien tiivistelmät) saa vapaasti uudelleenkäyttää CC0-lisenssillä.