Tunnekasvatus alkuopetuksessa erityis- ja luokanopettajien kuvaamana
Tekijät
Päivämäärä
2022Tekijänoikeudet
Julkaisu on tekijänoikeussäännösten alainen. Teosta voi lukea ja tulostaa henkilökohtaista käyttöä varten. Käyttö kaupallisiin tarkoituksiin on kielletty.
Kasvava tutkimusnäyttö osoittaa tunnekasvatuksen merkittävät vaikutukset oppilaiden mielenterveyteen, käyttäytymiseen ja koulusuoriutumiseen. Tämän tutkimuksen tavoitteena oli selvittää, miten tunnekasvatusta toteutetaan alkuopetuksessa sekä millaisia valmiuksia ja mahdollisuuksia opettajilla on tunnekasvatuksen toteuttamiseen. Valtakunnallinen opetussuunnitelma velvoittaa opettajia tunnekasvatukseen, mutta aihetta on tutkittu Suomessa vain vähän.
Tutkimus toteutettiin laadullisena tutkimuksena ja lähestymistapa oli fenomenologis-hermeneuttinen. Aineisto kerättiin tammi–helmikuussa 2022 sähköisellä kyselylomakkeella Facebookin kolmesta yksityisestä ryhmästä. Kyselyyn vastasi 27 alkuopetuksessa toimivaa opettajaa, joista 16 oli luokanopettajia ja 11 erityisopettajia. Aineisto analysoitiin aineistolähtöisellä sisällönanalyysilla, minkä lisäksi hyödynnettiin määrällisen analysoinnin keinoja.
Tulosten mukaan tunnekasvatus pohjautuu alkuopetuksessa suunnitelmalliseen toimintaan ja sitä toteutetaan sekä kaikille oppilaille että yksilöllisesti tarpeen mukaan. Tunnekasvatuksessa käytetään monipuolisesti erilaisia menetelmiä. Tulokset myös osoittivat, että opettajien valmiudet ja mahdollisuudet tunnekasvatuksen toteuttamiseen vaihtelevat laajasti riippuen opettajan omasta osaamisesta, käytettävissä olevista resursseista sekä koulun toimintakulttuurista.
Tutkimus tuotti uutta tietoa siitä, millaisena tunnekasvatus näyttäytyy alkuopetuksessa, sekä täytti kotimaisella tutkimuskentällä olevan aukon kuulemalla opettajien kokemuksia tunnekasvatuksen toteuttamisesta. Tuloksia voidaan hyödyntää tunnekasvatuksen aseman kehittämiseen alkuopetuksessa.
...
Metadata
Näytä kaikki kuvailutiedotKokoelmat
- Pro gradu -tutkielmat [29541]
Samankaltainen aineisto
Näytetään aineistoja, joilla on samankaltainen nimeke tai asiasanat.
-
Tunnetaitokasvatus varhaiskasvatuksen opettajien kuvaamana
Manninen, Noora; Huttunen, Janesa (2020)Tässä kandidaatintutkielmassa selvitettiin, millaisia merkityksiä varhaiskasvatuksen opettajat antavat tunnetaitokasvatukselle. Lisäksi tutkimuksessa kartoitettiin, miten varhaiskasvatuksen opettajat arvioivat valmiita ... -
"Konfliktitilanteet käytännön tunnekasvatuksena" : luokanopettajien näkemyksiä konfliktitilanteista osana tunnekasvatusta
Hovila, Venny; Ruotsalainen, Saara (2024)Tässä kandidaatintutkielmassa tutkittiin luokanopettajien käsityksiä konfliktitilanteista osana tunnekasvatusta. Tutkimuksen tehtävänä oli selvittää, millaisia mahdollisuuksia ja haasteita luokanopettajat näkevät ... -
Luokanopettajien näkemyksiä ja kokemuksia tunnekasvatuksesta koulussa ja osana opetussuunnitelmaa
Kirvesoja, Ulla-Mari (2013) -
"Kun ei tarvitse jännittää, draama on toimivaa ja mukavaa" : luokanopettajien näkemyksiä draamatyötapojen käytöstä alkuopetuksessa
Turpeinen, Tarja (2016)Tämän tutkimuksen tarkoituksena oli selvittää, millaisia näkemyksiä luokanopettajilla on draamakasvatuksen käytöstä peruskoulun 1. ja 2. luokilla sekä miten he itse käyttävät draamatyötapoja opetuksessaan. Tässä tutkielmassa ... -
Luokanopettajien kokema työn imu ja siihen yhteydessä olevat tekijät alkuopetuksessa
Linnavirta, Milla; Reijonen, Heini (2020)Tutkimuksen tavoitteena oli selvittää, missä määrin luokanopettajat kokevat työn imua ensimmäisen luokan syksyllä, ja onko työkokemuksella tai luokkakoolla siihen yhteyttä. Lisäksi tutkittiin työyhteisöön liittyvien ...
Ellei toisin mainittu, julkisesti saatavilla olevia JYX-metatietoja (poislukien tiivistelmät) saa vapaasti uudelleenkäyttää CC0-lisenssillä.