Luokanopettajien käsityksiä tunnetaidoistaan luokkahuonetilanteissa
Päivämäärä
2024Tekijänoikeudet
© The Author(s)
Tutkimuksen tarkoituksena on selvittää luokanopettajien käsityksiä omista tunnetaidoista luokkahuonetilanteissa. Lisäksi selvitetään, millaisia käsityksiä luokanopettajilla on oppilaiden tunteiden kohtaamisesta omien tunnetaitojensa kautta sekä heidän käsityksiään omien tunnetaitojen kehittämisen tavoista. Luokanopettajien omilla tunnetaidoilla tarkoitetaan tässä tutkimuksessa niitä tunneperäisiä taitoja joita luokanopettajat hyödyntävät luokkahuonetilanteissa.
Tutkimuksen teoreettinen viitekehys muodostettiin tieteellisen kirjallisuuden sekä aiempien tutkimusten pohjalta fenomenografisella tutkimusotteella. Aineisto kerättiin tutkimukseen kyselylomakkeen avulla Webropol-ohjelmistossa. Kyselyyn vastasi yhteensä 33 luokanopettajan tehtävissä työskennellyttä henkilöä. Analyysimenetelmänä käytettiin fenomenografista aineiston analyysiä.
Tulososio jaettiin kolmeen osaan, joista jokainen vastaa yhteen tutkimuskysymykseen. Aineistosta muodostui kuvauskategorioita, joiden avulla kyettiin havaitsemaan eroavaisuuksia luokanopettajien käsityksissä tunnetaidoista. Näitä kuvauskategorioita olivat muun muassa tunteet yleisesti, luokanopettajiin itseen kohdistuvat tunnetaidot sekä tunnetaitojen kehittäminen. Aineisto osoitti, että lähes kaikki luokanopettajat käsittävät hyödyntävänsä tunnetaitoja luokkahuonetilanteissa. Keskeisenä tunnetaitojen keinoina luokanopettajat käyttivät muun muassa tunteiden säätelyä.
Tutkimus vahvistaa käsitystä luokanopettajien omien tunnetaitojen merkityksellisyydestä. Luokanopettajat näkevät tunteiden ja tunnetaitojen merkityksen oleelliseksi osaksi työtään. Lisäksi tutkimus osoittaa, että luokanopettajat pyrkivät pääsääntöisesti kehittämään omia tunnetaitojaan.
...
Metadata
Näytä kaikki kuvailutiedotKokoelmat
- Pro gradu -tutkielmat [28992]
Lisenssi
Samankaltainen aineisto
Näytetään aineistoja, joilla on samankaltainen nimeke tai asiasanat.
-
Luokanopettajaopiskelijoiden ja vastavalmistuneiden luokanopettajien käsityksiä matematiikasta sekä itsesäätelytaitojen ja tunteiden merkityksestä
Penttilä, Essi; Korkeakangas, Janita (2022)Tässä tutkimuksessa tarkoituksena oli selvittää, millaisia käsityksiä luokanopettajaopiskelijoilla ja vastavalmistuneilla luokanopettajilla on matematiikasta oppiaineena sekä siihen vaikuttavien itsesäätelytaitojen ja ... -
"Tunnetaidot on avain siihen oikeaan oppimiseen" : 5. ja 6. luokan opettajien käsityksiä tunnetaitojen merkityksestä koulussa
Åfors, Magdalena; Välivaara, Sanna (2020)Tämän tutkimuksen tarkoituksena oli selvittää 5. ja 6. luokan opettajien käsityksiä tunnetaitojen merkityksestä koulussa. Tutkimuksella pyrittiin selvittämään, eroavatko 5. ja 6. luokan opettajien käsitykset toisistaan vai ... -
Tunnekasvatus alkuopetuksessa erityis- ja luokanopettajien kuvaamana
Kanerva, Mari (2022)Kasvava tutkimusnäyttö osoittaa tunnekasvatuksen merkittävät vaikutukset oppilaiden mielenterveyteen, käyttäytymiseen ja koulusuoriutumiseen. Tämän tutkimuksen tavoitteena oli selvittää, miten tunnekasvatusta toteutetaan ... -
Sie olet just hyvä tuollaisena! : luokanopettajien käsityksiä oppilaan itsetunnon kehittymisen tukemisesta
Nieminen, Reeta (2019)Tässä tutkimuksessa tarkastellaan luokanopettajien käsityksiä itsetunnosta. Tarkoituksena on selvittää, millaisia käsityksiä luokanopettajilla on oppilaan huonon itsetunnon tunnusmerkeistä sekä oppilaan itsetunnon kehittymisen ... -
Luokanopettajien käsityksiä oppilaan kouluun kiinnittymisestä ja sen tukemisesta
Himanko, Nina; Honkanen, Jarmo (2022)Tämän tutkimuksen tarkoituksena oli kuvata luokanopettajien käsityksiä oppilaan kouluun kiinnittymisestä ja sen tukemisesta. Tutkimuksessa tarkasteltiin sitä, millaisia käsityksiä luokanopettajilla on oppilaan kouluun ...
Ellei toisin mainittu, julkisesti saatavilla olevia JYX-metatietoja (poislukien tiivistelmät) saa vapaasti uudelleenkäyttää CC0-lisenssillä.