"Tunnetaidot on avain siihen oikeaan oppimiseen" : 5. ja 6. luokan opettajien käsityksiä tunnetaitojen merkityksestä koulussa
Päivämäärä
2020Tämän tutkimuksen tarkoituksena oli selvittää 5. ja 6. luokan opettajien käsityksiä tunnetaitojen merkityksestä koulussa. Tutkimuksella pyrittiin selvittämään, eroavatko 5. ja 6. luokan opettajien käsitykset toisistaan vai löytyykö selkeitä yhtymäkohtia. Tutkimus toteutettiin laadullisena tutkimuksena ja aineisto kerättiin puolistrukturoidulla haastattelulla. Haastateltavana oli kahdeksan luokanopettajaa. Kaikki haastateltavat toimivat tai ovat toimineet 5. tai 6. luokan opettajina. Aineisto kerättiin Keski-Pohjanmaalta ja Keski-Suomesta alkuvuodesta 2020.
Tutkimuksen lähestymistapa oli fenomenografinen ja tutkimus toteutettiin fenomenografisella analyysilla. Aineiston analyysipolku tuotti neljä kuvauskategoriaa, jotka kuvaavat 5. ja 6. luokan opettajien käsityksistä tunnetaidoista koulussa. Kuvauskategorioita olivat syyt ja tarpeet tunnetaidoille, tunnetaidot koulun arkitilanteissa, koulun linja tunnetaidoille ja tunnetaitojen merkitys muulle oppimiselle.
Tutkimus osoitti haastateltujen luokanopettajien käsittävän tunnetaidot merkittävänä opetuksen kannalta. Tunnetaidoille luodaan pohja jo varhaisessa lapsuudessa ja sitä on tärkeää työstää ikätason ja oppilaiden tarpeiden mukaan. Tutkimuksen perusteella tunnetaitojen merkitys korostuu tänä päivänä entisestään, etenkin digitalisaation kasvaessa sekä yhteiskunnan muuttuessa. Luokanopettajat kohtaavat työssään päivittäin useita tilanteita, joissa tunnetaitojen harjoittelemiselle on mahdollisuus. Koulun yhteinen linja tunnetaitojen opettamisen suhteen oli luokanopettajien käsitysten mukaan ristiriitainen ja yhteisiin linjoihin toivottiin selkeyttä. Luokanopettajat korostivat tunnetaitojen merkitystä elinikäisen oppimisen välineenä.
...
Asiasanat
Metadata
Näytä kaikki kuvailutiedotKokoelmat
- Pro gradu -tutkielmat [29740]
Lisenssi
Samankaltainen aineisto
Näytetään aineistoja, joilla on samankaltainen nimeke tai asiasanat.
-
Opettajien käsityksiä ja kokemuksia tunnetaitojen opettamisesta alkuopetuksessa
Ojala, Annika (2010) -
Opettajien käsityksiä luokan heterogeenisyyden merkityksestä työssä jaksamiseen
Kalla, Veera; Kiljala, Hanna (2011) -
Luokanopettajien käsityksiä oppilaan kouluun kiinnittymisestä ja sen tukemisesta
Himanko, Nina; Honkanen, Jarmo (2022)Tämän tutkimuksen tarkoituksena oli kuvata luokanopettajien käsityksiä oppilaan kouluun kiinnittymisestä ja sen tukemisesta. Tutkimuksessa tarkasteltiin sitä, millaisia käsityksiä luokanopettajilla on oppilaan kouluun ... -
Luokan työrauhan edistäminen alakoulussa opettajien täydennyskoulutuksen avulla sekä työrauhaa kuvaavan mittarin luotettavuus
Lehtinen, Pauliina; Jokinen, Noora (2020)Työrauha luokassa mahdollistaa oppimisen, opettamisen ja koulussa viihtymisen. Luokan työrauhaa voidaan edistää näyttöön perustuvilla luokanhallintamenetelmillä. Jotta luokanhallintamenetelmien vaikuttavuudesta saataisiin ... -
Rajojen rikkomista, terapiaa vai työkalu? : luokanopettajien, äidinkielen ja kirjallisuuden opettajien sekä sanataiteen opettajien käsityksiä luovasta kirjoittamisesta
Kauppinen, Laura (2020)Tutkimuksessa tarkastellaan luovan kirjoittamisen opetusta alakoulussa, yläkoulussa ja sanataidekoulussa. Luovuus on keskeinen uudessa kirjoittamisessa vaadittava taito, mutta luovaa kirjoittamista ja sanataidetoimintaa ...
Ellei toisin mainittu, julkisesti saatavilla olevia JYX-metatietoja (poislukien tiivistelmät) saa vapaasti uudelleenkäyttää CC0-lisenssillä.