Show simple item record

dc.contributor.authorChydenius, Heidi
dc.contributor.authorVehviläinen, Sanna
dc.contributor.authorFonsén, Elina
dc.date.accessioned2024-04-18T12:41:45Z
dc.date.available2024-04-18T12:41:45Z
dc.date.issued2024
dc.identifier.citationChydenius, H., Vehviläinen, S., & Fonsén, E. (2024). Opetusharjoittelun ohjaus harjoittelupäiväkodin työyhteisön toimintana. <i>Kasvatus</i>, <i>55</i>(2), 113-128. <a href="https://doi.org/10.33348/kvt.130978" target="_blank">https://doi.org/10.33348/kvt.130978</a>
dc.identifier.otherCONVID_212356438
dc.identifier.urihttps://jyx.jyu.fi/handle/123456789/94382
dc.description.abstractEarly childhood education (ECE) teacher training in Finland always includes teaching practice, which is carried out in a training ECE centre working in cooperation with the university. According to recent studies, teaching practice supervision is best realised as a joint activity of the work community at the practice ECE centre. In our research, we examine the supervisory agency described by the members of the work community of five training ECE centres from a socio-cultural perspective. Our data consisted of three focus group interviews of different professional ECE groups which we approached with Greimas’s tools of semiotic analysis (the actant model and modalities of agency). We identified the supervisory agency expressed by the different personnel groups by analysing the actor roles and operational aspirations that appeared in the interviews, as well as the relationships between the actors and the modalities of their agency. The results indicated that the ECE teachers and the ECE centre heads had strong agency in supervision, while the ECE child carers had limited agency. The teaching practice supervision was also intertwined with the professional development of the supervising ECE personnel. We propose that the participation of the members of the work community in the teaching practice supervision and in bringing personnel into joint discussions with the student could strengthen the professional competence of the entire community. In addition, the factors related to the supervision activity described in this study can be used to support the possibilities of the ECE centre workers’ supervisory agencyen
dc.description.abstractVarhaiskasvatuksen opettajankoulutukseen sisältyvä opetusharjoittelu toteutetaan aina yliopiston kanssa yhteistyössä toimivassa harjoittelupäiväkodissa. Viimeaikaisten tutkimusten mukaan opetusharjoittelua ohjataan parhaiten harjoittelupäiväkodin työyhteisön yhteisenä toimintana. Tässä tutkimuksessa tarkastelemme harjoittelupäiväkodin työyhteisön jäsenten kuvaamaa ohjaustoimijuutta sosiokulttuurisesta näkökulmasta. Aineistomme koostui varhaiskasvatuksen eri ammattilaisten fokusryhmähaastatteluista, joita lähestyimme semioottisen analyysin välinein (aktanttimalli ja toimijuuden modaliteetit). Tunnistimme eri henkilöstöryhmien ilmaisemaa ohjaustoimijuutta analysoimalla haastattelupuheessa esiintyviä toimijarooleja ja toiminnan pyrkimyksiä sekä toimijoiden välisiä suhteita ja toimijuuden modaliteetteja. Varhaiskasvatuksen opettajien ja päiväkodin johtajien ohjaustoimijuus näyttäytyi tuloksiemme mukaan vahvana ohjaustoimijuutena mutta varhaiskasvatuksen lastenhoitajien rajoitettuna. Opetusharjoittelun ohjaus kietoutui yhteen ohjaavan varhaiskasvatuksen henkilöstön ammatillisen kehittymisen kanssa. Esitämme, että työyhteisön jäsenten osallistuminen opetusharjoittelun ohjaukseen ja saattaminen yhteisiin keskusteluihin opiskelijan kanssa voisi vahvistaa koko yhteisön ammatillista osaamista. Tunnistamme lisäksi ohjaustoimijuuteen liittyviä tekijöitä, joiden avulla työtekijöiden toimijuuden mahdollisuuksia voidaan tukea.fi
dc.format.mimetypeapplication/pdf
dc.language.isofin
dc.publisherSuomen kasvatustieteellinen seura
dc.relation.ispartofseriesKasvatus
dc.rightsIn Copyright
dc.subject.otheraktanttimalli
dc.subject.otherohjaustoimijuus
dc.subject.othertoimijuuden modali­teetit
dc.subject.otheractant model
dc.subject.otherearly childhood education
dc.subject.othermodalities of agency
dc.subject.othersupervision
dc.subject.othersupervisory agency
dc.subject.otherteaching practice
dc.subject.otherwork community
dc.titleOpetusharjoittelun ohjaus harjoittelupäiväkodin työyhteisön toimintana
dc.typeresearch article
dc.identifier.urnURN:NBN:fi:jyu-202404182998
dc.contributor.laitosKasvatustieteiden laitosfi
dc.contributor.laitosDepartment of Educationen
dc.type.urihttp://purl.org/eprint/type/JournalArticle
dc.type.coarhttp://purl.org/coar/resource_type/c_2df8fbb1
dc.description.reviewstatuspeerReviewed
dc.format.pagerange113-128
dc.relation.issn0022-927X
dc.relation.numberinseries2
dc.relation.volume55
dc.type.versionpublishedVersion
dc.rights.copyright© 2024 Suomen kasvatustieteellinen seura
dc.rights.accesslevelembargoedAccessfi
dc.type.publicationarticle
dc.subject.ysotyöyhteisöt
dc.subject.ysoammatillinen kehitys
dc.subject.ysovarhaiskasvatuksen opettajat
dc.subject.ysoopetusharjoittelu
dc.subject.ysoopettajankoulutus
dc.subject.ysovarhaiskasvatus
dc.subject.ysotoimijuus
dc.subject.ysopäiväkodit
dc.format.contentfulltext
jyx.subject.urihttp://www.yso.fi/onto/yso/p8543
jyx.subject.urihttp://www.yso.fi/onto/yso/p13158
jyx.subject.urihttp://www.yso.fi/onto/yso/p4918
jyx.subject.urihttp://www.yso.fi/onto/yso/p10747
jyx.subject.urihttp://www.yso.fi/onto/yso/p10746
jyx.subject.urihttp://www.yso.fi/onto/yso/p1650
jyx.subject.urihttp://www.yso.fi/onto/yso/p2335
jyx.subject.urihttp://www.yso.fi/onto/yso/p282
dc.rights.urlhttp://rightsstatements.org/page/InC/1.0/?language=en
dc.relation.doi10.33348/kvt.130978
dc.type.okmA1


Files in this item

Thumbnail

This item appears in the following Collection(s)

Show simple item record

In Copyright
Except where otherwise noted, this item's license is described as In Copyright